[Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods
- Food-en-retail
- 30 sep 2016 @ 01:01
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenInnovatie
- 30 sep 2016 @ 01:01
- Redactie Food en Retail
In het 94ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Sarah Smit (28), oprichter van modemerk Stina Woods. 'Stina Woods is een duurzaam modemerk dat gebaseerd is op de levensfilosofie van mijn Zweedse grootmoeder Stina. Een leven gebaseerd op waarde en toewijding in harmonie met de natuur en de omgeving. Waarde refereert hier aan het feit dat duurzame materialen altijd geupcycled kunnen worden.'
1. Stel jezelf graag voor.
Ik ben Sarah Smit, 28 lentes, half Nederlands, half Zweeds en met een sterke passie voor mode én duurzaamheid. Mijn missie is om deze twee liefdes met elkaar te combineren. Ik ben moe van wegwerpmode en de overconsumptie in de mode industrie. Snelle trends en slechte kwaliteiten interesseren mij niet meer. Daarom wil ik kleding ontwerpen die ikzelf en de vrouwen in mijn omgeving het liefst dragen, die goed gemaakt zijn en lang mee kunnen gaan.
2. Ok, Stina Woods: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit ‘duurzame fashionbrand’ om draait?
Stina Woods is een duurzaam modemerk dat gebaseerd is op de levensfilosofie van mijn Zweedse grootmoeder Stina. Een leven gebaseerd op waarde en toewijding in harmonie met de natuur en de omgeving. Waarde refereert hier aan het feit dat duurzame materialen altijd geupcycled kunnen worden om de levensduur ervan te verlengen. Deze principes zijn leidend voor het ontwerpproces, de materiaalkeuze en de productie.Mijn drijfveer is om een collectie te maken van herwonnen materialen met als doel om de berg afval in de mode industrie te verminderen. Dit betekent dat we met bestaande modellen uit de collectie experimenteren in wisselende natuurlijke materialen en de wegwerpmode te overleven met klassieke en tijdloze ontwerpen.
3. Hebben jullie voor de positionering en lancering van S.W. samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed/slecht? Kun je iets vertellen over deze campagne?
Niet vanaf het begin. We hebben eerst geprobeerd om ons merk te verspreiden via ons eigen netwerk en zelf persberichten uit te sturen. Maar het is toch gebleken dat je iemand nodig hebt die PR voor je doet wil je voorbij je eigen kenniscirkel uitstijgen. Wij zijn tijdens een beurs zelf benaderd door een hele goeie PR adviseur die ons hele waardevolle adviezen heeft gegeven. Hierdoor realiseerden wij ons dat je met kleine campagnes ook aandacht kunt vragen voor je positionering als merk, i.p.v. meteen een groot marketing plan uit te voeren als je daar nog niet klaar voor bent.
4. Is de duurzame modemarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
Het is niet ingewikkeld, maar het staat nog wel in de kinderschoenen. De klanten die werkelijk de waarde van duurzame producten herkennen is nog steeds een relatief kleine groep. Het zijn vooral klanten die aangetrokken worden tot de kwaliteit en details van onze ontwerpen en die vervolgens nieuwsgierig worden naar het verhaal achter de collectie. Ik miste zelf leuke en karaktervolle kleding in de duurzame modemarkt. Vaak worden deze geassocieerd met basics in vooral katoenen materialen. Maar om te laten zien dat duurzame mode ook heel stijlvol en geraffineerd kan zijn, wilde ik graag een nieuw duurzaam modemerk opzetten waar wij vooral aandacht besteden aan de twist tussen klassieke, vrouwelijke en sportieve elementen. Er komt dus steeds meer vraag naar, maar het is een langzame ontwikkeling voor de grote massa.
5. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Wij nemen rustig onze tijd om dicht bij onze product en missie te blijven. We luisteren goed naar de vraag van de klant en naar de vraag van de tijd waarin we ons nu bevinden. Hierdoor elimineren wij of voegen wij ontwerpen aan de collectie toe. We blijven kijken naar methodes om onze productie proces en de ontwerpen te verbeteren. Hierdoor hebben wij de vrijheid om een paar maanden te kunnen werken aan een heel goede bloes, rok of jas.
6. Nog ander nieuws over Stina Woods te melden?
Aanstaande November van 25 tot en met 27 staan we op de beurs ‘Meesterlijk – Design & Ambacht’ in Amsterdam, waar we een nieuw kledingstuk gaan presenteren.
Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder
tekst: Peter van Woensel Kooy
Sarah Smit - oprichter Stine Woods
Indruk van de collectie (foto's: SW)
Eerdere hoogvliegers uit deze serie:
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week] Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week] Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube
65.[Ondernemer van de Week] Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik - eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week] Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate
50. [Ondernemer van de Week] Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - Oestercompagnie
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week] Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week] Saskia de Knegt - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week] Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'
Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- DGA
- overconsumptie
- 28
- fashionbrand
- fashion
- missie
- ondernemer
- vakgenoten
- mode industrie
- mee gaan
- trend
- redactie
- twee liefdes
- kwaliteit
- Ondernemer van de Week
- Food&Retail
- Sarah Smit
- lentes
- omgeving
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kinderboekenweek: McDonalds komt opnieuw met boekje bij Happy...
- Frans Bauer rapt voor Uber Eats
- [onderzoek] Jongeren waarderen discount, luxe en tweedehands
- Michelin voorziet tien nieuwe restaurants van ster
- Commissarisjes bepalen nieuwe koers van de Koffiejongens
- Dierendag: sekstoys niet voor de poes
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Fritz-kola opent bottelarij in België14-10-2024
- Dirk introduceert nieuwe producten... 11-10-2024
- Spar lanceert landelijke Spar... 11-10-2024
- Uniqlo opent flagshipstore op... 10-10-2024
- Albert Heijn komt met fluitschaal... 09-10-2024
- Donutketen Dunkin’ in Nederland... 09-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing