[wrap up] Platform Design

[wrap up] Platform Design
  • Design
  • 2 dec 2016 @ 19:00
  • 28759 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • ConceptPackaging designVisual id

Elke maand biedt de designredactie een wrap up van het nieuws, de achtergrondverhalen, blogs, vlogs en andere bijdragen op MarketingTribune’s online platform over Design. Deze maand onder meer interviews met Brabantia (winnaar DDA Best Client Award), Albelli (over de nieuwe identiteit van het e-commerceplatform) en Plus (over het nieuwe winkelconcept).

DESIGNPANEL

Ahold Delhaize: 'In design is geen ruimte voor compromis'

Ahold is gefuseerd met het Belgische Delhaize en daar hoort een nieuwe huisstijl bij. Het Engelse designbureau FutureBrand combineerde de kroon van Ahold met de leeuw van Delhaize. Ook de website - in het Engels - is onder handen genomen door het eveneens Engelse bureau MerchantCantos. De supermarkten van het concern blijven onder hun eigen naam bestaan en het nieuwe logo prijkt dus alleen op het hoofdkantoor van Ahold in Zaandam. We vroegen ons panel van marketeers en designdeskundigen naar hun mening en de meningen liepen nogal uiteen.

Marketeers: ‘Een logo zo tijdloos, dat het in geen enkel tijdperk past’

Designdeskundigen: 'Leeuwenlogo's zijn altijd lastig'

Eternal Oceans (concept) door Anthem

Anthem won met dit concept voor vis-in-blik van het denkbeeldige merk Eternal Oceans recent een gouden Pentaward. Eternal Oceans wil duurzaam gevangen vis promoten met een ‘disruptieve en begerenswaardige’ verpakking. Van het lipje om het blikje te openen is een brand asset gemaakt en de branding is in het metaal gestanst. Zou het blikje de schappen gaan halen. Wat denkt ons panel van marketeers en designers?

Marketeers: ‘Een mooi blikje dat maar beter een droom kan blijven’

Designers: 'Niets is moeilijker dan een bestaand merk nieuwe relevantie te geven ten opzichte van concurrentie'

 

DUTCH DESIGN WEEK

Interview Brabantia, winnaar DDA Best Client Award: ‘We zijn een internationaal designmerk geworden en dat schept hoge verwachtingen’

Brabantia won dit jaar de Best Client Award, de prijs waarmee de Dutch Design Awards ‘excellent opdrachtgeverschap’ beloont. De Best Client Award is de speciale prijs van DDA voor opdrachtgevers die designers en vormgeving strategisch inzetten voor hun organisatie. Hiermee wordt goed opdrachtgeverschap in relatie tot design beloond. Belangrijke criteria zijn de mate van professionaliteit, strategie, duurzaamheid en innovatie. De lange strategische samenwerking van het familiebedrijf met ProudDesign, Bovil en Studio Aandacht mag een succes genoemd worden; de verkopen stegen met 25 procent. De opdracht voor de herpositionering luidde: ‘Maak Brabantia weer bemind in plaats van alleen bekend’. Zowel op productniveau, als in communicatie heeft het in 1919 opgerichte merk een transformatie ondergaan naar een designmerk. MarketingTribune sprak met CEO Tijn van Elderen, vierde generatie in een familiebedrijf dat op tijd het roer omgooide.

INTERVIEWS

Florence Schmit, Albelli: ‘Nieuwe identiteit helpt onze Europese groeistrategie’

Producent van fotoproducten Albelli heeft een nieuwe visuele identiteit van de hand van VBAT. Deze rebranding is het gevolg van de pan-Europese groeistrategie van het Nederlandse e-commerce bedrijf. Albelli wil binnen vijf tot tien jaar uitgroeien tot dé e-commerce specialist op het gebied van fotoproducten in Europa. Zij zijn inmiddels actief in zeven Europese markten: Nederland, België, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Noorwegen. In Zweden, Noorwegen en Groot-Brittannië opereert Albelli onder andere merknamen. Met de nieuwe visual identity hoopt het merk zich te positioneren als één herkenbare Europese speler. MarketingTribune sprak met CMO Florence Schmit.

Rober Delver, Plus: ‘Design moet altijd ondersteunend zijn aan het product’

In nauwe samenwerking met het Plus-formuleteam heeft VBAT een nieuw winkelconcept ontwikkeld voor de supermarkten. Het motto: ‘Goed eten van de mensen van Plus’. De vestiging in Abcoude kreeg de eer van de primeur. Rober Delver, formulemanager Plus: ‘Design moet altijd ondersteunend zijn aan het product.’

BLOG

Marc van Eck, Business Openers: ‘Trump bewijst dat authentieke merken werken’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken