DVJ Insights: '87 procent van de Nederlanders houdt simpelweg niet van advertenties'

DVJ Insights: '87 procent van de Nederlanders houdt simpelweg niet van advertenties'
  • Bureaus
  • 3 apr 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingOnderzoek

Voor de nieuwe rubriek ‘Marketing Insight van de week’ bellen we met onderzoeksbureaus voor de laatste stand van zaken in onderzoekland. In de tweede aflevering Lucas Hulsebos, CEO van DVJ Insights.

What’s new @ DVJ?
Doordat DVJ 20% per jaar groeit is er altijd iets nieuws. Nieuwe klanten, nieuwe mensen, nieuwe inzichten. De afgelopen zeven jaar zijn we van 15 naar 95 mensen gegroeid, waardoor het bedrijf continu in beweging is. Zes maanden geleden hebben we een nieuw kantoor in Zweden geopend, waarmee we een nieuwe stap gezet hebben in de zichtbaarheid van DVJ in Europa. De reden hiervoor was de toenemende vraag van klanten waar we voor werken in deze regio.
Door de groei van het bedrijf hebben we met het hele leiderschapsteam een zeer intensief coachingtracject doorlopen om al onze managers nog meer te laten werken vanuit de specifieke DVJ-waarden. Een leerzaam en leuk traject waarin we de organisatie naar een volgende fase hebben gebracht.
Het afgelopen jaar zijn we wederom in staat geweest om onze bestaande oplossingen te verbeteren. Met name de integratie van een aantal nieuwe wetenschappelijk inzichten rondom het meten van emoties en de rol van merken geeft voor klanten veel nieuwe eye openers.
Binnen DVJ hebben we ons eigen ‘Center of Expertise’ dat heel dicht bij de wetenschap staat. Vanuit dit team werken we samen met verschillende universiteiten en wetenschappers, sponsoren we een PhD-plek en hebben we een raad van advies kunnen opzetten met verschillende internationaal gerenommeerde professoren. Het afgelopen jaar hebben we veel geïnvesteerd in dit team en het een unieke plek in de hart van de organisatie gegeven.

Wat zijn de plannen voor 2023?
We proberen een cultuur te bouwen die we omschrijven als ‘incremental innovation’. Dat betekent eigenlijk dat we elke dag kijken of er iets is in onze manier van werken dat een beetje beter kan. Door dit continu te doen, maak je in een jaar grote stappen. Verbeteringen met name op de manier waarop we vragen stellen, analyses doen en de informatie interpreteren. Dat zijn toch de hoofdtaken van een data insights en analytics bureau. Door deze manier van werken verbeteren we continue onze dienstverlening. Een ander belangrijk punt waar we mee bezig zijn, is onze visie en benadering op innovatie. De afgelopen jaren hebben we een unieke manier ontwikkeld om bij nieuwe ideeën het hele proces te begeleiden: vanuit het generen van ideeën tot en met het onderzoeken thuis of dit werkt. De klanten waar we dit inmiddels voor doen zijn laaiend enthousiast.
Een belangrijk punt voor elk bureau is de strijd om talent te vinden en vast te houden. We hebben ervoor gekozen om een internationaal team te bouwen dat inmiddels uit meer dan vijftien verschillende nationaliteiten bestaat. In 2023 en erna zullen we volop in onze medewerkers investeren om hen nog beter maken in hun vak. Dat doen we binnen de DVJ Academy door onboarding en intensief opleiden en uitdagen via een breed pallet aan trainingen.

Signaleren jullie bepaalde marketingtrends?
De vraag is altijd wat je met bepaalde trends moet doen. Ik signaleer een trend met betrekking tot onderzoek naar steeds meer passieve dataverzameling en een sterke nadruk op efficiency en kostenreductie. Voor mij is dat echter een reden om het tegenovergestelde te doen. De nadruk op kwaliteit en toegevoegde waarde in plaats van elk uur proberen te verantwoorden en accountable te maken.
Ik zie ook veel bedrijven kiezen voor junior talent. Dat doen wij zeker ook, maar daarnaast investeren we ook in senior talent. Deze meer senior mensen spelen ook een grote rol in de opleiding en training van onze mensen.
Iets anders dat we signaleren is dat onze klanten over steeds meer data beschikken en het combineren steeds moeilijker vinden. Wij proberen de eenvoud terug te brengen op een pragmatische manier. Naast de meer complexe modelling-trajecten betekent dit gewoon met het boerenverstand data aan elkaar koppelen en ons te richten op actie.

Kunnen jullie een of meerdere marketinginsights met ons delen op basis van eigen onderzoek of een onderzoek dat je opviel in het buitenland?
•De invloed van advertising avoidance is per land erg verschillend. Nergens ter wereld staan adverteerders voor zo'n grote uitdaging als in Nederland: 87% houdt simpelweg niet van advertenties. Dit heeft veel impact op de werking van reclame en zou zowel in onderzoek als ontwikkeling aandacht moeten krijgen. Niet alleen vindt 87% van de Nederlanders reclame gewoonweg niet leuk, 41% zapt daarbij ook nog eens zo snel mogelijk weg. En nu niet denken dat dat overal wel zo zal zijn, integendeel! In Duitsland en Frankrijk is 37% positief ten aanzien van reclames en blijft ook kijken tijdens reclameblokken. Adverteerders in India hebben het zelfs makkelijk, 76% vindt reclame leuk en blijft kijken.

•Voor de herkenbaarheid van een merk is de inzet van een merklogo een belangrijke brand asset en cruciaal voor de kijker om de reclame aan het juiste merk te linken. Zeker voor online en social uitingen weten we dat het belangrijk is om het merk direct kenbaar te maken, om te zorgen voor voldoende merkoverdracht. De laatste jaren zien we adverteerders dit ook steeds meer toepassen in offline media, zoals tv en radio. Denk echter goed na wanneer je een merklogo gebruikt in een commercial, want het tonen van een merklogo in de eerste paar seconden is vaak een natuurlijk zapmoment voor de kijker. Wanneer het logo halverwege de verhaallijn wordt geïntroduceerd, is er amper effect op zapgedrag.

•Consumenten kijken gemiddeld niet meer dan 1,8 seconde naar een commercial op social en als een social videoadvertentie hoog scoort op engagement, dan is de maximale aandachtspanne niet meer dan 5 seconden.


Wil je verder nog iets kwijt?
Ik denk dat het belangrijk is voor onderzoek dat we onze reputatie niet te grabbel gooien. Ik kom de laatste tijd te vaak onderzoek tegen dat echt slecht is uitgevoerd of zelfs verkeerd. ‘Uit onderzoek is gebleken’ moet serieus genomen kunnen worden en daar zijn we met elkaar verantwoordelijk voor. Nu volgt na die zin te vaak de grootst mogelijke onzin. Ik pleit daarom voor meer controle op de kwaliteit en de zin van onderzoek.

Lees ook: Blauw Research: 'Bij 8 op de 15 webwinkels blijkt de toegankelijkheid niet op orde'
 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken