Heineken ondertekent Plastic Pact
- Food-en-retail
- 22 feb 2019 @ 10:36
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Innovatie
- 22 feb 2019 @ 10:36
- Sjaak Hoogkamer
Op initiatief van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft Heineken Nederland Commercie het Plastic Pact mede ondertekend. Samen met 68 organisaties committeert de bierbrouwer zich om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken.
Ook gaat Heineken meer plastic opnieuw gebruiken en al het nieuwe plastic voor 100 procent recyclebaar laten zijn. Op die manier moet er in Nederland beter met grondstoffen worden omgegaan en moet het milieu minder worden belast.
Plastic bekers
De bierbouwer werkt al sinds 2009 aan haar duurzaamheidsprogramma ‘Brewing a Better World’. In oktober 2018 werd door het bedrijf al de ‘Plastic Promise’ ondertekend. Deze belofte is bedoeld om het gebruik van eenmalige plastic bekers op festivals en andere evenementen te verminderen en meer her te gebruiken. Heineken streeft ernaar om binnen 3 jaar minimaal 50% van alle plastic bekers door herbruikbare cups te vervangen of hoogwaardig te recyclen en test op dit moment verschillende alternatieven op festivals.
Zita Schellekens, directeur Corporate Affairs Heinken Nederland: ‘We zien de druk op beschikbare grondstoffen toenemen en tegelijkertijd de problemen die door vervuiling van plastics in de natuur ontstaan. Daar maken wij ons zorgen over en wij willen onderdeel zijn van de oplossing in plaats van het probleem. Maar dat kunnen we niet alleen, daarom zetten we ons in voor dit Plastic Pact waarin we samenwerken aan het verminderen van plastics, het verbeteren van het verpakkingsontwerp en het inzamelen van verpakkingen. Ook zetten we in op meer gerecycled plastic in onze producten. Wij geloven in de kracht van verbinding om samen dit enorme en ingewikkelde probleem aan te pakken. Daarom zijn we ook zo blij met dit Pact.’
Circulair
De brouwer werkt hard aan initiatieven en potentiële oplossingen. Zita Schellekens: ‘Het is onze ambitie om ons merk in 2030 volledig circulair te laten zijn. Naast de initiatieven die we al ontwikkelen, zoals het klimaatneutraal maken van onze brouwerijen en verduurzamen van onze verpakkingen gaat het ook om hoe je dat doet. Zo zien we dat het heel aanstekelijk kan werken als je mensen, consumenten, betrekt bij wat je doet.’
Ook andere onderdelen van de organisatie houden zich actief bezig met de doelstellingen van het Plastic Pact. Zo is Vrumona, producent van frisdranken als Sourcy, Royal Club, Pepsi, Sisi en Rivella, eveneens medeondertekenaar van het Plastic Pact.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 228] In gesprek met co-founder Marnix Stokvis van...
- Viper en Sjaak trekken afhakers naar het feestje met nieuwe...
- Nominaties ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026 bekend
- Nivea haakt in op Pride met Be You en spectacular
- Primark introduceert mannequin die rolstoelgebruikers...
- [column] Van koffie naar één klik: stakeholdermanagement anno...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Vaseline richt zich op Gen Z met... 07-08-2025
- Winkelgedrag rond Back to School... 06-08-2025
- Richella de Groot van Pesca: 'Anno... 06-08-2025
- 'In september lanceren we onze... 06-08-2025
- Maud Craandijk brengt Latin Vibe... 04-08-2025
- AI verandert supply chains op... 04-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers