[column] Hoe voorspelbaar zijn je klanten?

[column] Hoe voorspelbaar zijn je klanten?
  • Content
  • 13 apr 2022 @ 09:17
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Bij zo’n verhaal wordt mijn fantasie behoorlijk geprikkeld: ‘Influencers als content creators. Het inzetten van content gemaakt door influencers vraagt minder tijd en is meestal vele malen goedkoper dan het organiseren van een professionele fotoshoot.’

‘Als bedrijf is het vaak lastig om volgers echt te bereiken via sociale media. Het is een plek waar mensen op zoek zijn naar communicatie, entertainment en inspiratie, en allergisch zijn voor sales-gerichte en commerciële boodschappen. Dit is waar user-generated content om de hoek komt kijken -  de gecreëerde emotie zorgt ervoor dat mensen reageren en liken.’ Aldus een verhaal op marketingfacts.nl. Ik vraag me natuurlijk onmiddellijk af hoe ik als zeventigplusser influencer zou kunnen worden. Kopij en plaatjes genoeg. Wellicht voor een pensioenfonds dat graag wil uitstralen dat ‘het leven begint bij zestig.’ Of in mijn geval ‘bij zeventig’. Ik ben bijvoorbeeld nu op zoek naar een nieuw onderkomen op een dagje rijden van de randstad. Een bijzondere exercitie met veel verhalen en volop leuke plaatjes. Wie zou dat niet willen lezen?

Strontvlieg
Geen idee, want ik heb me natuurlijk niet verdiept in de buyer persona die bij zo’n verhaal horen. Ik kom hierop naar aanleiding van een verhaal van Wing Cheung, ook op marketingfacts, die de buyer persona afdoet als de strontvlieg binnen de marketingconcepten. Vroeger spraken we over ijkpersoon waarbij we die ijkpersoon zo volledig mogelijk inkleurden en ons bij elk onderwerp afvroegen wat de ijkpersoon ervan zou vinden. Was het antwoord ‘weten we niet’, of ‘geen idee’, dan werd een onderwerp afgeblazen. Nu beschikken we over volop data die ons behulpzaam zijn bij de vraag welke onderwerpen, welke verhalen interessant zijn voor de doelgroep.

Sueng sabelt het gebruik van buyer persona neer. ‘Wees eens eerlijk: wie heeft er wel eens een succesvolle marketingcampagne gedraaid waaruit bleek dat de bedachte buyer persona echt bestaat,’ schrijft hij. En in zijn betoog pleit hij voor het gebruik van ICP (ideal customer profile). Zijn verhaal is aardig om te lezen omdat het je weer eens aan het denken zet bij de vraag ‘voor wie doe je het eigenlijk?’

Metaverse
Op FW deze week een boeiend verhaal van Sjef Kerkhofs die wars is van marketingtoverwoorden, maar toch valt voor het woord metaverse. Hij legt uit waarom.’ Als we de mythe van de metaverse willen ontrafelen, dan moeten beginnen bij het begin. Het woord metaverse is een combinatie van ‘meta’ (voorbij) en ‘universum’ en wordt gebruikt om de toekomst van het internet te beschrijven. Een toekomst in een (deels)virtuele wereld waarin mensen werken, spelen, reizen, uitgaan en socializen met behulp van het internet, virual reality en augmented reality.’’ Een andere manier om de mythe en hype rondom de metaverse te ontleden, is door te kijken naar de visuele ontwikkelingen op het web. Voor het eerst staan we met het internet op het punt om de grotendeels 2D-ervaring achter ons te laten en naar een ‘immersive’ 3D-ervaring toe te groeien.’’ De technologische toepassingen die op dit moment gehyped worden in termen zoals de metaverse en NFT’s zijn in werkelijkheid al grotendeels operationeel in enkele vooruitstrevende markten zoals online gaming en e-sport. Het is niet de vraag of de metaverse (in ieder geval elementen binnen het overkoepelende concept) een structureel onderdeel wordt van onze digitale belevingswereld, maar wanneer het dat wordt.’ Kortom een artikel dat je moet lezen als je in de communicatiewereld zit en probeert strategisch te denken. Hier vind je het.

Eigen data
Een artikel dat je zeker moet lezen staat op mtsprout.nl. ‘Sociale media zijn niet langer het magische recept om data over klanten te verzamelen. Beter is het om te investeren in je eigen data. En nee, dat is geen taak van IT of marketing.’ Julien Theys, docent aan de Brusselse Solvay Business School in digitaal ondernemerschap en managing partner van Agilytic, vindt dat bedrijven ‘verplicht zijn om het gedrag van hun klanten te begrijpen’. Een open deur denk je nu misschien, maar hij legt ook uit waarom. Hij begint met de economische shift vanwege de pandemie. ‘Bedrijven zijn duizenden klanten kwijtgeraakt, maar ze weten niet waarom. Er zijn ook bedrijven die er duizenden klanten bij hebben gekregen, maar ook zij weten niet waarom. Dat is stresserend, want ze weten dus ook niet of die oude klanten terugkomen of die nieuwe klanten blijven.’ ‘Daarom ben je verplicht om het gedrag van je klanten te begrijpen. Als je dat niet doet, dan word je afhankelijk van gedragsveranderingen waar je geen grip op hebt. Het is dan ook heel moeilijk om je voor te bereiden op iets wat je niet begrijpt.’

Branded Content Event
Tot slot een aanbeveling. MarketingTribune organiseert ook dit jaar weer het het Branded Content Event. Op 10 mei is Ruud de Langen, Chief Growth Officer bij dentsu, keynote in DeFabrique te Utrecht. Hij zegt over branded content en content marketing: ‘Voor veel merken is het bijna een standaard instrument geworden om in de zogenaamde midfunnel het merk in relevante context meer ruimte te geven om of meer informatie te delen en/of meer te bouwen aan bepaalde merkassociaties.’ Hoe mooi, kort en bondig kun je het kenmerkende van ons vakgebied omschrijven. Marketingtribune heeft een mooi programma in petto voor 10 mei. Heb je tijd en budget, ga er dan heen. Het wordt een leerzame dag. Hier boek je tickets.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken