Burger King lanceert nieuwe visuele identiteit

Burger King lanceert nieuwe visuele identiteit
  • Design
  • 8 jan 2021 @ 10:12
  • 21040 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging designVisual idLogoCorporate designBranding

Voor het eerst in 20 jaar heeft Burger King een volledige rebranding ondergaan, die de ontwikkeling van het merk in voedselkwaliteit, duurzaamheid en digital first moet ondersteunen. Het verantwoordelijke designbureau is Jones Knowles Ritchie.

Esther van de Graaf, marketingmanager Burger King: ‘Trots lanceren wij vandaag onze nieuwe visuele identiteit. Voor ons is dit één van de belangrijkste manieren om met onze gasten te communiceren. Het vertelt wie we zijn en welke waarden we belangrijk vinden. We willen met onze nieuwe visuele uitstraling gasten trek laten krijgen in onze burgers en de gastervaring optimaliseren. Met als uitgangspunten natuurlijk flame grilling perfectie en, boven alles, smaak!’

De uitrol neemt meerdere jaren in beslag

De nieuwe visuele identiteit zal de komende tijd doorgevoerd worden in de restaurants en op alle punten binnen de gast- en merkbeleving. Wereldwijd neemt de complete uitrol meerdere jaren in beslag. Burger King Nederland start in januari 2021 met het aanpassen van het logo en het gebruik van de nieuwe stijl in communicatie, om in de periode daarna steeds meer elementen aan te passen en te vernieuwen.

Zonder kunstmatige kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen

De nieuwe identiteit - bestaande uit een nieuw logo, nieuwe verpakkingen, merchandise, menuborden, bedrijfskleding, POS-materiaal en een nieuw interieur - komt voort uit de ambitie van het merk om het gehele assortiment aan te bieden zonder kunstmatige kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen.

‘Food journey’ Burger King

Het nieuwe design moet beter aansluiten bij de strategie en de ‘food journey’ van Burger King en daarnaast de ‘unieke wereldwijde karaktereigenschappen van Burger King - Big & Bold, Playfully Irreverent, Mouthwatering and Proudly True - reflecteren’.

Logo en kleuren

Van de Graaf: ‘Sinds de introductie van het vorige logo in 1999 heeft de markt een transitie doorgemaakt naar een modernere, digitaalvriendelijke ontwerptaal. Het nieuwe minimalistische logo moet daar naadloos op aansluiten en is een ode aan het erfgoed dankzij het verfijnde, zelfverzekerde, simpele en speelse design. De kleuren zijn geïnspireerd op het Burger Kings flame grilled proces en verse ingrediënten.’

Eigen medewerkers Burger King

Het nieuwe, eigen lettertype van Burger King heet Flame en het font moet de vormen van de producten – ‘uitgesproken, rond en ronduit lekker’ - en het eigenzinnige karakter van het merk weerspiegelen.
Van de Graaf: ‘De nieuwe kleding van de medewerkers maakt hen in één klap flame grill masters. De kledingstijl is eigentijds en comfortabel door het gebruik van de zeer kenmerkende kleuren en illustraties. Overigens worden er in marketing- en communicatie-uitingen échte Burger King-medewerkers ingezet.’
De verpakkingen zijn voorzien van het nieuwe logo en kleurrijke illustraties van de ingrediënten per product. Van de Graaf: ‘Kenmerkend op de verpakkingen zijn de uitgesproken kleuren en vormen die samen een speels geheel vormen.’





Hoe het was

Burger King

  • Opgericht in 1954
  • Op één na grootste fastfood hamburgerketen ter wereld
  • Meer dan 18.800 locaties in meer dan 100 landen, waarvan 70 restaurants in Nederland
  • Bijna 100 procent van de Burger King-restaurants is eigendom van en worden geëxploiteerd door onafhankelijke franchisenemers, veelal familiebedrijven die al decennia actief zijn.
Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken