Rabo retailmonitor: 'de markt wacht op niemand'
- Food-en-retail
- 6 sep 2019 @ 11:39
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 6 sep 2019 @ 11:39
- Peter van Woensel Kooy
In de meest recente Rabobankpublicatie over de retailsector, stelt de bank dat het allemaal echt niet snel genoeg gaat: 'de markt wacht op niemand. De kern is dat wij ons zorgen maken over de wijze waarop en het tempo waarin retailers en andere stakeholders inspelen op veranderingen in de sector.'
Het betreft dit artikel: Het gaat allemaal echt niet snel genoeg, de markt wacht op niemand.
(bron: RetailTrends)
De hoofdlijnen zijn als volgt:
* De macro economische omstandigheden voor de sector worden minder gunstig. Druk op de omzet is een logisch gevolg hiervan. In aanvulling daarop verwachten wij margedruk en stijgende kosten. De combinatie van deze drie factoren (omzetdruk, margedruk, hogere kosten) vormt een giftige cocktail voor de sector
* De weer oplopende leegstandscijfers zijn volgens de Rabo het topje van de ijsberg. De onderliggende ontwikkelingen zijn veel zorgelijker. Zo geven gemiddelden een versluierd beeld van de werkelijkheid en maskeren zij de problemen in middelgrote steden. Ook is er een kwalitatief probleem van klasse: veel winkels en winkelgebieden zijn gewoon niet onderscheidend genoeg. Het stijgend aantal faillissementen in de sector illustreert ook het gebrek aan onderscheidend vermogen van winkels
* Digitalisering is een kernissue voor de sector, maar de kwaliteit hiervan is volgens de publicatie onder de maat. Een schokkende ruim 80% van de ruim 2 miljoen Nederlandse websites is ongeschikt voor mobiele apparaten
* Er zijn kansen voor goede fysieke winkels en voor onderscheidende winkelgebieden. Retailers moeten echter flink aan de slag met hun formule, winkelgebied en digitalisering. Snelheid is daarbij geboden want de markt wacht op niemand.
(PvWK, bron: Rabobank, beeld: Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- markt
- sector
- retail
- snel
- rapport
- marketing
- trends
- veranderingen
- Rabobank
- publicatie
- wijze
- stakeholders
- inspelen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kleine campagne Heinz tegen groot probleem
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing