'Contentfuncties zoals emailspecialist, digitaal taxonoom en webredacteur verdwijnen'

'Contentfuncties zoals emailspecialist,  digitaal taxonoom en webredacteur verdwijnen'
  • Content
  • 5 sep 2022 @ 13:15
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het vak content-professional is continu in ontwikkeling. Daardoor ontstaan er contentbanen, maar verdwijnen sommige contentfuncties ook. Maarten Fokkelman, directeur en oprichter van Crossphase, verwacht dat onder meer de functie van emailspecialist, digitaal taxonoom en webredacteur verdwijnen.

 ‘Content is een vakgebied dat sterk wordt beïnvloed door digitalisering en nieuwe innovaties. Ik verwacht dan ook dat er de komende tien jaar bestaande contentbanen zullen verdwijnen en er nieuwe contentberoepen voor in de plaats komen, waarvan we ons sommige beroepen nu nog niet kunnen voorstellen. We zouden niet verbaasd moeten zijn als over tien jaar deze vijf functienamen bijna nergens te vinden meer zijn’, aldus Maarten Fokkelman.

Emailspecialist
‘Steeds meer content wordt omnichannel ingezet, in plaats van voor een specifiek kanaal. Dat zorgt ervoor dat er steeds minder vraag zal zijn naar specialisten voor een bepaald contentkanaal. Daarbij is het optimaliseren van emailmarketing betrekkelijk eenvoudig en wordt steeds vaker overgenomen door AI, kunstmatige intelligentie, dat geautomatiseerd meet en weet wat scoort.’

Digitaal taxonoom
Er is op dit moment een tekort aan professionals die zich uitsluitend bezighouden met digitale taxonomie. Zij brengen structuur aan in contentonderdelen, door deze te rubriceren in categorieën. In de toekomst maakt deze baan plaats voor de digitaal ontoloog, die bepaalt hoe content zich tot andere content verhoudt. De context van content wordt namelijk steeds belangrijker.”

Contentmarketing-professional
‘De functienaam contentmarketing-professional is te generiek en daardoor nietszeggend. Deze professionals houden zich bezig met veel contenttaken, zoals het maken, opvoeren en publiceren van content. Steeds meer bedrijven zoeken in de toekomst naar meer specialistische kennis, zoals een CRO- of omnichannelspecialist. Daardoor verdwijnt de functie contentmarketing-professional.’

Webredacteur
‘Hoe meer teksten gemaakt worden door AI, hoe minder belangrijk de functie van webredacteur wordt. Op sommige sites wordt nu al een derde van de tekst gemaakt door een vorm van kunstmatige intelligentie. Over een poos zijn de meeste teksten wel geschreven of kunnen die gemaakt worden door AI. Wat overblijft is een schrijver voor de meest specialistische teksten en iemand die AI betere teksten leert schrijven.’

SEO-specialist
‘AI is steeds beter in staat om te bepalen welke content scoort in Google. Google gaat websites daarbij op een andere manier beoordelen, waarbij de keywords en meta-beschrijvingen een minder grote rol spelen. De kwaliteit van de content, gebruikservaring en de mate van autoriteit (of anderen naar de site verwijzen) wordt belangrijker. De huidige SEO-specialist verliest hierdoor zijn taken.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken