[column] Branding + conversie = winnen

[column] Branding + conversie = winnen
  • Content
  • 14 jul 2020 @ 09:03
  • 9255 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Influencermarketing

Influencers zijn niet meer weg te denken uit het hedendaagse medialandschap. Ze worden wel eens verguisd, maar feit is dat ze nog steeds een prominente rol spelen in de strategie van veel merken.

First things first: wat is influencermarketing ook alweer? Met influencermarketing zet een merk of campagne personen met veel bereik op hun sociale kanalen in, om zoveel mogelijk promotie te generen. Het is eigenlijk een veredelde mond-tot-mondreclame, die zich online afspeelt.

Decennia geleden gaf Nike al sneakers aan de coolste kids van de school

Decennia geleden gaf Nike al sneakers aan de coolste kids van de school, met als achterliggende gedachte dat de rest van de jongens en meisjes die schoenen dan vanzelf ook zouden willen hebben. Dat speelde zich af op het schoolplein, tegenwoordig is het speelveld verplaatst naar social media. Met honderdduizenden volgers op socialmediakanalen als Instagram, Snapchat en TikTok inspireren influencers hun volgers. Doordat volgers deze invloedrijke personen op social media steeds meer gaan zien als idolen hebben ze de power om die fans te activeren.

Monica Geuze en Tanrevel

Er zijn inmiddels talloze voorbeelden te noemen van merken die met influencermarketing successen boeken. Denk bijvoorbeeld aan spraytan Tanrevel, dat influencer van het eerste uur Monica Geuze inschakelde voor een campagne. Monica begon als vlogster op YouTube, maar is inmiddels een goed geoliede marketingmachine. Naast succesvolle samenwerkingen, waarbij ze bijvoorbeeld in een instagrampost haar mening geeft over een product, heeft ze onlangs een IGTV-video gelanceerd voor het Zweedse Tanrevel, dat zijn zinnen heeft gezet op de Nederlandse markt. Ze haalde maar liefst 500.000 duizend views met de video waarin ze zes minuten lang uitgebreid het complete product test en haar (positieve) eindoordeel geeft. Naast de duizenden views ontstond er ook een dialoog in de berichtensectie onder de video en zijn Monica’s volgers inmiddels volledig geactiveerd om het product aan te schaffen. Een voorbeeld van een succesvolle samenwerking.

FHM500 & Tabac

Een merk dat influencers op een slimme manier inzet in hun strategie is FHM - For Him Magazine - met zijn jaarlijkse FHM500-campagne. De FHM500 zijn de 500 mooiste vrouwen van Nederland, volgens FHM en zijn lezers. De lijst wordt bepaald via stemmen op de website, keuze van de redactie én stemmen via social media. De vrouwen die op de shortlist staan voor een plekje in het magazine krijgen allemaal een profiel op FHM500.nl, waarna zij hun volgers kunnen oproepen om op hen te stemmen om zo hoger in de ranking te komen. Het gevolg is dat talloze influencers hun best doen voor een mooi plekje in het tijdschrift met de 500 mooiste vrouwen van Nederland. Maar je hebt altijd baas boven baas. Toen de trouwe Dumpert-community lucht kreeg van de verkiezing, was de raket met Sylvana IJsselmuiden in de cockpit niet meer te houden. Er werd fanatiek gestemd met winst als gevolg. Het mooie aan deze case is dat campagnepartner Tabac Fragrances branding wise ook nog eens de vruchten plukt. De vrouwen moeten immers een foto delen van hun stempagina, waarin een watermerk van het logo van FHM500 en Tabac Fragrances prominent in beeld staat. Allemaal free publicity voor het mannelijke verzorgingsmerk.

Je kunt het tijdschrift alleen kopen bij aankoop van een Tabac-product

Die samenwerking tussen FHM en Tabac gaat zelfs zo ver, dat je het tijdschrift alleen kunt kopen, bij aankoop van een Tabac-product. Win-winsituatie: super waardevolle branding voor je merk combineren met conversie. Eindstand: een uitverkochte oplage en 6 miljoen bereikte consumenten.

Magnum en Moët & Chandon

Naast het gebruik van influencers op social media is het ook een hit om een combinatie te maken van influencers en een event. Denk bijvoorbeeld aan Magnum en Moët & Chandon. Beide merken organiseren jaarlijks - dit jaar even niet - een eigen event in Amsterdam waarbij ze een hele sloot influencers uitnodigen. Ze zorgen voor een unieke experience, toffe acts en uiteraard is er een ongelimiteerde aanwezigheid van het product. Je kunt je kont niet keren of er ligt een fles Moët of Magnum-ijsje voor het grijpen, waar de influencers maar wat graag hun Instagram Stories mee vol plempen. Deze events zorgen ervoor dat 24 uur lang iedereen in de ban is van het merk, en zelfs weken later posten de gasten van het event nog steeds foto’s met de hashtags die verbonden zijn aan het merk. Branding wise zit dit ijzersterk in elkaar.

Match met je merk

Alles valt of staat met het kiezen van het juiste gezicht bij het merk. Wanneer je door je instagramfeed scrollt zie je dat er inmiddels duizenden personen zijn die zichzelf influencer noemen en over een behoorlijk volgerbestand beschikken. Het is van groot belang om de influencer echt als ambassadeur op te laten treden en te voorkomen dat de volgers het als een ordinair reclamestuk door hun strot gedouwd krijgen. Daar prikken ze snel doorheen. Belangrijk is dus dat de influencer het product omarmt en erachter staat.
Wanneer jouw merk de juiste persoon bij de boodschap matcht, kan dit een enorm positieve impuls voor je brand awareness betekenen. Als je dan ook nog de combinatie weet te vinden met het product, dan kun je conversie inkoppen en ben je pas echt aan het winnen. Influencers worden soms dan wel verguisd en beschimpt, they are here to stay. Ze hebben een belangrijke positie verworven in het medialandschap. Als je ze als merk op de juiste manier inzet, dan kun jij er alleen maar profijt uithalen.

 

Geerjanne Bronkhorst is Head of On Demand Content bij Towel Media en influencermarketingspecialist.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken