[column] Hollywood
- Content
- 27 nov 2019 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Grand Prix Content Marketing
- 27 nov 2019 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Ik roep vaak op de redactie: ‘Alles is marketing en marketing is alles!’ Dat geldt ook voor content. Anno 2019 is alles content. En content - en vooral de kwaliteit - bepaalt in grote mate waar de consument naar kijkt, luistert en hoe hij - op basis van die content - acteert.
Wat vooral opvalt aan content is uiteraard de onvoorstelbare hoeveelheid ervan. Elk mensenleven is sowieso te kort om het allemaal te consumeren. Bindinc bijvoorbeeld kwam op het idee om een papieren (!) gids uit te brengen om het aanbod van streamingdiensten - in hun omvang al afschrikwekkend - in kaart te brengen. Stel je voor: een archaïsch medium inzetten om de digitale tsunami te duiden en ordenen. Sympathiek natuurlijk, maar bij voorbaat eigenlijk kansloos.
Er is veel, te veel content. Het lijkt de stikstofcrisis wel. Hoe meer gas we geven, hoe meer er komt. De media nemen voorlopig de voet niet van het pedaal en de berg aan content blijft gestaag groeien, terwijl wij allen graag meer kwaliteit zouden zien, meer relevante inhoud en graag op het kanaal dat we frequent bezoeken, waar we ons thuis voelen, want onze aandacht en tijd zijn beperkt. Als we al de moeite nemen om ergens naar te kijken of luisteren, of om te lezen, dan moet je tegenwoordig van goeden huize komen, want content heeft altijd - in de vorm van andere content - een concurrent. De Tinder van de media: swipe ik naar rechts of toch maar naar links? Vind ik dit interessant of juist totaal irrelevant? Is dit te commercieel of maakt mij dat niet uit? De scheidslijn tussen content en reclame wordt met de minuut dunner.
In onze coverstory staan we stil bij de toekomst van contentmarketing. Wie de beste content maakt, de hoogste graad van relevantie weet te bereiken en ons als consument bij de kladden weet te grijpen, is de winnaar. Carlijn Postma van The Post trekt zelfs de metaforische vergelijking met Hollywood en Netflix. Haar advies: maak een contentserie - compleet met cliffhangers - en zorg dat jouw publiek jouw merk gaat omarmen alsof het een Peaky Blinders of The Crown betreft. Maak ze ‘verslaafd’ aan je merk. In theorie kan dat heel goed werken, denk ik, want ik ben een diehard fan van Netflix, maar er geldt ook een duidelijke waarschuwing: blijf op de inhoud letten en doseer. Want entertainment is prima, maar Hollywood kent ook veel films en series met een minder goed einde.
Vanaf deze editie op de laatste pagina een uitsmijter in de vorm van een rubriek waarin marketeers hun marketingbloopers en -successen delen. Durf jij ook het achterste van je tong te laten zien? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing