Van der Valk International verwerft Nederlands suikerimperium Dunkin
- Food-en-retail
- 18 okt 2023 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - KlantenZakelijk
- 18 okt 2023 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Van der Valk International, onderdeel van de Toekan-horecafamilie, heeft een meerderheidsbelang in de Nederlandse en Belgische activiteiten van Dunkin verworven. De populariteit van Dunkin onder jongeren en kostenvoordelen worden genoemd als reden voor de overname, volgens het ANP.
Dunkin werd groot met royaal besuikerde donuts in de buurt van scholen en op To Go plaatsen, zoals in winkelstraten en op stations. Inmiddels is het aanbod flink verbreed, waaronder ook met vegan donuts, de Dunkin ontbijtkommen en de Power Breakfast Sandwich.
Ruim 12K vestigingen
Dunkin opende aan het begin van 2017 de eerste Dunkin’ Donuts-store in Nederland en in 2020 de eerste in België. In verschillende Van der Valks zijn intussen al Dunkin lekkernijen te vinden. De voormalige oprichter van Dunkin' Nederland, een franchise formule, en zijn zoon behouden een deel van de aandelen. Van der Valk International verwerft de rechten om het Dunkin-merk te gebruiken van het Amerikaanse moederbedrijf Inspire Brands. De overname omvat in totaal 76 vestigingen en Van der Valk denkt er de komende vijf jaar nog eens 60 te openen, meldt het ANP. Dunkin werd opgericht in 1950 en telt meer dan 12.200 vestigingen in 45 landen wereldwijd. Het bedrijf draait grotendeels op franchise-deelnemers. Europa telt naar eigen opgave inmiddels circa 240 Dunkin winkels.
Onder de vleugels van Van der Valk
Van der Valk Internationa heeft eerder de Nederlandse Vapiano-pastaketen overgenomen. Vapiano begon in 2002 in Hamburg, Duitsland. In Nederland opende het eerste restaurant in 2007, in Den Haag. Je bestelt er met een pasje, het eten wordt direct voor je klaar gemaakt. 'Handgemaakte verse pasta wordt voor je neus gekookt, precies zoals jij het lekker vindt.' Van der Valk International exploiteert daarnaast tien Nederlandse hotels, vijf in Duitsland, en hotels in België en Spanje, evenals enkele resorts. De overige hotels zijn in individuele familiehanden, waarbij intensief met de holding wordt samengewerkt. Momenteel heeft de Van Der Valk-keten 68 vestigingen in Nederland, veertien in Duitsland, dertien in België, drie in Frankrijk, een in Spanje, een in Bonaire, een in Curaçao, een in Aruba en een in Florida, aldus de familie site.
(PvWK, bronnen: ANP, Vapiano en Dunkin, fotocredit Flickr)
Lees ook: [interview] Van Der Valk: als het merk je eigen naam draagt
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe...
- Jumbo legt na crisisjaar solide basis voor hernieuwde groei
- Holland & Barrett: aandacht voor breingezondheid
- Hornbach laat spijtoptanten aan het woord
- Chadli Hachani van TopParken: 'Als organisatie hebben we...
- [marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 'Beperkt aantal... 24-01-2025
- Bols viert 450 jarig bestaan met... 23-01-2025
- Pringles lanceert nieuwe campagne in... 23-01-2025
- Nikki Adamo (ceo Nestlé NL) deelt 5... 23-01-2025
- Starbucks en Old Amsterdam smelten... 22-01-2025
- Marit van Egmond (AH): 'Sterk jaar... 22-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day