Dentsu HQ zoekt koper voor buitenlandse activiteiten

- Bureaus
- 1 sep 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 1 sep 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
De Japanse bureauketen Dentsu onderzoekt de verkoop van zijn internationale activiteiten, waarmee een einde zou komen aan de ambitie om wereldwijd te concurreren met giganten als WPP en Publicis. Volgens ingewijden heeft Dentsu de banken Mitsubishi UFJ Morgan Stanley en Nomura Securities ingeschakeld om potentiële kopers te polsen.
Dit meldt the Financial Times. Een verkoop zou volgens het Londense zakendagblad meerdere miljarden dollars kunnen opleveren.
Hoewel Dentsu een dominante positie heeft in Japan, is het de groep internationaal niet gelukt om internationaal dezelfde slagkracht op te bouwen stelt de FT, dit ondanks de overname van bureaugroep Aegis in 2012 voor circa €3,69 mld. De internationale portefeuille omvat behalve het voormalige Aegis ook latere acquisities zoals Merkle en Tag Group, maar blijft kampen met krimpende klantbestedingen en verlies van accounts aan grotere rivalen.
De internationale tak realiseerde in 2024 ruim €3,86 mld aan nettobaten.Toch blijft de divisie onder druk. CEO Hiroshi Igarashi stelde recent dat de internationale activiteiten ‘negative growth across all regions’ laten zien. Dentsu verlaagde daarom de jaarvooruitzichten en verwacht nu een operationeel verlies van circa €20,4 mln (namelijk van ¥3,5 mld, red.), tegenover een eerdere verwachting van €384,3 mln operationele winst, aldus de krant. De reeds aangekondigde herstructurering, inclusief ruim 3.400 internationaal te schrappen banen, heeft dit nog niet kunnen keren.
Dentsu verkent opties variërend van verkoop van een minderheidsbelang tot volledige afstoting van de buitenlandse activiteiten; besluitvorming moet tegen het einde van het jaar concreet worden. Bronnen geven aan dat ‘het management zijn geduld met de verlieslatende tak heeft verloren’. Op de Amerikaanse markt zou de fusie tussen groepen Omnicon en IPG voor een onoverkomelijk obstakel zorgen. Wat de verkooporiëntatie betekent voor de succesvolle filialen Dentsu Creative Amsterdam en Dentsu Benelux is nog onduidelijk.
Voor potentiële kopers vormt de impact van AI een kernvraag, concludeert de FT. Een betrokkene waarschuwt daarin: ‘revenues are already shrinking.’ En verderop: ‘het kan slechter worden, omdat niemand weet wat AI met de sector zal doen.’ Concurrenten investeren ondertussen jaarlijks honderden miljoenen euro in AI-tools die sneller en goedkoper campagnes ontwikkelen en traditionele bureaufuncties deels vervangen.
(bron: FT)
Lees ook: De veranderende bureauwereld: go big, go niche or disappear
foto: Su San Lee | Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Tag Group
- Dentsu
- Aegis
- Dentsu
- analyse
- rivalen
- FT
- WPP
- hq
- bureauwereld
- AI
- Dentsu Benelux
- We lazen het al
- Publicis
- Merkle
- etalage
- go niche
- Financial Times.
- centralisatie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Defensie lanceert campagne tegen... 01-09-2025
- Dentsu HQ zoekt koper voor... 01-09-2025
- Nieuwe campagne verbindt mensen met... 01-09-2025
- Zwitserleven maakt pensioen... 28-08-2025
- Louwman viert jubileum met... 28-08-2025
- The Business of Culture lanceert The... 28-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers