Rabo retailmonitor: 'de markt wacht op niemand'

Rabo retailmonitor: 'de markt wacht op niemand'
  • Food-en-retail
  • 6 sep 2019 @ 11:39
  • 13607 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

In de meest recente Rabobankpublicatie over de retailsector, stelt de bank dat het allemaal echt niet snel genoeg gaat: 'de markt wacht op niemand. De kern is dat wij ons zorgen maken over de wijze waarop en het tempo waarin retailers en andere stakeholders inspelen op veranderingen in de sector.'

Het betreft dit artikel: Het gaat allemaal echt niet snel genoeg, de markt wacht op niemand.
(bron: RetailTrends)

De hoofdlijnen zijn als volgt:

*        De macro economische omstandigheden voor de sector worden minder gunstig. Druk op de omzet is een logisch gevolg hiervan. In aanvulling daarop verwachten wij margedruk en stijgende kosten. De combinatie van deze drie factoren (omzetdruk, margedruk, hogere kosten) vormt een giftige cocktail voor de sector

*      De weer oplopende leegstandscijfers zijn volgens de Rabo het topje van de ijsberg. De onderliggende ontwikkelingen zijn veel zorgelijker. Zo geven gemiddelden een versluierd beeld van de werkelijkheid en maskeren zij de problemen in middelgrote steden. Ook is er een kwalitatief probleem van klasse: veel winkels en winkelgebieden zijn gewoon niet onderscheidend genoeg. Het stijgend aantal faillissementen in de sector illustreert ook het gebrek aan onderscheidend vermogen van winkels

*         Digitalisering is een kernissue voor de sector, maar de kwaliteit hiervan is volgens de publicatie onder de maat. Een schokkende ruim 80% van de ruim 2 miljoen Nederlandse websites is ongeschikt voor mobiele apparaten

*         Er zijn kansen voor goede fysieke winkels en voor onderscheidende winkelgebieden. Retailers moeten echter flink aan de slag met hun formule, winkelgebied en digitalisering. Snelheid is daarbij geboden want de markt wacht op niemand.

(PvWK, bron: Rabobank, beeld: Unsplash)
 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken