'Contentfuncties zoals emailspecialist, digitaal taxonoom en webredacteur verdwijnen'
- Content
- 5 sep 2022 @ 13:15
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 5 sep 2022 @ 13:15
- Michiel van Zaane
Het vak content-professional is continu in ontwikkeling. Daardoor ontstaan er contentbanen, maar verdwijnen sommige contentfuncties ook. Maarten Fokkelman, directeur en oprichter van Crossphase, verwacht dat onder meer de functie van emailspecialist, digitaal taxonoom en webredacteur verdwijnen.
‘Content is een vakgebied dat sterk wordt beïnvloed door digitalisering en nieuwe innovaties. Ik verwacht dan ook dat er de komende tien jaar bestaande contentbanen zullen verdwijnen en er nieuwe contentberoepen voor in de plaats komen, waarvan we ons sommige beroepen nu nog niet kunnen voorstellen. We zouden niet verbaasd moeten zijn als over tien jaar deze vijf functienamen bijna nergens te vinden meer zijn’, aldus Maarten Fokkelman.
Emailspecialist
‘Steeds meer content wordt omnichannel ingezet, in plaats van voor een specifiek kanaal. Dat zorgt ervoor dat er steeds minder vraag zal zijn naar specialisten voor een bepaald contentkanaal. Daarbij is het optimaliseren van emailmarketing betrekkelijk eenvoudig en wordt steeds vaker overgenomen door AI, kunstmatige intelligentie, dat geautomatiseerd meet en weet wat scoort.’
Digitaal taxonoom
Er is op dit moment een tekort aan professionals die zich uitsluitend bezighouden met digitale taxonomie. Zij brengen structuur aan in contentonderdelen, door deze te rubriceren in categorieën. In de toekomst maakt deze baan plaats voor de digitaal ontoloog, die bepaalt hoe content zich tot andere content verhoudt. De context van content wordt namelijk steeds belangrijker.”
Contentmarketing-professional
‘De functienaam contentmarketing-professional is te generiek en daardoor nietszeggend. Deze professionals houden zich bezig met veel contenttaken, zoals het maken, opvoeren en publiceren van content. Steeds meer bedrijven zoeken in de toekomst naar meer specialistische kennis, zoals een CRO- of omnichannelspecialist. Daardoor verdwijnt de functie contentmarketing-professional.’
Webredacteur
‘Hoe meer teksten gemaakt worden door AI, hoe minder belangrijk de functie van webredacteur wordt. Op sommige sites wordt nu al een derde van de tekst gemaakt door een vorm van kunstmatige intelligentie. Over een poos zijn de meeste teksten wel geschreven of kunnen die gemaakt worden door AI. Wat overblijft is een schrijver voor de meest specialistische teksten en iemand die AI betere teksten leert schrijven.’
SEO-specialist
‘AI is steeds beter in staat om te bepalen welke content scoort in Google. Google gaat websites daarbij op een andere manier beoordelen, waarbij de keywords en meta-beschrijvingen een minder grote rol spelen. De kwaliteit van de content, gebruikservaring en de mate van autoriteit (of anderen naar de site verwijzen) wordt belangrijker. De huidige SEO-specialist verliest hierdoor zijn taken.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- content
- functie
- seo
- webredacteur
- crossphase
- verandering
- digitaal taxonoom
- emailspecialist
- verdwijnen
- ai
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- COC lanceert Paarse-Vrijdag campagne... 12-12-2025
- Kerst 2025: McDonald’s Nederland... 11-12-2025
- Maestro burger keert terug op... 10-12-2025
- Dordrecht lanceert nieuw stadsmerk... 09-12-2025
- 'Denk vooruit': 9 miljoen brochures... 26-11-2025
- Hertog Jan lanceert docu over... 21-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

