Bill Gates voorspelde het al in 1996: content is king!

Bill Gates voorspelde het al in 1996:  content is king!
  • Content
  • 27 jul 2015 @ 08:52
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • TrendsInnovatieBranded contentVideo

‘Ik verwacht dat op het internet een groot deel van het geld verdiend gaat worden met content, net zoals dat bij radio en tv het geval was. De televisierevolutie die een halve eeuw geleden begon, bracht een groot aantal bedrijven voort, zoals fabrikanten van TV toestellen, maar de lange-termijn winnaars waren die bedrijven die het medium gebruikten om informatie en entertainment te verspreiden’, aldus Bill Gates. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat dit een column is uit 1996. Microsoft haalde de column weer eens uit de archieven, welivecontent.com publiceerde het verhaal en ontdekte de voorspellende gave van Gates. Lees maar!

‘Als je kijkt naar een interactief netwerk als het internet, is de definitie van content overigens erg breed. Computersoftware is bij voorbeeld een vorm van content – een hele belangrijke en de vorm die voor Microsoft verreweg het belangrijkst zal blijven. Maar de brede kansen voor de meeste bedrijven liggen op informatie en entertainment. Geen bedrijf zo klein of het kan meedoen.
Een van de meest opwindende dingen van het internet is dat iedereen met een PC en een modem alle content die hij creëert ook kan publiceren. In zekere zin is internet het multimedia equivalent van de kopieermachine. Je kunt er voor weinig geld materiaal mee vermenigvuldigen, hoe groot of klein je doelgroep ook is.’

NBC en Microsoft
Gates in zijn column: ‘Op internet kun je informatie voor bijna niks ook wereldwijd distribueren. Geweldige mogelijkheden, en veel bedrijven maken al plannen om content voor internet te creëren. Het televisienetwerk NBC en Microsoft besloten onlangs om samen de interactieve nieuws business te ontwikkelen. Onze bedrijven zetten samen een kabel nieuwsnetwerk op, MSNBC, en een interactieve nieuwsvoorziening op internet. NBC blijft redactioneel verantwoordelijk voor de joint venture. Ik verwacht een intensieve competitie tussen bedrijven voor alle soorten populaire content – niet alleen software en nieuws, maar ook games, entertainment, sportprogramma’s, reclame en online communities met gemeenschappelijke interesses. Gedrukte tijdschriften hebben een lezerspubliek met gemeenschappelijke interesses. Het lijkt dus logisch dat ze hun publiek met elektronische online uitgaven gaan bedienen. Maar om online succes te hebben, kan een tijdschrift zijn gedrukte content niet één op één meenemen naar het internet. Gedrukte content mist de diepte en de interactiviteit om de nadelen van het online medium te compenseren.’

Audio en video
‘Als we van mensen verwachten dat ze hun computer aanzetten om een scherm te lezen, moeten we ze belonen met diepgaande en extreem up-to-date informatie die ze naar hartenlust kunnen verkennen. Ze moeten audio en mogelijk ook video krijgen. Ze willen zelf betrokken zijn op een manier die verder gaat dan de ‘brieven aan de uitgever’ van de gedrukte media.Veel mensen vragen zich af hoe vaak hetzelfde bedrijf dat nu zijn lezersgroep in print bedient erin zal slagen ze online te bedienen. Internet roept zelfs de vraag op of de toekomst van sommige gedrukte media houdbaar is.
Internet is bij voorbeeld de uitwisseling van gespecialiseerde wetenschappelijke informatie al op zijn kop aan het zetten. Gedrukte wetenschappelijke tijdschriften hebben meestal maar kleine oplagen, wat ze duur maakt. Universiteitsbibliotheken zijn een groot deel van hun markt. Een vervelende, langzame en dure manier op informatie bij een specialistische doelgroep te krijgen, maar een alternatief was er niet. Nu beginnen sommige onderzoekers het internet te gebruiken om hun wetenschappelijke bevindingen te publiceren: de praktijk stelt de toekomst van sommige eerbiedwaardige gedrukte tijdschriften op de proef’, aldus Gates.

Lokale content
Gates gaat verder met voorspellen: ‘Uiteindelijk zal de breedte van informatie op internet enorm zijn, en dat schept verplichtingen. Hoewel de goudzoekerssfeer nu nog vooral beperkt is tot de USA, verwacht ik dat die de wereld over zal gaan omdat de kosten voor communicatie lager worden en er in verschillende landen een grote hoeveelheid lokale content beschikbaar komt. Om succes te hebben op internet, moeten content providers betaald worden voor hun werk. De vooruitzichten op lange termijn zijn goed, maar ik verwacht veel teleurstellingen op de korte termijn omdat bedrijven moeite hebben geld te verdienen via advertenties of abonnementen. Dat loopt nog niet erg, en dat zal misschien nog wel even duren.Tot die tijd is al het geld en de inspanning die we in interactieve publicaties stoppen weinig meer dan liefdewerk oud papier, of een inspanning om producten in de echte wereld te helpen verkopen, vaak in het vertrouwen geloof dat iemand in de toekomst wel bedenkt hoe je er omzet mee kunt maken. ‘

Adverteren op de lange termijn
Gates vervolgt: ‘Op de lange termijn is adverteren veelbelovend. Een voordeel van interactief adverteren is dat een eerste boodschap vooral aandacht moet trekken en niet veel informatie hoeft te geven. Gebruikers kunnen op de ad klikken om meer informatie te krijgen en de adverteerder kan meten of mensen dat ook doen. Vandaag de dag is de internetomzet aan abonnementen of advertenties nog bijna nul. Misschien totaal 20-30 miljoen dollar. Adverteerders zijn altijd wat afwachtend over een nieuw medium en internet is zeker nieuw en anders. Een beetje gelijk hebben die adverteerders wel, want veel internetgebruikers zitten niet op reclame te wachten. Een van de redenen is dat veel adverteerders grote beelden gebruiken, die je met je telefoonverbinding maar langzaam binnenhaalt. Een tijdschriftadvertentie vraagt ook ruimte, maar de lezer kan een pagina snel omslaan. Als internetverbindingen sneller worden, zal de ergernis van het wachten op het laden van een advertentie afnemen en uiteindelijk verdwijnen. Maar dat duurt nog wel een paar jaar.’

Een paar centen voor content
Gates ziet in 1996 dat sommige contentbedrijven al experimenteren met abonnementen, vaak met wat gratis content als lokkertje. ‘Lastig, want zodra het bedrijf het abonnement in rekening gaat brengen daalt het aantal bezoekers aan de site dramatisch, wat de waardenpropositie voor adverteerders vermindert. Een belangrijke reden waarom betalen voor content nog niet goed werkt is dat het niet handig is om kleine bedragen in rekening te brengen. De kosten en het gedoe van elektronische transacties zorgen dat je een vrij hoog abonnementsgeld moet rekenen. Maar binnen een jaar komen er mechanismen waarmee contentproviders wél een paar centen voor hun content kunnen rekenen. Wie besluit een pagina te bezoeken die een dubbeltje kost, krijgt niet een factuur met de post voor een dubbeltje, maar een verzamelnota waar dat dubbeltje in verwerkt is. Deze technologie stelt uitgevers in staat om kleine bedragen door te berekenen en zo een groot publiek te trekken. Succesvolle bedrijven zullen het internet opstuwen tot een marktplaats voor ideeën, ervaringen en producten – een marktplaats van content.’ Tot zover de voorspellingen van Bill Gates in 1996, die 20 jaar later allemaal zijn uitgekomen. (Bron: welivecontent.com)
 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken