Pand Studio Thonik genomineerd voor Gouden A.A.P.

Pand Studio Thonik genomineerd voor Gouden A.A.P.
  • Design
  • 12 mrt 2021 @ 12:10
  • 18417 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignawardsGrafisch design

De zelfontworpen studio van Thonik aan de Wibautstraat is genomineerd voor de Gouden A.A.P., de belangrijkste architectuurprijs van Amsterdam.

De nieuwe studio is ontworpen door Thoniks medeoprichter Thomas Widdershoven in samenwerking met Arjan van Ruyven van MMX Architecten. Met het gebouw wil het grafisch ontwerpbureau zijn eerste stap richting driedimensionaal ontwerp zetten. Widdershoven: ‘Het is een ruimtelijk manifest, de belichaming van onze designfilosofie, die gekenmerkt wordt door maatschappelijk engagement en een speelse omgang met het modernistisch erfgoed. Het ontwerpen en bouwen van onze eigen werkplek is een experimenteel alternatief onder de huidige economische omstandigheden. Nieuwbouw voor de creatieve industrie is nu in handen van projectontwikkelaars. Als creatieven hun eigen ruimte bouwen, leidt dit tot meer diversiteit en meer kwaliteit in de stad.’

Gedreven door passie
‘Dit project wordt gedreven door passie en niet door een louter economisch motief’, aldus Nikki Gonnissen, medeoprichter van Thonik. ‘Het lijnenspel op de gevel verraadt onze grafische herkomst en refereert aan Mexcellent, een lettertype dat ontworpen werd voor de Olympische Spelen van 1968 in Mexico. Het geheel aan horizontalen, verticalen en diagonalen getuigt van radicale eenvoud. De grafische huid bestaat uit 1 cm dik Trespa Meteon Lumen.’ Widdershoven: ‘Het lichtgewicht plaatmateriaal op basis van geïmpregneerd papier is gemaakt door een bedrijf in Weert, een echt Nederlands product dus. Trespa overtreft traditioneel baksteen. Het is licht, lokaal geproduceerd en heeft een onmiskenbaar grafische kwaliteit.’

Zero emission
Het multifunctionele gebouw huisvest Thoniks nieuwe studio die twee verdiepingen beslaat. Op de begane grond zit Undercover, een sake bar met op de eerste verdieping een Japans restaurant. Een evenementruimte beslaat de bovenste verdieping en het dakterras biedt een panoramisch uitzicht op de Amsterdamse binnenstad en de Zuidas. Deze ‘Thonik loft’ is bedoeld als ontmoetingsplek voor de lokale creatieve gemeenschap. Widdershoven: ‘De grote hoge ramen nodigen nieuwsgierige voorbijgangers uit tot een kijkje naar binnen. De buitentrap, balkons en vensters op de hoeken, die ten opzichte van de rest van de straat een beetje naar voren springen, verbinden binnen en buiten. De ramen zijn voorzien van driedubbel glas met een speciale UV-coating. De voorzieningen zijn volledig elektrisch en het binnenklimaat wordt gereguleerd door een warmtepomp. Aanvullende zonne- en windenergie, hoogwaardige isolatie en een slim ventilatiesysteem verlenen het gebouw een zero emission-status.’

Wibautstraat
Widdershoven: ‘Het gebouw geeft een positieve, activerende impuls aan de Wibautstraat, die veelal gekenmerkt wordt door anonieme wederopbouwarchitectuur. Dat sluit aan bij onze overtuiging dat ontwerp altijd moet bijdragen aan een mooiere en betere wereld.’

De internationale pers over Studio Thonik

Wallpaper: ‘Het meest opvallende aan het gebouw is de combinatie van vloer-tot-plafond-ramen die stad en interieur verbinden en de gestreepte gevel. Het effect is oogverblindend en verre van subtiel, maar ook radicaal in zijn eenvoud en hoogst gedetailleerd en elegant in zijn uitwerking.’

Dezeen Architecture and Design Magazine: ‘Met de keuze voor het Mexcellent-lettertype gebruikt Widdershoven het gebouw om het grote publiek kennis te laten maken met grafisch ontwerp.’

Domus Magazine: ‘Technologisch experiment gaat hand in hand met grafisch erfgoed en architectonische cultuur.’

Projectinformatie
Ontwerp: Thomas Widdershoven (Thonik) in samenwerking met Arjan van Ruyven (MMX Architecten)
Interieur ontwerp: Thomas Widdershoven en Nikki Gonnissen
Designers:
Akoestische wand ontworpen door Simone Post met textiel van Vlisco
Trappenhuis ontworpen door Envisions (Sanne Schuurman en Simone Post)
Kasten en room dividers ontworpen door Bart Guldemond
Interieur bar en restaurant door Bas van Tol
Meubilair-advies door Hans Lensvelt
Vloerkleden ontworpen door Thonik
Merken:
Gordijnen: Vescom
Keramische tegels: Mosa, Sphinx
Meubilair: Richard Hutten, Hay
Verlichting: SLV, AEG
Vloerkleden: Thonik
Textielen akoestische wand: Vlisco

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken