[marketeer 141] CMO Mick van Ettinger (ex Unilever) over TLC

[marketeer 141] CMO Mick van Ettinger (ex Unilever) over TLC
  • Food-en-retail
  • 6 nov 2020 @ 11:38
  • 17121 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Deze week in onze successerie 'Marketeer': CMO Mick van Ettinger over The LiveKindly Collective. Intussen vermarkt deze bijzondere food-start up al vier merken: The Fry Family Food Company, LikeMeat, Oumph! en LiveKindly. 'We streven ernaar dat er in 2040 een plantaardige industrie is ontstaan van 400 tot 500 miljard dollar groot.'

Voor de 140 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de links hieronder.

Het in maart 2020 opgerichte voedingsbedrijf The LiveKindly Collective streeft ernaar uit te groeien tot een van ’s werelds grootste multinationals in de plantaardige sector, de vegan movement te accelereren en plantaardig consumeren onderdeel van ieders eetpatroon te maken. Dit doen ze onder andere door plantaardige merken aan het collectief toe te voegen en deze succesvol te lanceren in verschillende landen. Inmiddels zijn Fry Family Food Co., LikeMeat en Oumph! al aan het portfolio toegevoegd. Daarnaast werkt The LiveKindly Collective nauw samen met zaadtelers, producenten, distributeurs en heeft het daarmee als enige partij in de plantaardige voedingssector de hele waardeketen van de productie in bezit. Ook wordt geïnvesteerd in de infrastructuur om traditionele vleesproductie faciliteiten, plantaardig te laten produceren. 

Stel jezelf even voor, graag.
'Ik ben Mick van Ettinger, de Chief Marketing Officer van The LiveKindly Collective. Hier ben ik direct tijdens de lancering in maart dit jaar aan de slag gegaan. Hiervoor heb ik 27 jaar bij Unilever gewerkt, waar ik verschillende functies heb vervuld waaronder in General Management, Sales en Marketing. Zeker in mijn laatste 2 functies, verantwoordelijk voor Impuls IJs en daarna voor Thee wereldwijd, werd de waarde van een merkportfolio voor mij heel duidelijk. Met een breed portfolio aan merken kun je veel meer mensen bereiken. Dit inzicht helpt mij nu natuurlijk in mijn huidige functie bij The LiveKindly Collective.' 

Wat heb je met marketing?
'Ik heb Economie gestudeerd in Rotterdam en ben hierbij in Marketing afgestudeerd. Marketing is iets wat mij altijd enorm heeft aangetrokken doordat het heel concreet is en alledaags. Bij consumentengoederen ben je bezig met wat jouw doelgroep dagelijks motiveert en inspireert en vertaal je dat door naar marketingactiviteiten. Marketing is daarom ook altijd mijn passie geweest, ook tijdens functies als General Manager.'

Hoe kwam je bij The LiveKindly Collective?
'Ik ken Kees Kruythoff, onze ceo, heel goed van mijn tijd bij Unilever. We zijn daar op dezelfde dag begonnen en hebben sindsdien regelmatig samengewerkt. Toen hij besloot The LiveKindly Collective op te richten belde hij mij op en vertelde over zijn plan om met dit bedrijf gericht op plantaardige voeding de wereld te veranderen en vroeg direct of ik verantwoordelijk wilde zijn voor Marketing. Ik moest mezelf wel 10 keer in mijn arm knijpen, want het leek too good to be true. Ik was al langer aan het nadenken om bij een kleiner bedrijf aan de slag te gaan met like-minded people en de ambitie om bij te dragen aan de wereld. Dit - gecombineerd met marketing - zorgde ervoor dat ik direct volmondig ja zei. Ik vind het supergaaf om onderdeel van The LiveKindly Collective en daarbij de vegan movement te zijn omdat we met elke stap die we zetten, iets heel goeds doen voor de planeet, de dieren en onze gezondheid.'

Wat is het idee van dit merk? En jullie doel?
'Onze missie is het eetpatroon van mensen over de hele wereld te veranderen en plantaardig eten de norm te maken. Daarin zijn wij heel erg ambitieus, maar ‘het huis staat nu in brand’, oftewel: er moet nu iets veranderen. En die verandering moet dus groter, sneller en intensiever plaats gaan vinden. Dit is waar wij ons voor inzetten in samenwerking met andere organisaties, overheden en het onderwijs. Want alleen samen kunnen we de transitie laten slagen. We streven ernaar dat er in 2040 een plantaardige industrie is ontstaan van 400-500 miljard dollar.'

Hoe gaan de zaken?
'Heel goed! We hebben inmiddels al vier merken, The Fry Family Food Company, LikeMeat, Oumph! en LiveKindly in ons portfolio, meerdere rondes aan funding binnen gehaald om onze doelen te realiseren en de transformatie te accelereren, nauw samenwerkingen opgezet met zaadtelers, producenten, distributeurs én investeren in de infrastructuur om traditionele vleesproductiefaciliteiten plantaardig te laten produceren. We zien dat de groei die we als collectief maken veel sneller gaat dan de groei van individuele bedrijven. Wereldwijd worden mensen steeds meer bewust van de impact van hun eetpatroon en dat ze dit willen veranderen, alleen hebben ze daar hulp bij nodig. Eetpatronen zijn moeilijk te veranderen. Maar als we met z’n allen, de hele industrie en andere stakeholders, met de juiste inspiratie en het juiste begrip goed inspelen op de uitdagingen van mensen, dan kunnen we een hele nieuwe voedingsmiddelenindustrie opzetten. Van concurrentie is dan in onze ogen ook geen sprake. We hebben maar één concurrent en dat is de traditionele vleesindustrie.'

Wat deden jullie op World Vegan Day jongst leden 1 november?
'World Vegan Day is een mooi voorbeeld van een initiatief dat de vegan movement ondersteunt door bewustzijn te creëren bij de consumenten. The LiveKindly Collectief en alle merken uit ons portfolio hebben hier dan ook breed aandacht aan gegeven; op social media maar ook door bijvoorbeeld recepten als inspiratie te delen. Veganuary, met als doel consumenten heel januari plantaardig te laten eten, is het volgende moment dat ons helpt om ons doel te bereiken. Niet alleen onze organisatie en onze portfoliomerken boosten hierbij de movement, maar ook supermarkten, andere organisaties, en bekende mensen zetten zich er dan voor in. Dat is mooi om te zien.'

Veel vegan collega’s prijzen te hoog, zoals de vega rookworst van Hema die bijna twee keer zo duur is als de gewone. Is dit slimme marketing?
'Nee, dit is puur het resultaat van hoe de traditionele vleesindustrie in elkaar zit. Het heeft met twee dingen te maken:
1) door schaalvergroting zullen de prijzen van plantaardige producten aangescherpt moeten worden en meer concurrerend, en
2) de prijs van massa-geproduceerd vlees is feitelijk veel te laag. Die hele industrie heeft zo’n wedloop naar de bodem doorgemaakt, alles moet maar goedkoper, goedkoper, goedkoper. De industrie is nu bijna aan het knarsen. Het aanbieden van vlees kan eigenlijk niet voor de prijs waarop dit nu gebeurt.'

Merk je nog iets van de pandemie?
'Alhoewel het absoluut verschrikkelijk is wat er nu gebeurt, is het ook een voorbeeld van de gebroken voedselketen. Of dit bij het coronavirus het geval is, is nog onduidelijk, maar bekend is dat 66% van de nieuwe ziektes gerelateerd zijn aan dieren. Omdat wij wereldwijd massaal hun vlees eten, slaan dierenziektes over naar mensen. Dit heeft met niets anders te maken dan ons eetpatroon. De vraag is dus: hoe lang willen we hier nog mee doorgaan? We kunnen wachten tot de volgende ziekte opduikt, of veranderen.'
 

tekst: Peter van Woensel Kooy

* Voor meer informatie check deze site
* foto boven: indruk van Blaze Pizza's vegan menu op LiveKindly.co
* Voor de 140 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de links hieronder.



CMO Mick van Ettinger van The LiveKindly Collective

Eerdere hoogvliegers uit deze serie
140. [interview marketeer 140] Iris Spronk over Webscraping Amsterdam
139. [interview Marketeer 139] 
Jasmijn Rijcken over marketingschip Eureka
138. [interview Marketeer 138] Felice Uiterwijk van Fairtrade Original over jackfruit
137. [interview Marketeer 137] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate
136. [interview Marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken