Rabo retailmonitor: 'de markt wacht op niemand'
- Food-en-retail
- 6 sep 2019 @ 11:39
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 6 sep 2019 @ 11:39
- Peter van Woensel Kooy
In de meest recente Rabobankpublicatie over de retailsector, stelt de bank dat het allemaal echt niet snel genoeg gaat: 'de markt wacht op niemand. De kern is dat wij ons zorgen maken over de wijze waarop en het tempo waarin retailers en andere stakeholders inspelen op veranderingen in de sector.'
Het betreft dit artikel: Het gaat allemaal echt niet snel genoeg, de markt wacht op niemand.
(bron: RetailTrends)
De hoofdlijnen zijn als volgt:
* De macro economische omstandigheden voor de sector worden minder gunstig. Druk op de omzet is een logisch gevolg hiervan. In aanvulling daarop verwachten wij margedruk en stijgende kosten. De combinatie van deze drie factoren (omzetdruk, margedruk, hogere kosten) vormt een giftige cocktail voor de sector
* De weer oplopende leegstandscijfers zijn volgens de Rabo het topje van de ijsberg. De onderliggende ontwikkelingen zijn veel zorgelijker. Zo geven gemiddelden een versluierd beeld van de werkelijkheid en maskeren zij de problemen in middelgrote steden. Ook is er een kwalitatief probleem van klasse: veel winkels en winkelgebieden zijn gewoon niet onderscheidend genoeg. Het stijgend aantal faillissementen in de sector illustreert ook het gebrek aan onderscheidend vermogen van winkels
* Digitalisering is een kernissue voor de sector, maar de kwaliteit hiervan is volgens de publicatie onder de maat. Een schokkende ruim 80% van de ruim 2 miljoen Nederlandse websites is ongeschikt voor mobiele apparaten
* Er zijn kansen voor goede fysieke winkels en voor onderscheidende winkelgebieden. Retailers moeten echter flink aan de slag met hun formule, winkelgebied en digitalisering. Snelheid is daarbij geboden want de markt wacht op niemand.
(PvWK, bron: Rabobank, beeld: Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- inspelen
- trends
- retail
- wijze
- markt
- rapport
- veranderingen
- Rabobank
- sector
- marketing
- stakeholders
- publicatie
- snel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Unox luidt wintertijd te vroeg in18-10-2025
- BenBits eerste partner van 'Stop the... 17-10-2025
- Kruidvat doorbreekt taboe rond... 17-10-2025
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en... 17-10-2025
- Intertoys lanceert Speelboek 2025... 16-10-2025
- Walmart gaat direct vanuit ChatGPT... 16-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes