[interview] Rebranding en herpositionering Nation Media Group door Morrow

[interview] Rebranding en herpositionering Nation Media Group door Morrow
  • Design
  • 16 okt 2020 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • BrandingVisual idDigital design

De Rotterdamse studio Morrow is in samenwerking met Q42 verantwoordelijk voor de rebranding en herpositionering van het Keniaanse Nation Media Group, een van de grootste - en onafhankelijke! - uitgevers van Kenia en Afrika. In gesprek met Marten de Jongh, creative director en samen met Jeroen van Geel oprichter van Morrow.

Nation Media Group (NMG) lanceerde onlangs hun eerste digital first merk onder de naam Nation. Met de pay-off ‘Empower Africa’ creëert het nieuwe merk hoogwaardige content voor een al maar groeiend publiek dat via laptops, tablets en smartphones nieuws consumeert. De Jongh: ‘Q42 werd gevraagd door NMG om de technische kant van het digitaliseren van de grootste krant van Kenya te verzorgen en haakte ons aan om de strategie en het concept te ontwikkelen.’

Onafhankelijk
NMG is de enige onafhankelijke uitgever in Kenia oftewel niet onder toezicht van de regering. De Jongh: ‘NMG wordt dus niet beïnvloed in de uitspraken die zij doen of belemmerd in dat wat ze willen zeggen. NMG heeft als pay-off “Empower Africa” en kunnen deze zonder blikken of blozen dragen.’

Merkniveau

De vraag van NMG aan Morrow en Q42 was een eenvoudige rebranding van hun nieuwssite. Het antwoord van Morrow was een totale herpositionering van de uitgever. De Jongh: ‘De vraag was een herontwerp van de digitale krant Daily Nation. Echter merkten wij tijdens strategische sessies in Nairobi dat de vraag niet alleen werd beantwoord door een nieuwe website. De vraag lag namelijk meer op merkniveau. NMG wilde een andere doelgroep gaan aanspreken, die momenteel nog niet goed bereikt werd. Een vele malen jongere doelgroep.’ Als hoofdconsultants van het project zorgde Morrow niet alleen voor de strategie, rebranding en visuele identiteit, maar ook voor nieuwe business modellen die de uitgever een nieuwe toekomst geven. Wie, zoals Nation, inkomen kan genereren met journalistiek in een digitaal tijdperk, heeft een voorsprong op concurrenten.

Matrix

De missie van Nation is om de grootste leverancier van kwalitatieve content in Afrika te worden De Jongh: ‘In héél Afrika dus en om dat te worden, moet je zoveel mogelijk mensen aanspreken. Vandaar ook de naam Nation met de passende URL nation.africa. We hebben de betekenis van het woord “nation” ontleed. Wat is een nation? Een nation is een samenstelling van mensen met hetzelfde geloof, dezelfde historie, cultuur, taal of geografische locatie. Een samengestelde groep die zich schaart onder een vlag of wapen. De vlag is dan ook ons uitgangspunt. Maar hoe ziet dan de vlag eruit als je een andere afkomst hebt of een ander geloof, maar wel dezelfde interesse deelt omtrent bijvoorbeeld business, sport of muziek?

De vlaggen worden opgebouwd door de Nation Design Matrix die wij hebben ontwikkeld. Door verschillende waardes te definiëren als leeftijd (jong vs oud) en type content (serieus vs entertainment) bepalen we of we bombastisch met kleuren en vormen omgaan of juist ingetogen, of we een schreefletter inzetten of juist een serif en of we alles in caps zetten. De elementen in de matrix vinden de oorsprong in alle landen van Afrika. De vlaggen van de landen, de huiden van dieren, de diverse landschappen, de traditionele kleding, muziek. Hier hebben we vervolgens fragmenten uit ontleend en deze geabstraheerd en in de matrix geplaatst.’

Dekoloniseren

Tijdens de live lancering van Nation in Nairobi, sprak CEO van NMG Wilfred Kiboro over de potentie van Nation om ‘de Afrikaanse mindset, die Afrika arm houdt ondanks de natuurlijke rijkdommen en het talent, te dekoloniseren.’ In het publiek luisterden de Keniaanse ministers van Binnenlandse zaken en ICT & Innovatie en voor de tv miljoenen mensen mee. De commercial Together we are Africa ondersteunt die boodschap. Nu het nieuwe merk Nation en de website succesvol zijn, gaat de samenwerking tussen het Afrikaanse bedrijf en Morrow verder, met de ambitie om het grootste mediahuis van het continent te worden. De Jongh: ‘We staan aan het begin van het hele traject. We hebben een merk gelanceerd. Een belofte. En de komende jaren moeten wij deze samen met NGM gaan inlossen.’

Meet Morrow, the creative club from Rotterdam

De Jongh: ‘Morrow is een groep van vijftien verschillende designers die een verschil willen maken. Gewoonweg vet spul wat er toe doet. Van identiteiten, ruimtelijke projecten tot digitale en fysieke producten. Samen met de nerds van Q42 ontwikkelen wij vele projecten. Van de apps van 9292 tot een interactieve ruimte in het Kinderboekenmuseum. Klop gerust bij ons aan voor het hele verhaal. Wij staan altijd open voor toffe nieuwe uitdagingen: morrow.cc.'

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken