Aigency Amsterdam wint SAN New Kids on the Block 2024

Aigency Amsterdam wint SAN New Kids on the Block 2024
  • Bureaus
  • 31 mei 2024 @ 08:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieAwards

SAN reikte dit jaar voor de dertiende keer een SAN New Kids On The Block Accent uit: een initiatief met als doel de nieuwe lichting bureaus en innovatie in het vak een podium te geven. Als mede-jurylid stellen we de winnaar enkele vragen, ter introductie.

De drie finalisten voor de New Kids on the Block-Accent waren Aigency, Arfected en Tonny Media. Zij zijn verkozen uit een shortlist van in totaal zes jonge bureaus, omhoog gekomen de flinke consideration list' en vervolgens een een longlist van vijftien. 

De uiteindelijke winnaar van de NKOTB werd bekend gemaakt tijdens de uitreiking van de SAN Accenten op donderdag 30 mei in Studio 21 te Hilversum. 

De jury van de NKOTB bestaat uit Bert Hagendoorn (Agency Engines), Nathalie Peters (Morgenfrisk), Max van den Ingh (Unmuted, winnaar vorig jaar), Boris Nihom (Dentsu Creative), Jeroen van Eck (Joe Public), Martijn Swijghuisen Reigersberg (UvU) en Mariëlle Rooswinkel (Aldi), Nicolette Hulsebos (Fonk) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune). De jury stond onder leiding van onafhankelijk juryvoorzitter Lotte Willemsen (Swocc). 

Meer informatie over de vakprijs is te vinden op sanaccent.nl. We spreken de winnaressen (foto) van Aigency Amsterdam.

Gefeliciteerd! Stel jullie zelf graag even nader voor.

'Wij zijn Chrissie Cremers -Creative Lead- en Carina Snippe -Client Lead- van Aigency Amsterdam. Chrissie heeft meer dan 15 jaar ervaring als creative/art director aan klantzijde en Carina heeft meer dan 20 jaar ervaring als account director aan bureauzijde.'

Aigency Amsterdam: sinds wanneer bestaan jullie en wat is hierachter de gedachte en propositie?

'In het voorjaar van 2023 hebben we samengewerkt aan een brand identity voor een klant. We hadden beelden nodig die niet beschikbaar waren in stock of hun beeldbank. Deze beelden hebben we met AI gecreëerd, en ze waren zo levensecht dat we beseften dat dit een alternatief kon bieden voor traditionele fotografische oplossingen. Dit met voordelen zoals lagere kosten, minder milieubelasting, kortere productietijden en flexibelere post-productie. Deze oplossing is voordelig voor zowel merken als creatieve- en reclamebureaus. Geïnspireerd door deze mogelijkheden, zijn we in de zomer begonnen met het strategisch positioneren van Aigency Amsterdam, en in september 2023 zijn we officieel gelanceerd. We begonnen met synthografie (AI-fotografie) en bieden nu ook AI-video commercials en AI-sonic solutions aan (audio tracks, voice design en lip-syncing).'

Waarin zijn jullie anders dan andere bureaus die met AI experimenteren?

'Als gespecialiseerd AI-bureau besteden we 100% van onze tijd aan de ontwikkelingen binnen generatieve AI. Dit stelt ons in staat om deze snelle ontwikkelingen bij te benen en maximale controle over de tools te houden. Wij focussen ons op fotorealisme en authenticiteit. Als je beelden nodig hebt die niet van echt te onderscheiden zijn en aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen, dan ben je bij ons aan het juiste adres.Daarnaast zijn we gespecialiseerd in ‘prompting against the bias’. Dit betekent dat we ons altijd bewust zijn van de vooringenomenheid van AI-tools wat betreft representatie en inclusiviteit, en dat we deze actief tegengaan om diversiteit binnen het AI-landschap te bevorderen.'

Jullie behoorden tot de drie finalisten bij SAN New Kids on the Block, uit een enorme longlist na een eerste whitepaper, twee juryrondes verder en een live-pitch bij Google. Was dat een verrassing? Fijn?

'Het was al een enorme verrassing en een fantastische erkenning om zo snel na onze lancering genomineerd te worden voor de New Kids on the Block. We zijn erg trots op dit resultaat en dankbaar voor deze kans. Eigenlijk voelden we ons na de nominatie al een morele winnaar. '

In jullie pitch voor de Hoofd- en Vakjury SAN werd het woord ‘pure prompting’ gebezigd. Wat is dit en waarom is dit volgens jullie belangrijk?

'Bij Aigency Amsterdam vinden we dat een goede prompt respect moet tonen voor andermans eigendom. Dit betekent dat we geen beelden van derden gebruiken als referentie, niet verwijzen naar andermans stijl -zoals "in de stijl van Wes Anderson" of bijvoorbeeld Erwin Olaf- en geen bekende personen gebruiken in onze prompts. Dit doen we niet alleen vanuit ethisch oogpunt, maar ook als bescherming voor onze klanten. Met onze pure prompts kunnen we aantonen dat we niet hebben gekopieerd, om zo problemen later te voorkomen.'

Welke grote kansen biedt AI voor merkenbouwers?

'AI-oplossingen bieden vele voordelen ten opzichte van traditionele productiemethoden. Ze zijn vaak voordeliger omdat er geen kosten zijn voor buy-outs en licenties. Bovendien zijn ze aanzienlijk milieuvriendelijker, met kortere productietijden en flexibelere post-productieprocessen.

Voor grote merken kan het lonend zijn om een deel van de contentcreatie in-house te doen. Wij trainen een tool volledig op de look & feel van de klant, wat beeldcreatie aanzienlijk vereenvoudigt. Deze tool is geïsoleerd van externe bronnen, wat een veilige omgeving biedt voor AI-beeldcreatie met bescherming van merk IP. Ten slotte adviseren we om AI-tools te gebruiken waar ze het sterkst zijn. Hoewel generatieve AI fantastische mogelijkheden biedt, blijven fotografie en film in sommige gevallen de betere keuze. Wij zien generatieve AI als een extra gereedschap in de gereedschapskist: soms is het de juiste methode, en soms niet.'

En waar moeten we voorzichtig mee zijn - en waarom?

'Wees bewust van de vooringenomenheid in AI-tools. De verwachting is dat in 2025 al 90% van de online content geheel of gedeeltelijk met behulp van AI zal zijn gegenereerd. Als we niet actief deze bias tegengaan, kan dit leiden tot een terugval in diversiteit en inclusiviteit, iets waar we juist de afgelopen tien jaar hard aan hebben gewerkt. Het zou zonde zijn als deze vooruitgang teniet wordt gedaan. Zorg er ook altijd voor dat je in privémodus genereert. Als merk wil je niet dat je experimenten op openbare sites verschijnen.'

(PvWK, jurylid SAN NKOTB)

De trotse winnaars
Meer info: https://www.aigency.amsterdam/

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken