Storytelling is gelijk aan contentmarketing = onzin

Storytelling is gelijk aan contentmarketing = onzin
  • Content
  • 11 mrt 2014 @ 16:10
  • Link
  • Platform Content
    Platform Content

    branche-organisatie in content marketing
    Plaform Content
  • Storytelling

Toegegeven; contentmarketing is een breed begrip. Je kunt er alle kanten mee op. Of beter gezegd; je kunt uit het hele communicatiepalet één onderdeel pakken en vervolgens roepen dat je aan contentmarketing doet. En dan daar ook meteen maar aan toevoegen dat ‘het allemaal oude wijn in nieuwe zakken is’.

Eén van die ‘nieuwe’ onderdelen is ‘storytelling’. Als je de zelfbenoemde goeroe’s mag geloven is dát de oplossing voor ieder communicatieprobleem. Zo oud als de weg naar Rome, maar natuurlijk is het in de ogen van die goeroe’s wel zo ongeveer de essentie van contentmarketing. En omdat storytelling al heel oud is, is contentmarketing dus ook niets nieuws. Tja, zo is er altijd een manier om je eigen gelijk te be(drog)redeneren.

Eigenlijk is het vrij kinderlijk; met een afgekloven begrip als ‘storytelling’ zou je iedere potentiële klant inpakken. Simpelweg de heilige graal van communicatie. Lekker overzichtelijk ook; als je er maar een verhaaltje van maakt…. dan smelt de potentiële klant meteen tot een vorm van vleesgeworden merkloyaliteit…

Natuurlijk zijn verhalen leuk, natuurlijk blijven ze langer hangen bij de ontvangers dan zendergerichte boodschappen. Maar contentmarketing is meer, veel meer. ‘Niets nieuws onder de zon’, roepen de zogenaamde kenners. De Michelin-gidsen worden dan altijd aangevoerd als verwoestend duidelijk voorbeeld dat begin vorige eeuw al aan contentmarketing werd gedaan. Het was een randje van een nieuwe communicatie-invulling, niet meer en niet minder… Met de huidige mogelijkheden zouden de Franse bandenmakers heel wat meer toepassingen hebben bedacht.

Het mooie van het inzetten van die moderne manier van commerciële communicatie is juist dat het zoveel méér is dan het vertellen van een verhaaltje. Dat verhaaltje kán worden ingezet bij contentmarketing, maar daarmee is het niet hetzelfde als contentmarketing. Dat is op het juiste moment de juiste informatie verstrekken, met de potentiële klant in gesprek gaan. Je doelgroep voorzien van kwalitatief goede (achtergrond)informatie. Om op die manier een relatie aan te gaan.

Prachtig als mensen oude technieken omarmen, daarna ze omdopen in contentmarketing en vervolgens in hun eigen redenering vol trots roepen dat het ‘allemaal oude wijn in nieuwe zakken is…’ Maar dát blijft wel een onzinverhaal.

Dit artikel is geschreven door Bert Groothand, directeur van Platform Content, dé branche-organisatie van de beste bureaus in content marketing.

Dit artikel is eerder verschenen op platformcontent.nl

Platform Content

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken