Gratis verzending populair, maar betalingsbereidheid consumenten groeit
- Food-en-retail
- 11 jan 2023 @ 11:11
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 11 jan 2023 @ 11:11
- Michiel van Zaane
Hoewel hoge verzendkosten voor de meerderheid van consumenten (57%) reden is een aankoop te staken, neemt tegelijkertijd de betalingsbereidheid toe. Nederlanders waren een jaar geleden bereid voor een order van €50 maximaal €3,40 aan bezorgkosten te betalen. Nu is dat €4,50. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud onder 1,000 Nederlanders.
Jarenlang waren consumenten gewend aan gratis bezorging, maar de stijgende prijzen dwingen steeds meer webwinkels verzendkosten door te berekenen. Twee derde (65%) van de consumenten verwacht dat verzendkosten dit jaar zullen stijgen als gevolg van inflatie. Hoeveel consumenten willen betalen voor verzending, hangt af van de orderwaarde van hun bestelling. Voor een bestelling van €15,00 wil de Nederlandse consument €4,50 betalen, bij een order van €150,00 euro zelfs €5,50. Nederland ligt daarmee boven het Europese gemiddelde van respectievelijk €4,30 en €6,20. Opvallend is dat millennials het diepst in de buidel tasten: zij zijn bereid tot wel €7,40 aan bezorgkosten te betalen.
‘Nederlanders zijn lange tijd verwend met gratis verzending, terwijl dit voor veel online retailers een blok aan het been is. Voor een dubbeltje extra gingen consumenten al naar de concurrent’ aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud. ‘We zien nu een duidelijke verschuiving in consumentengedrag. Nederlanders zijn best bereid een bijdrage te leveren aan de verzendkosten, al kan de hoogte hiervan wel een dealbreaker zijn. Webgiganten als H&M en Zalando rekenen daarom steeds vaker verzendkosten voor kleine bestellingen, en onze verwachting is dat veel online retailers dit voorbeeld zullen volgen.’
Consument steeds bewuster
Terwijl de betalingsbereidheid voor verzending groeit, blijft gratis verzending onverminderd populair. Maar liefst twee op de drie (59%) Nederlanders is bereid een extra product toe te voegen in ruil voor gratis verzending. Bovendien wint gratis het van snelheid: terwijl 4 op de 5 consumenten (82%) gratis boven snelle bezorging verkiest, geeft slechts een vijfde (18%) de voorkeur aan snelle levering. Ook bij de keuze uit verschillende verzendopties of een specifieke vervoerder, komt gratis bezorging als winnaar uit de bus.
Hoewel ‘gratis’ dus een sleutelwoord blijft als het gaat om verzending, zijn consumenten zich ook bewust van de ecologische consequenties van bezorging. 1 op de 3 consumenten is van mening dat niet-duurzame levering duurder moet zijn. Tegelijkertijd gelooft de meerderheid (71%) dat verzendkosten goedkoper moeten zijn wanneer een consument bereid is langer te wachten.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation