[column] Een oproep tot nieuwsgierigheid

[column] Een oproep tot nieuwsgierigheid
  • Bureaus
  • 5 jul 2019 @ 10:39
  • 22056 x gelezen
  • Link
  • Daan de Kleijn
    Daan de Kleijn

    Business Director
    Vandejong
  • InteractieInspiratieCreatie

Toen ik van de week door de stad fietste, viel het me ineens op. Langs de gevels van Amsterdam zijn overal tramkabels gespannen! Zodra ik het zag, kon ik het niet meer niet zien. Gek dat het me nooit eerder was opgevallen. Ik ben juist altijd zo nieuwsgierig. Maar zelfs wanneer je bewust om je heen kijkt, negeer je bijna alle prikkels.

Om iets bewuster te kunnen ervaren, bevraag ik zaken graag en stort ik me zo nu en dan in nieuwe omgevingen. Het meest recente voorbeeld hiervan is mijn baan-switch van de financiële naar de creatieve sector. Op deze nieuwe plek kom ik met zoveel totaal onbekends in aanraking. Het maakt me nieuwsgierig naar creativiteit, het belang ervan, en wat het eigenlijk is.

Zakelijke creativiteit

De Dikke van Dale omschrijft creativiteit als 'talent om nieuwe dingen te verzinnen'. Toen ik nog bij de bank werkte, vond ik mezelf best creatief. Totdat mijn leidinggevende tijdens een beoordeling zei: 'Hoezo ben jij creatief? Jij loopt hier toch ook gewoon rond in je pak'

Toen vond ik het moeilijk om in woorden te vangen, maar – ondanks de pakken – is creativiteit ook aanwezig (en nodig!) in de corporate wereld. Creativiteit betekent niet iets nieuws bedenken uit het niets. Het gaat om onverwachte verbindingen leggen, en zo tot nieuwe invalshoeken komen en oplossingen voor je te zien.

Creativiteit als super skill

Wanneer we nieuwe associaties leggen, kunnen we bestaande systemen opschudden, verfrissende ideeën bedenken en ze uitvoeren. Vanuit deze omschrijving kun je stellen dat creativiteit niet enkel is voorbehouden aan kunstenaars, ontwerpers of schrijvers. Eerder dat het een kracht is die iedereen bezit.

Dat is fijn, want creativiteit wordt door velen gezien als dé skill van deze eeuw. Het World Economic Forum zette creativiteit op de derde plek van een lijstje met job skills voor 2020 (Future Job Report, 2017) en McKinsey onderschreef dat creativiteit in deze tijd van programmeren bijna niet te automatiseren is (McKinsey Digital 2016).

Een vak apart

De meest creatieve mensen die ik ken, zijn kinderen. Omdenken, uren fantaseren en te gekke uitvindingen bedenken – voor hen is het geen probleem. Maar door een vroeg opgelegd stramien van regels en structuur op school, raken we onze nieuwsgierigheid gemakkelijk kwijt.

Toch zijn er ook onderwijssystemen die juist op creativiteit focussen. Mijn collega’s komen van creatieve opleidingen en kunstacademies; ze hebben op muziek leren tekenen, eb en vloed in één beeld gevangen en onderzoek gedaan naar hoeveel tranen er per seconde door de Rijn stromen. Ze hebben hun nieuwsgierige blik gekoesterd, en hun creativiteit ontwikkeld. Ik zie het terug in een gevoel voor esthetiek, taal en ontwerp, maar ook in wilde ideeën voor proces- en productinnovaties.

De oproep

Vandaar mijn oproep om creativiteit op waarde te schatten en open te blijven. Zorg dat je die tramkabels blijft zien. Kijk eens als een toerist naar je eigen stad. Blijf je verbazen. Staar je niet blind op ‘zo gaat het nou eenmaal’. Gooi jezelf in het diepe. En train je creativiteit. Want alleen zo blijven we future-proof en kunnen we positieve verandering realiseren.

Daan de Kleijn

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken