ADCN breidt talentprogramma PlusPlusOne uit

ADCN breidt talentprogramma PlusPlusOne uit
  • Bureaus
  • 16 nov 2022 @ 11:23
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieReclame

Het talentenprogramma PlusPlusOne zit nu in klas drie met 25 deelnemers en komt in 2023 met een vierde en vijfde klas. PlusPlusOne heeft als doel meer inclusiviteit en diversiteit te brengen in de sector van creatieve marketing.

De eerste twee klassen werden succesvol afgerond door 48 ‘’candidates’, waarvan een deel inmiddels is begonnen aan traineeships bij de partnerbedrijven binnen de creatieve marketing sector. Een aantal deelnemers heeft ook al een baan, bij bedrijven als Herc the agency, Homerun, DesignBridge, Wieden+Kennedy, Hammerfest en We Are Pi. Nieuwe partners kunnen zich tot 9 december 2022 aanmelden.' 

PlusPlusOne is een initiatief van ADCN en vijf founding partners (namelijk bureaus Herc the agency, We Are Pi, Wieden+Kennedy Amsterdam, New Amsterdam Film Company en Hammerfest) in samenwerking met community en educatie partner Prospect Eleven en heeft als doel daadwerkelijk meer inclusiviteit en diversiteit te brengen in de sector van creatieve marketing. PlusPlusOne biedt nieuw talent uit ondervertegenwoordigde en kansarme groepen een educatietraject en carrièremogelijkheden, bestaande uit training, coaching, networking en traineeships. Zo moet er een creatieve marketing-community ontstaan die representatief is voor alle culturen en mensen in Nederland.

Het programma, dat ongeveer een jaar in beslag neemt, stoomt de kandidaten (gemiddeld 20-30 jaar) klaar voor een carrièrestart binnen de creatieve marketing sector - bij zowel bureaus, adverteerders, content- en mediabedrijven als productiemaatschappijen. Dit gebeurt aan de hand van wekelijkse trainingen waarin ze werken aan drie creatieve briefings en van topmentoren alles leren over creatieve marketing proces en werk. In de tweede fase van het programma maken de deelnemers connectie met de industrie, via speed dates, industry nights, matchmaking gesprekken, mini-internships en het traineeship van zes maanden bij een van de partnerbedrijven. Partners krijgen onder andere toegang tot periodieke inclusietrainingen, kunnen meedoen aan netwerkevents met de deelnemers en andere partners uit de industrie, hebben de mogelijkheid mentoren te leveren en via matchmaking-sessies in contact te komen met de juiste kandidaten, en worden begeleid tijdens het traineeship. 

Partners en talent enthousiast
Naast de founding partners hebben het afgelopen jaar ook Ace, Oatly, WeTransfer, Just Eat Takaway.com, WPP, TBWA\Neboko, KesselsKramer, Yune, Code d’Azur, Dept, Bol.com, …,staat, Alfred, Truus, Global, Albert Heijn en Unilever zich aangesloten als partner van PlusPlusOne. Het doel is om door te groeien naar in totaal 40-50 partners voor Class 4 en 5.

‘Als we echt een gelijkwaardige kans voor iedereen willen, moeten we het speelveld overspoelen met zoveel mogelijk nieuwe perspectieven. Op die manier zullen we minder snel andere culturen gebruiken en uitbuiten, mensen van kleur in nietszeggende rollen voor de camera zetten of simpelweg geen racisme en seksisme in onze industrie hebben’, zegt medeoprichter Jelani Isaacs van New Amsterdam Film Company. ‘We moeten ons gezamenlijke doel verleggen naar het creëren van een wereld die echt inclusief is en we kunnen dit bereiken door ruimte te maken voor die mensen die nu geen zeggenschap of echte invloed hebben, zodat we onze fouten niet herhalen.’ 

Ook Kim Nieuwenhuijs-Griffioen, Creative & Culture Director van code d’azur, ziet de toegevoegde waarde van PlusPlusOne. ‘Wij zijn partner geworden omdat wij kansen willen bieden aan iedereen met een passie voor communicatie, ongeacht achtergrond, opleiding of ervaring. Daarnaast zien wij het cruciale belang van een meer diverse werkvloer om iedere doelgroep op de juiste manier te kunnen aanspreken en te bereiken. De eerste PlusPlusOne training heeft mij waardevolle inzichten gegeven over goede en slechte communicatie van merken voor diverse doelgroepen en hoe wij de werkvloer beter kunnen inrichten zodat echt iedereen zich welkom voelt.’

Jhelisa Panfred was onderdeel van de Class 1 van PlusPlusOne. ‘Ik werk nu al sinds september 2021 als strateeg bij Herc. Dit is de baan die ik na het afstuderen wilde, maar waarvan ik niet wist dat het bestond. En als ik niet aan PlusPlusOne had deelgenomen, had ik dit niet (of veel later) ontdekt. Ik ben voor altijd dankbaar voor de lessen, de mensen en de mogelijkheden die vanuit PlusPlusOne zijn gekomen.’ Jhelisa is nu werkzaam als junior strateeg bij Herc the agency, zit in het bestuur van RA*W en won onlangs de ADCN President’s Award.
(PvWK)

Over PlusPlusOne
'PlusPlusOne is een initatief van ADCN in samenwerking met Prospect Eleven en partners uit de industrie met als missie om meer kansen te bieden aan ondervertegenwoordigd en onder-geprivilegieerd creatief marketing-talent. Door middel van educatie wordt de diverse talentpool en de inclusieve cultuur van de industrie vergroot en verbeterd. Prospect Eleven verzorgt een deel van de opleiding en de scouting en begeleiding van de talenten. Prospect Eleven oprichter Angelo Bromet: ‘Er zijn mensen in de samenleving die het netwerk niet hebben, maar wel een kans verdienen op een mooie baan en carrière. Het programma zorgt dat alle privileges evenrediger worden verdeeld.’ 

(bron: PlusPlusOne)

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken