[column] Hoe onbenullig ben jij eigenlijk?

[column] Hoe onbenullig ben jij eigenlijk?
  • Content
  • 3 mei 2022 @ 14:32
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Hoe onbenullig ben ik eigenlijk als ik me geen snars aantrek van het feit dat Facebook een profiel van me opbouwt? Facebook hanteert een agressieve benadering van interesse-interferentie. Zelfs iets eenvoudigs als scrollen door een pagina kan ertoe leiden dat Facebook vaststelt dat een gebruiker interesse in dat onderwerp heeft.

Ik klikte onlangs abusievelijk op een post van een massief houten bed. Sinds dat moment stroomt mijn Facebookstream vol met aanbiedingen van bedden. Ik negeer ze, verwijder ze, en stoor me er nog niet aan. Dat gaat natuurlijk wel gebeuren. Maar ben ik dan een onbenul? Ik ben wel weer eens in mijn Facebook-account gaan kijken bij settings om na te gaan of ik abusievelijk op gepersonaliseerde advertenties heb geklikt. Hoe simpel is dat en hoeveel mensen kijken regelmatig of de Facebook-instellingen nog kloppen? Wie mij onbenullig noemt beschouwt zichzelf waarschijnlijk als een socialmedia-guru. Hoe dom. Lees hier een interessant verhaal over Facebook-targeting.

Digital Service Act
Op 23 april hebben het Europees Parlement en de Europese Raad een politiek akkoord bereikt over de DSA. DSA staat voor Digital Service Act ofwel digitale dienstenwet. Hij gaat waarschijnlijk al in 2023 in. Werk aan de winkel voor alle betrokkenen. Daar vallen bijvoorbeeld internetplatforms onder. De wet moet er kort gezegd voor zorgen dat ‘wat offline (door wet- en regelgeving) illegaal is, ook online illegaal wordt.’ De Digitale Dienstenwet vereist dat internetbedrijven transparant zijn over hun algoritmes en de invloed daarvan, of de optie bieden om het algoritme ‘uit te schakelen’ om een chronologische tijdlijn te bekijken. Dat laatste is op Instagram sinds kort mogelijk. Zowel de Europese Commissie als alle lidstaten én de gebruikers moeten inzicht en uitleg (kunnen) krijgen in de algoritmes van grote online platforms om beter te begrijpen waarom bepaalde berichten worden getoond of aanbevolen. Meer weten, lees dan het volledige verhaal op FW.

Web3
Zodra web3 operationeel wordt zijn we van veel problematiek zoals hierboven beschreven staat, verlost. Met Web3 krijgen eindgebruikers weer de volledige eigendom van en controle over hun gegevens en genieten zij van meer veiligheid door encryptie. Dit betekent dat zij kunnen kiezen of en wanneer informatie over hen kan worden gedeeld met of en/of gebruikt door adverteerders, marketeers, onderzoekers, enz. Een van de manieren om dat te doen, is via eenvoudige en intuïtieve interfaces waarmee gebruikers kunnen zien welke informatie zij met aanbieders van webdiensten delen. Ik haal deze info uit een verhaal van Steven van Belleghem op marketingfacts.nl. ‘Als je denkt dat dat niet zo’n groot issue is, heb je het mis. Het heeft niet alleen een enorme impact op de privacy en veiligheid van de consument, maar biedt hen ook de mogelijkheid om volledige controle te krijgen over personalisering en zelfs geld te ontvangen voor het gebruik van hun informatie. Ze zouden bijvoorbeeld micropayments kunnen verdienen voor antwoorden op enquêtes, of betaald worden met tokens voor het consumeren of delen van content.’ Meer weten? Lees Van Belleghem.

Nieuwswaarde en objectiviteit is een eerste vereiste

Van de website van het ANP haal ik het volgende bericht: ‘Maar liefst 74% van de pr- en communicatieprofessionals vindt het belangrijk om de nieuwswaarde en objectiviteit van de boodschap die zij over hun organisatie delen te waarborgen. Dat blijkt uit een onderzoek onder deze doelgroep door Markteffect, in opdracht van ANP Business. Toch is er maar een klein deel (22%) dat zich regelmatig inzet om deze objectiviteit ook daadwerkelijk te waarborgen.’ Interessant, want iedere content marketeer wil dat zijn content geloofwaardig overkomt. Dan is nieuwswaarde en objectiviteit een eerste vereiste. Meer weten, kijk dan even hier.

Op innovationorigins.nl lees ik een verhaal van Corine Spaans over datacoaches. ‘De digitale technologieën ontwikkelen zich in een rap tempo. Daarmee krijgt een bedrijf ook steeds meer data tot zijn beschikking. Voor midden- en kleinbedrijven is het geen sinecure deze data maximaal in te zetten, zo weten datacoaches Maurice Lammers en Wim Renders. Sinds dit jaar kunnen bedrijven in de Brainportregio bij hen terecht met al hun vragen en geven zij de ondernemers advies.’ Slim. Wie creatief is verovert makkelijk een plek op de huidige arbeidsmarkt. Er is zo veel vraag naar nieuwe kennis.

Erwin Blom wijst me deze week op een fascinerend artikel uit de Washingtonpost. ‘Kennelijk is het zo dat algoritmes bepaalde posts of uitingen niet pushen op social media als ze bepaalde woorden bevatten. Met name op TikTok is dat belangrijk. En sinds mensen daar achter zijn, proberen ze het algoritme te omzeilen met hun eigen verhullende woordenschat.’

Technologische leeftijd
Deze vond ik ook leuk: wat is je technologische leeftijd? Nooit bij stilgestaan. Maar die kan dus variëren van een tech-savvy millennial tot een totale digibeet van 80+. Hoe hoger je technologische leeftijd, hoe meer kans je hebt om slachtoffer te worden van frauduleuze praktijken online. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er zich afspeelt op het internet en van de trends die oplichters online gebruiken. Hier leer je hoe je jezelf beter kunt beschermen. Ik ben geen tech-savvy millenial, maar gelukkig ook geen onbenullige digibeet. Ik zit ergens halverwege. Ik geniet van de technologie die ons aangeboden wordt en waarvan we dagelijks profiteren. En we worden met zijn allen steeds slimmer in het gebruik van technologie, zolang die maar in enkele seconden te gebruiken is voor ons werkt. Maar als ik zou moeten kiezen tussen het verliezen van een vinger of mijn mobile, dan wist ik het wel.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken