Nederlandse designers strijden om eerste Renault Design Award
- Design
- 18 okt 2013 @ 12:06
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - BrandingAccountabilityDesignawards
- 18 okt 2013 @ 12:06
- Redactie Design
Renault Nederland lanceert een online campagne waarin de designfilosofie van ontwerper Laurens van den Acker centraal staat. Zes jonge Nederlandse designers strijden de komende weken om de eerste Renault Design Award. Let op: mooi filmpje waarin Van den Acker zijn designstrategie uitlegt.
Hun vorderingen zijn te volgen op de website renaultdesign.nl. De winnaar krijgt een masterclass in het Parijse designcentrum van Renault.
De deelnemers krijgen de opdracht om een lifestyleproduct te ontwerpen volgens de designstrategie van Renault, geformuleerd door Nederlander Laurens van den Acker, hoofdontwerper van Renault. De autofabrikant heeft voor de Renault Design Award zes designers geselecteerd: Manon Juliette, Jorrit Taekema, Nic Roex, Daan van Tulder, Ruben Kuiken en Nynke Koster. Dit zijn jonge, veelbelovende ontwerpers die zich met hun portfolio en door het winnen van diverse designprijzen in de kijker hebben gespeeld. Manon Juliette, Nic Roex en Ruben Kuiken exposeren ook tijdens de Dutch Design Week van 19 tot en met 27 oktober 2013 in Eindhoven.
Jury Een vakjury beoordeelt de ontwerpen van de eerste Renault Design Award. De jury bestaat uit Laurens van den Acker, hoofdontwerper van Renault, Roger Jacobs, Marketing-, Communicatie- en Designprofessional bij OBJEKT International, Wim Oude Weernink, automotive- en designjournalist, en Ger Bruens, professor in de esthetiek aan de TU in Delft. De winnaar wordt op 2 december bekend gemaakt.
Design for life
Het publiek heeft via het designplatform Design for life ook invloed op de uitslag. Geïnteresseerden kunnen op het platform en via de social media kanalen van Renault Nederland het designverhaal en de zes designers volgen. Ze kunnen op verschillende momenten in het ontwerpproces hun stem uitbrengen, waarmee ze kans maken op een limited edition-uitgave van het winnende design.
Renault en design Laurens van den Acker is wereldwijd verantwoordelijk voor het ontwerp van alle nieuwe Renault, Dacia en Samsung modellen. Over de rol van design vertelt hij de jonge ontwerpers: 'Als designer heb je de taak om de wereld een beetje mooier te maken, maar zorg er wel voor dat je een beauty met een brain ontwerpt zodat jouw ontwerp ook efficiënt en voor een breed publiek bereikbaar is.'
Designstrategie
Van den Acker’s nieuwe designstrategie is geïnspireerd op de verschillende fasen van een mensenleven. Alle studiemodellen staan voor zo'n levensfase, bijvoorbeeld de eerste verliefdheid en uiteindelijk wijsheid.
Laurens van den Acker Laurens van den Acker (5 september 1965) studeerde aan de Technische Universiteit in Delft. Sinds 2009 is hij Senior Vice President of Corporate Design en maakt hij deel uit van het management van Renault.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
- Daan van Tulder
- Renault
- Jorrit Taekema
- Nynke Koster
- Laurens van den Acker
- Manon Juliette
- Nic Roex
- Ruben Kuiken
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- 'Smeuïge' samenwerking tussen... 07-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers