[Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods

[Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods
  • Food-en-retail
  • 30 sep 2016 @ 01:01
  • 10766 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenInnovatie

In het 94ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Sarah Smit (28), oprichter van modemerk Stina Woods. 'Stina Woods is een duurzaam modemerk dat gebaseerd is op de levensfilosofie van mijn Zweedse grootmoeder Stina. Een leven gebaseerd op waarde en toewijding in harmonie met de natuur en de omgeving. Waarde refereert hier aan het feit dat duurzame materialen altijd geupcycled kunnen worden.'

1. Stel jezelf graag voor.
Ik ben Sarah Smit, 28 lentes, half Nederlands, half Zweeds en met een sterke passie voor mode én duurzaamheid. Mijn missie is om deze twee liefdes met elkaar te combineren. Ik ben moe van wegwerpmode en de overconsumptie in de mode industrie. Snelle trends en slechte kwaliteiten interesseren mij niet meer. Daarom wil ik kleding ontwerpen die ikzelf en de vrouwen in mijn omgeving het liefst dragen, die goed gemaakt zijn en lang mee kunnen gaan.

2. Ok, Stina Woods: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit ‘duurzame fashionbrand’ om draait?
Stina Woods is een duurzaam modemerk dat gebaseerd is op de levensfilosofie van mijn Zweedse grootmoeder Stina. Een leven gebaseerd op waarde en toewijding in harmonie met de natuur en de omgeving. Waarde refereert hier aan het feit dat duurzame materialen altijd geupcycled kunnen worden om de levensduur ervan te verlengen. Deze principes zijn leidend voor het ontwerpproces, de materiaalkeuze en de productie.Mijn drijfveer is om een collectie te maken van herwonnen materialen met als doel om de berg afval in de mode industrie te verminderen. Dit betekent dat we met bestaande modellen uit de collectie experimenteren in wisselende natuurlijke materialen en de wegwerpmode te overleven met klassieke en tijdloze ontwerpen.

3. Hebben jullie voor de positionering en lancering van S.W.  samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed/slecht? Kun je iets vertellen over deze campagne?
Niet vanaf het begin. We hebben eerst geprobeerd om ons merk te verspreiden via ons eigen netwerk en zelf persberichten uit te sturen. Maar het is toch gebleken dat je iemand nodig hebt die PR voor je doet wil je voorbij je eigen kenniscirkel uitstijgen. Wij zijn tijdens een beurs zelf benaderd door een hele goeie PR adviseur die ons hele waardevolle adviezen heeft gegeven. Hierdoor realiseerden wij ons dat je met kleine campagnes ook aandacht kunt vragen voor je positionering als merk, i.p.v. meteen een groot marketing plan uit te voeren als je daar nog niet klaar voor bent.

4. Is de duurzame modemarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
Het is niet ingewikkeld, maar het staat nog wel in de kinderschoenen. De klanten die werkelijk de waarde van duurzame producten herkennen is nog steeds een relatief kleine groep. Het zijn vooral klanten die aangetrokken worden tot de kwaliteit en details van onze ontwerpen en die vervolgens nieuwsgierig worden naar het verhaal achter de collectie. Ik miste zelf leuke en karaktervolle kleding in de duurzame modemarkt. Vaak worden deze geassocieerd met basics in vooral katoenen materialen. Maar om te laten zien dat duurzame mode ook heel stijlvol en geraffineerd kan zijn, wilde ik graag een nieuw duurzaam modemerk opzetten waar wij vooral aandacht besteden aan de twist tussen klassieke, vrouwelijke en sportieve elementen. Er komt dus steeds meer vraag naar, maar het is een langzame ontwikkeling voor de grote massa. 

5. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Wij nemen rustig onze tijd om dicht bij onze product en missie te blijven. We luisteren goed naar de vraag van de klant en naar de vraag van de tijd waarin we ons nu bevinden. Hierdoor elimineren wij of voegen wij ontwerpen aan de collectie toe. We blijven kijken naar methodes om onze productie proces en de ontwerpen te verbeteren. Hierdoor hebben wij de vrijheid om een paar maanden te kunnen werken aan een heel goede bloes, rok of jas. 
 

6. Nog ander nieuws over Stina Woods te melden?
Aanstaande November van 25 tot en met 27 staan we op de beurs ‘Meesterlijk – Design & Ambacht’ in Amsterdam, waar we een nieuw kledingstuk gaan presenteren. 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 


Sarah Smit - oprichter Stine Woods


   Indruk van de collectie (foto's: SW)

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken