Supermarktprijzen niet langer landgebonden

Supermarktprijzen niet langer landgebonden
  • Food-en-retail
  • 13 mrt 2025 @ 12:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Tweede Kamer heeft moties aangenomen die supermarkten meer ruimte moeten geven om goedkoper in het buitenland in te kopen en om de prijzen van boodschappen te reguleren.

 Volgens retailvakmedium Distrifood pleitten kamerleden Nicolien van Vroonhoven (NSC) en Teun van Dijck (PVV) voor onderzoek naar belemmeringen voor parallelimport, terwijl een motie van de SP voorstelt de ACM meer bevoegdheden te geven om prijzen te controleren. Onder andere formule Picnic heeft de vreemde prijsverschillen tussen Europese landen voor precies dezelfde merken en producten al vaak geagendeerd, ook in haar marketing. Beide moties zijn aangenomen.

Gezonder blijft hoog belast
Moties over het verlagen van de BTW op gezonde voeding zoals groenten en fruit -waarvoor Marcel Huizing van retailketen Dirk van den Broek al lang pleit- en prijsverlagingen voor essentiële producten werden daarentegen verworpen.
(PvWK | foto: Imre Tomosvari / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken