Walmart opent nieuwe winkel van de toekomst

Walmart opent nieuwe winkel van de toekomst
  • Food-en-retail
  • 29 apr 2019 @ 10:02
  • 8110 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • InnovatieWinkelen

De Amerikaanse superretailer Walmart heeft een nieuwe winkel van de toekomst geopend, die vooral opvalt door gebruik van interactieve displays, artificial intelligence-compatible camera’s en een enorm datacenter.

Niet alleen de winkel zelf is opvallend, dat geldt ook voor de locatie. Het nieuwe concept onder de naam Intelligence Retail Lab (IRL) is ondergebracht in een buurtsupermarkt in Levittown, een stad in de staat New York. Het gaat daarbij om één van de drukste buurtsupermarkten van Walmart. De winkel heeft een oppervlakte van ruim 4600 vierkante meter en een productaanbod van meer dan 30.000 items. CEO Mike Hanrahan van IRL benadrukt dat een fysieke winkel een ideale omgeving is voor een praktijktest.

Informatie verzamelen

De vestiging beschikt over een indrukwekkende hoeveelheid sensoren, camera’s en processors. Die zijn echter niet alleen aangebracht om het winkel- en afrekenproces te automatiseren, net zoals bij Amazon Go, maar die zijn vooral bedoeld om informatie te verzamelen over activiteiten in de winkel zelf. Waar het daarbij om gaat, benadrukt Hanrahan, is dat deze hoeveelheid apparatuur het winkelteam zal ondersteunen om zich beter te focussen op productinventaris en beschikbaarheid. Het team krijgt realtime informatie tot zijn beschikking, zodat medewerker accuraat weten of bijvoorbeeld producten out of stock dreigen te raken of wanneer de houdbaarheidsdatum in zicht komt. Zo is het dus niet meer nodig om telkens door de winkel te lopen om te controleren of er nog voldoende voorraad ligt. “Klanten kunnen erop vertrouwen dat alle schappen zijn gevuld en dat de producten vers zijn”, aldus Hanrahan.

Datacenter

De hardware in de winkel genereert een enorme hoeveelheid data – het systeem heeft voldoende rekenkracht om elke seconde drie jaar muziek (27.000 uur) te downloaden. Om die technologie voor het publiek inzichtelijk te maken, zijn de servers in het datacenter via doorzichtige plexiglas ramen te bekijken. Bovendien zijn er daarnaast twee grote schermen in de winkel geplaatst, waarvan één laat zien hoe technologie reageert op lichaamsbeweging van passanten. Zo moet je als klant dus meer feeling krijgen met de mogelijkheden van technologie.

Interactieve displayschermen

Verder kunnen klanten gebruik maken van een aantal educatieve displays, die verspreid staan opgesteld door de hele winkel heen. Een soort van welkomstcentrum aan het begin geeft klanten de mogelijkheid om zich te informeren over de technische kwaliteiten van het systeem. Nu nog beperkt het concept zich tot de aanwezigheid en versheid van producten, maar dat kan ook worden uitgebreid met controle op voldoende kassabezetting of beschikbaarheid van voldoende winkelwagentjes.

Meer lol

Walmart benadrukt daarbij dat de gebruik van technologie niet bedoeld is om banen te vervangen, maar om medewerkers meer lol in hun werk te geven. Zo hoeven ze zich niet meer druk te maken om out of stocks, maar kunnen ze volop aandacht geven aan het ondersteunen van klanten.

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken