Van der Valk International verwerft Nederlands suikerimperium Dunkin

- Food-en-retail
- 18 okt 2023 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - KlantenZakelijk
- 18 okt 2023 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Van der Valk International, onderdeel van de Toekan-horecafamilie, heeft een meerderheidsbelang in de Nederlandse en Belgische activiteiten van Dunkin verworven. De populariteit van Dunkin onder jongeren en kostenvoordelen worden genoemd als reden voor de overname, volgens het ANP.
Dunkin werd groot met royaal besuikerde donuts in de buurt van scholen en op To Go plaatsen, zoals in winkelstraten en op stations. Inmiddels is het aanbod flink verbreed, waaronder ook met vegan donuts, de Dunkin ontbijtkommen en de Power Breakfast Sandwich.
Ruim 12K vestigingen
Dunkin opende aan het begin van 2017 de eerste Dunkin’ Donuts-store in Nederland en in 2020 de eerste in België. In verschillende Van der Valks zijn intussen al Dunkin lekkernijen te vinden. De voormalige oprichter van Dunkin' Nederland, een franchise formule, en zijn zoon behouden een deel van de aandelen. Van der Valk International verwerft de rechten om het Dunkin-merk te gebruiken van het Amerikaanse moederbedrijf Inspire Brands. De overname omvat in totaal 76 vestigingen en Van der Valk denkt er de komende vijf jaar nog eens 60 te openen, meldt het ANP. Dunkin werd opgericht in 1950 en telt meer dan 12.200 vestigingen in 45 landen wereldwijd. Het bedrijf draait grotendeels op franchise-deelnemers. Europa telt naar eigen opgave inmiddels circa 240 Dunkin winkels.
Onder de vleugels van Van der Valk
Van der Valk Internationa heeft eerder de Nederlandse Vapiano-pastaketen overgenomen. Vapiano begon in 2002 in Hamburg, Duitsland. In Nederland opende het eerste restaurant in 2007, in Den Haag. Je bestelt er met een pasje, het eten wordt direct voor je klaar gemaakt. 'Handgemaakte verse pasta wordt voor je neus gekookt, precies zoals jij het lekker vindt.' Van der Valk International exploiteert daarnaast tien Nederlandse hotels, vijf in Duitsland, en hotels in België en Spanje, evenals enkele resorts. De overige hotels zijn in individuele familiehanden, waarbij intensief met de holding wordt samengewerkt. Momenteel heeft de Van Der Valk-keten 68 vestigingen in Nederland, veertien in Duitsland, dertien in België, drie in Frankrijk, een in Spanje, een in Bonaire, een in Curaçao, een in Aruba en een in Florida, aldus de familie site.
(PvWK, bronnen: ANP, Vapiano en Dunkin, fotocredit Flickr)
Lees ook: [interview] Van Der Valk: als het merk je eigen naam draagt
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Doritos Loaded lanceert speciale... 10-07-2025
- Directeur Marketing Jorieke de Vries... 10-07-2025
- Dorothée Vanderbroeck van Libresse... 10-07-2025
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers