[column] Opa mag ik youtuben?

[column] Opa mag ik youtuben?
  • Content
  • 12 jan 2022 @ 08:23
  • 8735 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

In de bijdrage van deze week geen politiek of ge-emmer over de pandemie, elkaars hand vasthouden, gaan voor verbiding. Wij hebben een mooi jaar achter de rug.

Twee nieuwe kleinkinderen. Met de twee die er al waren staat de teller nu op vier. We hebben dus een jaar afgesloten dat begon met een mooi perspectief. En de ambities zijn groot. De lat ligt hoog zullen we maar zeggen. Dus we zijn verwachtingsvol voor het zojuist begonnen jaar. Een jaar waarin we als ondernemer of contentspecialist nog scherper moeten worden. Want de irritatiegrens ligt om de hoek. Ik ga mezelf verwennen en wil prettig verwend worden. Of de vakmedia daar aan gaan bijdragen? We zullen het zien.

Het kerstreces ligt achter ons. De politiek ontwaakt uit een lange formatieslaap. En de media beginnen weer te ratelen. Het bevalt nog steeds om met regelmaat opvallende zaken die verband houden met contentmarketing eruit te pikken. Al vijftien jaar lang. Ik ben benieuwd of de schrijvende collega’s hun pennen hebben geslepen om nog scherper uit de hoek te komen. Je kunt het vak contentmarketing oprekken, met dank aan de vele nieuwe kanalen die worden ingezet. Maar uiteindelijk blijft het gaan om kwaliteit. Met de kwantiteit zit het wel goed. Contentmarketing staat inmiddels hoog op de inzetladder van marketeers. Maar het succes van die inzet wordt bepaald door de kwaliteit. De afgelopen twee jaar bepaalde corona de regie. Een intense periode waarin het vak opnieuw uitgevonden moest worden. Contentmarketing is inmiddels zo geherpositioneerd dat elke marketeer er met enthousiasme over praat. Het experimenteertijdperk is voorbij. Het wordt tijd om te oogsten.

Opa mag ik ‘youtuben’. Ze zijn net binnen. Wekelijks komen de twee oudste kleinkinderen een middagje spelen of eigenlijk beziggehouden worden. En na een uurtje kleien of schilderen willen ze ‘op de ipad’. Met de ouders hebben we daar goede afspraken over. Dus de youtubetijd blijft beperkt. Vier en zeven zijn ze. In het begin verbaas je je over de handigheid waarmee ze de ipad bedienen, nu kijk ik met bewondering hoe ze swipen en precies weten waar welk programma zit. Of het nu Engelse, Russische of Nederlandse filmpjes zijn, ze krijgen er geen genoeg van. Een ding is duidelijk: lineaire tv-programma’s zijn niet aan hen besteed. Misschien dat het sinterklaasjournaal nog een kans maakt. Maar vermoedelijk alleen de volgende ochtend. Als ik mijn eigen kijkgedrag na ga, wil ik nog wel regelmatig naar het ‘achtuurjournaal’ kijken en ‘de slimste mens’, maar vaker uitgesteld dan vanaf klokslag acht. Niels Bruinsma van Abovo Maxlead analyseert ons mediagebruik in 2021. Mijn gedrag en dat van mijn kleinkinderen passen in zijn analyse. Lineair tv-kijken is een aflopende zaak.

Productaffiniteit is een nieuw fenomeen. Vroeger spraken we in dit verband over productloyaliteit. Alleen de trouwste 'sneakerheads' maken nog kans op exclusieve drops van Nike. Een nieuw algoritme van de sportgigant berekent de productaffiniteit van klanten op basis van hun loyaliteit en engagement. Om de meest gewilde nieuwe drops te kunnen bestellen, zal het algoritme bijvoorbeeld checken in hoeverre mensen livestreams van het merk volgen en of ze reageren op content. Lees het verhaal op retaildetail.be.

Op computable.nl staan de vijf belangrijkste technologische verwachtingen voor komend jaar. Ik pik er deze uit: Volgens E-Waste moest 97 procent van de enterprises wereldwijd nieuwe laptops aanschaffen om te kunnen faciliteren in thuiswerken. Volgend jaar zal gekeken worden naar hoe dit proces zo duurzaam en slim mogelijk kan verlopen. Een eenvoudige win is oude devices te recyclen of door te verkopen. Op die manier verkleinen organisaties hun ecologische voetafdruk, maar zijn ze tegelijkertijd in staat om technologisch bij te blijven zodat hybride werken op de juiste manier gefaciliteerd wordt.

Wat betreft de securitytrends staat er een mooi verhaal op dutchitchannel.nl. Deze bijvoorbeeld moet elk bureau of elke organisatie aanspreken: ‘Phishing is het belangrijkste initiële penetratiemiddel voor gerichte aanvallen. Spear phishing van hoge kwaliteit werkt bijna gegarandeerd. Daarom is het aan te raden medewerkers te trainen om alle inkomende mail met een kritisch oog te lezen. Spelling- en grammaticafouten, slechte formuleringen, onjuiste namen van bedrijven en functionarissen, vreemde onderwerpen en ongebruikelijke verzoeken zijn allemaal tekenen van slecht uitgevoerde phishing. Elke werknemer, zelfs zonder IT-security-expertise, kan ze herkennen.’

Dit mag ook niet onvermeld blijven, alle vakbladen hadden het erover. Er is een strijd om marketingtalent aan de gang. Meer dan een derde (35%) van de CMO's in Europa zag in de afgelopen zes maanden dat zij werknemers verliezen aan concurrenten de afgelopen zes maanden, zo blijkt uit nieuw data onderzoek van LinkedIn. Nu de strijd om goed personeel toeneemt, weten marketeers als geen ander hoe belangrijk het is om aan een sterke employer branding te bouwen om zich van de concurrentie te onderscheiden. Bijna driekwart (73%) zegt dan ook dat daarin investeren een belangrijke prioriteit is voor de komende zes maanden. Ook het werkplekbeleid is een aandachtspunt, aangezien meer dan een derde (35%) van de CMO’s het gevoel heeft dat hun huidige beleid potentiële kandidaten afschrikt om te solliciteren. Lees hierover meer op fonkonline.nl. Interessant om te lezen hoe belangrijk het werkplekbeleid is geworden. Anders gezegd ‘thuiswerken’ is voor veel mensen een wezenlijk onderdeel van hun arbeidzame leven geworden.

Tot slot een voorspelling uit de vele die de afgelopen weken de revue passeerden. Irene Boskma op dutchcowboys.nl: Inclusieve marketing staat hoog op de agenda van grote merken. Het beeld was jarenlang nogal eenzijdig, maar daar lijkt langzaam verandering in te komen. We zien meer mensen met verschillende achtergronden, meer vormen en meer diverse beelden. Met goede inclusieve communicatie spreek je zoveel mogelijk mensen aan en sluit je niemand uit. Social media is net zo divers als de samenleving, dat hebben veel merken inmiddels wel begrepen. De aandacht voor inclusieve marketing neemt dus toe, de juiste invulling verdient soms nog wel wat aandacht.

Foto: 123rf

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken