Effie Awards: goud voor Hertog Jan, Joe Public 3x raak

Effie Awards: goud voor Hertog Jan, Joe Public 3x raak
  • Bureaus
  • 17 nov 2023 @ 09:37
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

In Circa Amsterdam zijn donderdag 16 november in de 40e editie de Effie Awards uitgereikt. De grote winnaars waren Hertog Jan: 'het #1 biermerk van Nederland' met goud en bureau Joe Public die met 2 bronzen en een zilveren Effie naar huis ging.

De initiatiefnemers van de Effie Awards, brancheverenigingen VIA en BvA, kijken terug op een feestelijke veertigste editie, waarbij 13 prijzen zijn uitgereikt voor het behalen van buitengewoon marketingresultaat. Naast de Gouden Effie werden er twee Zilveren Effie Awards en tien Bronzen Effies uitgereikt.

De campagne van Hertog Jan kreeg als enige een Gouden Effie uitgereikt in de categorie Gedrag Lang. De Effie jury was het unaniem eens dat ‘het merk breed uitgemeten wordt in een vlijmscherpe strategie en een krachtige meerjarige campagne, culminerend in fenomenale customer experiences rond exclusieve speciaalbieren zoals Grand Prestige.’

Maatschappelijke Plus

Voor het eerst dit jaar kon men, boven op de Effie, in aanmerking komen voor een Maatschappelijke Plus. Het is een eervolle vermelding voor maatschappelijke impact. De Plus is uitgedeeld aan De Baak, Schoonenberg en Marktplaats. De Baak raakte een belangrijk maatschappelijk thema over de groeiende druk van de prestatiemaatschappij en Marktplaats is beloond voor de impactvolle aanpak die de thema’s duurzaamheid en kansengelijkheid agendeert. De campagne van Schoonenberg verbond, met oog voor diversiteit en inclusiviteit, commercieel succes met maatschappelijke impact.

Juryproces

De juryleden, onder hen zowel vertegenwoordigers van bureaus en adverteerders als onafhankelijke leden, hebben in de afgelopen weken de cases beoordeeld aan de hand van de beoordelingscriteria die per categorie gelden. Uit de selectie van de vakjury’s bekeek de jury van de Maatschappelijke Plus wie van de bekroonde cases een extra Plus op zijn Effie mocht schuiven. Vervolgens heeft de hoofdjury, bestaande uit hoofdjuryvoorzitter Alfred Levi, onafhankelijk hoofdjurylid Hans Middelhoek en de voorzitters van de zeven deeljury's, de uiteindelijke winnaars gekozen. Middelhoek: ‘De jury is niet over één nacht ijs gegaan. De cases zijn binnenstebuiten gekeerd. Soms zijn er aanvullende vragen gesteld om elke twijfel weg te nemen. Dat heeft een aantal fantastische en terechte winnaars opgeleverd.’

ALLE WINNAARS OP EEN RIJ

GOUD

Hoe Hertog Jan uitgroeide tot het #1 biermerk van Nederland

Adverteerder: Hertog Jan

Bureau(s): The Valley, Osborne Pike, Hagens PR, SiteSupport,

Dentsu Creative Amsterdam (social & entertainment), Publicis Groupe NL

Categorie: Gedrag Lang

 

ZILVER

De Baak geeft ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en leiderschap

Adverteerder: De Baak

Bureau(s): Springbok, Blauw Research, Wavemaker Nederland

Categorie: Merk

+ Maatschappelijke Plus
 

Ohra wint het zorgseizoen met doemscenario’s en avatars

Adverteerder: Ohra

Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, Holy Fools, Colorbleed

Categorie: Gedrag Kort

BRONS

Terug van nooit weggeweest. De Volkswagen ID. Buzz

Adverteerder: Pon Automotive Nederland

Bureau(s): dentsu creative

Categorie: Succesvolle Introductie


Maandag®: Hoe frisse energie het verschil maakt in het gevecht om talent

Adverteerder: Maandag®

Bureau(s): New Era Consultancy, Dept®

Categorie: Branded Customer Experience


Dichterbij Vermeer

Adverteerder: Rijksmuseum

Bureau(s): Irma Boom Office, Part of a Bigger Plan

Categorie: Succesvolle Introductie


Cordaan Talks: het succes van een openhartig gesprek

Adverteerder: Cordaan

Bureau(s): Café Society, Ministry of Frames, Savvy

Categorie: Gedrag Lang


Bridgefund. Make Money Smile

Adverteerder: Bridgefund

Bureau(s): Ceci n'est pas un bureau, De Mediaboerderij

Categorie: Gedrag Lang


Generatie D

Adverteerder: Ministerie van Defensie

Bureau(s): SteamTalmark, Radancy, Initiative Media

Categorie: Gedrag Lang


Horen zoals je nog nooit hebt gezien

Adverteerder: Schoonenberg

Bureau(s): Indie Amsterdam, UM, Yonego, Social.Inc, De Creatieve Directie, 2twintig PR, Saskia Geleedts

Categorie: Merk

+ Maatschappelijke Plus


Van speelgoed naar speelbeter

Adverteerder: Marktplaats

Bureau(s): Happiness Amsterdam, EssenceMediacom, Abovo Maxlead, Bijl PR, Higuita

Categorie: Gedrag Kort

+ Maatschappelijke Plus


Iedereen blij met de One4all cadeaukaart

Adverteerder: Blackhawk Network

Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, Wavemaker, Team5pm

Categorie: Gedrag Kort


Help, Ik wil een bestseller!

Adverteerder: Kluun

Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, New Book Collective, Ruth Bergmans Promotie en Publiciteit, Harminke Medendorp, Moker Ontwerp, NXTLI

Categorie: Succesvolle Introductie

Foto: hoofdfoto boven Bart van der Putten

FOTO-IMPRESSIE

Borrel vooraf in Circa Amsterdam

Effie-presentatie en voortreffelijke vega-maaltijd tijdens de ceremonie
(foto's PvWK)


Alfred Levi draagt na vijf jaar de Effie-voorzittershamer over aan Conny Braams
(foto: W.-A. Bol)


Casebeschrijving Effie Goud voor Hertog Jan

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken