Waarom merken verdwijnen

Waarom merken verdwijnen
  • Bureaus
  • 17 nov 2016 @ 10:01
  • 12857 x gelezen
  • Link
  • Richard Otto
    Richard Otto

    Founder
    Tens Media
  • ReclameCreatieCommercials

Thuis, op het werk, in de winkelstraat en in de supermarkt zien we dagelijks honderden merken. Bijna in elke reclamefolder worden we weer getrakteerd op nieuwe producten, maar er zijn ook veel merken die het loodje leggen. Meestal vindt de aftocht van deze merken in alle stilte plaats. Richard Otto en Robbert van Loon, die het boek Verdwenen Merken samenstelden, frissen jouw geheugen nog even op.

We herinneren ons allemaal nog wel waarom frisdrankmerk Exota begin jaren ’70 op de fles ging: het VARA-programma ‘De Ombudsman’ liet op televisie zien dat de toen nog dunne glazen frisdrankflessen door de druk van het koolzuur spontaan konden exploderen.  Vele jaren later bleek dit trouwens in scène gezet en moest de omroep miljoenen aan schadevergoeding betalen. Buckler bier ging in ons land uit de Nederlandse schappen toen cabaretier Youp van ’t Hek in zijn oudejaarsconference het biermerk met een aantal dodelijke grappen neersabelde. Overigens was dit wel wat veel eer voor Youp: kenners zeggen dat de val van Buckler tevens werd ingezet door de succesvolle introductie van Bavaria Malt, dat niet alleen goedkoper was, maar door de consument ook lekkerder werd bevonden.

TELEVISIEMERKEN
Ook ‘televisiemerken’ zijn gekomen en gegaan. We mogen van de NPO geen Nederland 1 meer zeggen en Hilversum 1, 2, 3, 4 en 5 hebben al jaren geleden plaatsgemaakt voor Radio 1, enzovoort. Joop van den Ende’s eigen sterrenet TV10 ging eind jaren ’80 live, maar ging door belemmering van de overheid ook alweer snel op zwart. Volgens diverse politici was Nederland toen nog niet toe aan een Nederlandse commerciële omroep. RTL Veronique probeerde het later met meer succes opnieuw.

INGEHAALD DOOR DE TIJD

Producten kunnen door nieuwe ontwikkelingen ook razendsnel verouderen, waardoor ze uit de gratie raken bij de consument. PTT Telecom introduceerde begin jaren ’90 het mobiele telefoonnetwerk Greenpoint en een bijbehorende telefoon met de wat vreemd gekozen naam ‘Kermit’. Een veelbelovend concept dat vooral een duur concept bleek: de consumenten kozen massaal voor het kwalitatief betere GSM-netwerk. Ook de digitale bankierdienst Girotel en elektronische portemonnees Chipper en Chipknip zijn door nieuwe technieken ingehaald. En soms moet je ook gewoon heel vlot kunnen schakelen. Bekende kruideniers zoals Simon de Wit en DeGruyter konden in de jaren ’70 niet snel genoeg de overstap maken naar supermarkten met zelfbediening en verdwenen stilletjes uit de winkelstraten.

En u kent vast ook nog wel King Corn – een Nederlands product overigens – dat met een slimme en aandoenlijke televisiecampagne (‘Ik ga bij japie wonen’) razendpopulair werd. King Corn was het eerste merkbrood en werd op zeker moment zo’n bedreiging voor de kleine bakker dat er zelfs kamervragen over de vermeende ongezondheid van het brood werden gesteld. King Corn vond z’n einde toen supermarkten steeds meer werken met afbakbrood dat de consument lekkerder vond dan King Corn.

OPMERKELIJKE MERKNAMEN
Soms is er alleen iets mis met de merknaam. Zuiveldrank Sjolk leek teveel op het biermerk Sköl en veranderde haar naam in Tjolk. Het Nederlandse merk Bums brood werkte bij Engelse toeristen op de lachspieren, aangezien het Engelse ‘bum’ verwijst naar iemands achterwerk. Enkele jaren later hadden veel Duitsers bij dit merk de woordassociatie met ‘bumsen’, wat een plat woord is voor de liefde bedrijven. Engelsen ook al verbaast over de tv-zender Yorin, wat door de uitspraak vooral veel leek op ‘urine’. De gele kleur van het logo werkte daarbij ook al niet erg mee. De Hollandse lekkernij Negerzoen kreeg bijna tien jaar geleden een nieuwe naam omdat het merk door sommigen als discriminerend ervaren kon worden.

TERUG VAN WEGGEWEEST
Eens weg, altijd weg? Gelukkig niet. Met grote regelmaat worden merken opnieuw gelanceerd. Denk maar aan BEN, Ranja, Tjolk, Brouwersbier, Oranjeboom, Quick en Brio. Zelfs het legendarische frisdrankmerk Exota maakt een comeback. Vraag blijft uiteraard of deze merken weer volledig door de consument worden omarmd en het sentiment ook echt wordt omgezet in een aankoop. De tijd zal het leren..

 

VERDWENEN MERKEN
Het boek ‘Verdwenen Merken’ door Richard Otto en Robbert van Loon biedt een uniek overzicht van bekende Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 zijn verdwenen. In woord en beeld worden meer dan 300 merken weer even tot leven gebracht. Met medewerking van o.a., Erik de Zwart, Ruud de Langen, Jan Dijkgraaf, Simon Neefjes en Marianne Zwagerman biedt Verdwenen Merken een vermakelijk inzicht in ons ‘Nederlandse erfgoed’. Het boek staat garant voor honderden ‘ohja’-momenten voor jong en oud. Het boek (hardcover 332 pagina’s)  is nu tijdelijk in prijs verlaagd voor €19,95 (normaal €29,95)

Richard Otto

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken