Vegans en non-vegans op date rond World Vegan Day

Vegans en non-vegans op date rond World Vegan Day
  • Food-en-retail
  • 1 nov 2021 @ 11:05
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • TrendsFood

Het is vandaag World Vegan Day en vegan is booming: de veganistische restaurants schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe moet het nu als de ene datende eter vegan is en de andere niet?

Het is vandaag World Vegan Day, smakelijke plantaardige alternatieven voor vlees, vis en zuivel vullen de schappen van onze supermarkten, je kunt het in de horeca steeds vaker bestellen en steeds meer mensen maken de switch naar een vegan lifestyle. Betekent dit ook dat vegans en non-vegans anno 2021 ongestoord kunnen crushen, of staan er nog altijd vooroordelen en misverstanden in de weg? Internationale dating app Hppn en Violife, pionier op het gebied van plantaardige voeding, deden onderzoek onder 1.385 Happn-singles. Hieruit bleek dat 89% van de non-vegan Happn-singles best met iemand wil daten die vegan is. Maar er zijn voorwaarden voor de meeste respondenten: ze willen bijvoorbeeld wel alles kunnen eten wat ze willen.

Liefde wint altijd
Liefde overwint bijna alles, zelfs de meest hardnekkige vooroordelen, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. 76% van de ondervraagde non-vegans zou best verliefd kunnen worden op iemand die vegan is en 71% zou het zelfs geen probleem vinden om samen te wonen met een vegan. Van de veganisten gaf zelfs 82% aan verliefd te kunnen worden op iemand die geen vegan is.    
 
Toch is er wel enig voorbehoud in beide kampen. Zo zou 38% van de vegans er wel moeite mee hebben als iemand elke dag vlees eet en wil 49% van de non-vegans wel gewoon alles kunnen eten tijdens de date.
 
'Ook al gaat liefde soms door de maag, de cijfers laten zien dat de meeste happn-singles niet terugdeinzen voor een potentiële crush met andere eetwensen. Ook al is een etentje een veelvoorkomende date-vorm, dit onderzoek toont aan dat het brede profiel van de happn-singles belangrijker is dan slechts dieetkeuzes. Bij Happn gunnen we iedereen een liefdevol leven!', zegt Ipek Kucuk, Country Manager Nederland bij Happn.
 
Oude vooroordelen
Wat zijn de belangrijkste redenen om niet te crushen met iemand aan de andere kant van de plantaardige kloof? Hier blijkt dat er nog best wat vooroordelen bestaan over vegans. Zo vindt 35% van de non-vegans dat veganisten vaak te moralistisch zijn en geen ruimte voor andere meningen laten en is 32% bang veroordeeld te worden om zijn of haar voedselkeuze. Ruim een kwart (28%) van de ondervraagde non-vegans denkt dat hun karakters zó verschillend zullen zijn, dat het nooit wat gaat worden als ze met een vegan zouden daten.
 
Onder vegans die niet willen crushen met non-vegans zouden tegenstrijdige karakters zelfs voor 59% een belangrijke reden zijn om niet met een non-vegan te daten. Daarnaast is drie op de tien vegans bang dat het een probleem is dat zij geen vlees, vis of zuivel willen bereiden en is diezelfde groep bang de persoonlijke keuze te moeten verantwoorden aan de datingpartner.
 
Praktische bezwaren
Naast het verschil in karakter en opvattingen zijn er ook praktische bezwaren die een mogelijke prille liefde in de weg kunnen staan. Zo vindt 54% van alle ondervraagden dat een vegan lifestyle moeilijker en ingewikkelder is dan een non-vegan lifestyle, denkt 41% nog altijd dat vegan voedsel minder lekker is en is 34% ervan overtuigd dat vegan voedsel duurder is. Van de non-vegans denkt 21% dat het lastig is om vegan te koken en dat zou een reden kunnen zijn om niet met een vegan te daten. Daarbij denkt 25% van de non-vegans dat het moeilijk is om een restaurant te vinden voor een date.
 
Op naar meer (plant)aardige dates
“Bij Violife maken we plantaardige producten toegankelijker voor iedereen – van vegans tot non-vegans en van vegetariërs tot flexitariërs. Zo dragen we ons steentje bij aan een gezondere en groenere planeet. Toch kleven er nog best wat vooroordelen aan vegan zijn, zeker als het om daten gaat. Daarom besloten we om dit samen met happn verder uit te zoeken. Ondanks de meningsverschillen, laat dit onderzoek zien dat we op de goede weg zijn en we hopen dan ook op meer (plant)aardige dates voor iedereen,” aldus Alisha van Geest, brand manager Violife Benelux.
 
Nader tot elkaar
Hoewel de angst bestaat om veroordeeld te worden of zelfs in discussies verzeild te raken, liggen de meningen van vegans en non-vegans misschien minder ver uit elkaar dan ze zelf denken. Zo denkt een op de vijf (20%) vegans dat non-vegans niets om dierenwelzijn of het klimaat geven, terwijl 69% van hen dit als belangrijke zaken ziet. 'Op basis van deze cijfers lijkt het er dus op dat we er samen wel uit gaan komen', zegt Van Geest, 'Lijkt het je moeilijk om zelf een vegan maaltijd te bereiden voor je date? Geen zorgen, Violife heeft de lekkerste plantaardige recepten voor je! Zoals een smeuïge ‘Mac to my Cheese’, overheerlijke ‘I flipping love you’ pannenkoeken of een originele ‘Never feta up with you’ plaattaart. Eet smakelijk.'

(tekst: PvWK | beeld: Anne O / Pexels)
 

Over Happn
'Happn is een toonaangevende internationale dating app, die profiteert van het unieke concept van real-time lokalisering. Omdat alles in het echte leven begint, stelt Happn gebruikers in staat om mensen te vinden waarmee ze in het echte leven hun pad hebben gekruist. Of je op straat loopt, aan een bar zit, op je werk bent of tijdens een avondje uit, we hebben allemaal de ervaring van oogcontact maken met iemand die een blijvende indruk achterlaat. Met Happn kun je de mensen vinden met wie je paden hebt gekruist. Happn fungeert als kennismakingspartner in een tijd waarin ons levenstempo en sociale gewoontes het moeilijk kunnen maken om onbekenden te benaderen en nieuwe mensen te ontmoeten. Happn is opgericht in Parijs in 2014 en heeft vandaag de dag meer dan 114 miljoen geregistreerde gebruikers over de hele wereld met meer dan 2.000.000 gebruikers in Nederland. Happn is te downloaden via de App Store en Google Play.'

(bron: Happn)
 
Over Violife
'Violife komt van het Griekse woord "vios", wat leven betekent. Violife staat voor leven in het kwadraat, het leven ten volste leven. Bij Violife zijn we toegewijd aan het produceren van heerlijke veganistische producten waarmee je het leven kunt vieren. We brengen mensen samen door eten te maken, waar echt iedereen van kan genieten. Violife, gevestigd in Thessaloniki in Griekenland, is sinds de jaren 1990 expert op het gebied van heerlijk smakende, 100% veganistische, producten zonder zuivel. Het Violife portfolio biedt alternatieven voor kaas en nu ook roomboter welke allemaal vrij zijn van allergenen (zuivel, lactose, soja en gluten) en conserveermiddelen. Violife is onderdeel van Upfield.'
(Violife)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken