[column] Hollywood

[column] Hollywood
  • Content
  • 27 nov 2019 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Grand Prix Content Marketing

Ik roep vaak op de redactie: ‘Alles is marketing en marketing is alles!’ Dat geldt ook voor content. Anno 2019 is alles content. En content - en vooral de kwaliteit - bepaalt in grote mate waar de consument naar kijkt, luistert en hoe hij - op basis van die content - acteert.

Wat vooral opvalt aan content is uiteraard de onvoorstelbare hoeveelheid ervan. Elk mensenleven is sowieso te kort om het allemaal te consumeren. Bindinc bijvoorbeeld kwam op het idee om een papieren (!) gids uit te brengen om het aanbod van streamingdiensten - in hun omvang al afschrikwekkend - in kaart te brengen. Stel je voor: een archaïsch medium inzetten om de digitale tsunami te duiden en ordenen. Sympathiek natuurlijk, maar bij voorbaat eigenlijk kansloos.

Er is veel, te veel content. Het lijkt de stikstofcrisis wel. Hoe meer gas we geven, hoe meer er komt. De media nemen voorlopig de voet niet van het pedaal en de berg aan content blijft gestaag groeien, terwijl wij allen graag meer kwaliteit zouden zien, meer relevante inhoud en graag op het kanaal dat we frequent bezoeken, waar we ons thuis voelen, want onze aandacht en tijd zijn beperkt. Als we al de moeite nemen om ergens naar te kijken of luisteren, of om te lezen, dan moet je tegenwoordig van goeden huize komen, want content heeft altijd - in de vorm van andere content - een concurrent. De Tinder van de media: swipe ik naar rechts of toch maar naar links? Vind ik dit interessant of juist totaal irrelevant? Is dit te commercieel of maakt mij dat niet uit? De scheidslijn tussen content en reclame wordt met de minuut dunner.

In onze coverstory staan we stil bij de toekomst van contentmarketing. Wie de beste content maakt, de hoogste graad van relevantie weet te bereiken en ons als consument bij de kladden weet te grijpen, is de winnaar. Carlijn Postma van The Post trekt zelfs de metaforische vergelijking met Hollywood en Netflix. Haar advies: maak een contentserie - compleet met cliffhangers - en zorg dat jouw publiek jouw merk gaat omarmen alsof het een Peaky Blinders of The Crown betreft. Maak ze ‘verslaafd’ aan je merk. In theorie kan dat heel goed werken, denk ik, want ik ben een diehard fan van Netflix, maar er geldt ook een duidelijke waarschuwing: blijf op de inhoud letten en doseer. Want entertainment is prima, maar Hollywood kent ook veel films en series met een minder goed einde.

 

Vanaf deze editie op de laatste pagina een uitsmijter in de vorm van een rubriek waarin marketeers hun marketingbloopers en -successen delen. Durf jij ook het achterste van je tong te laten zien? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken