[column] Hoe je meedoet aan Black Friday zonder korting te geven

[column] Hoe je meedoet aan Black Friday zonder korting te geven
  • Food-en-retail
  • 29 okt 2020 @ 11:15
  • 10339 x gelezen
  • Link
  • Wendy Oude Veldhuis
    Wendy Oude Veldhuis

    eigenaar
    Bureau Snugger
  • Prijs

Ook dit jaar slaat de gekte rondom Black Friday ongetwijfeld weer toe, want we zijn niet bestand tegen de korting, de schreeuwende advertenties en de prachtige deals van de winkelier.

Hoezeer we ons ook voornemen om dit jaar niet buitensporig veel te kopen tijdens Black Friday, het lukt ons toch niet echt. Dat blijkt wel uit de enorme toename aan pintransacties rondom Black Friday. Waarom we zo losgaan op Black Friday lees je hier.
Dit artikel is voor alle ondernemers die er niks mee hebben: korting, deals en je product of dienst te grabbel gooien. Want zo voelt Black Friday toch ook voor veel ondernemers. Maar ja, kun je het nog maken om níet mee te doen? Want het wordt een soort van verwacht door de consument… Daarom drie manieren hoe je als ondernemer meedoet aan Black Friday zonder korting te geven!

Extra cadeau
Je product blijft gewoon je product. Je geeft geen korting, want daar geloof je niet in. Tenminste, niet zonder reden en Black Friday is geen goede reden voor korting. Dus in plaats van iets weg te halen, kun je er ook iets bij doen.
Denk aan een klein cadeautje dat je bij iedere bestelling gratis weggeeft. Op die manier verloochen je jezelf niet, maar heeft de koper wél het gevoel dat ie een leuke deal te pakken heeft. Denk aan iets simpels als een paar sokken, een limited edition kerstbal of een zakje gelukskoekjes. Jij blij, je klant blij.
Denk ook niet alleen aan jezelf of aan je klant. Je kunt als extra cadeau ook een bijdrage aan het goede doel schenken. Laat je klant bijvoorbeeld kiezen aan welk doel hij/zij de kleine bijdrage geeft die jij beschikbaar stelt. Zo schenkt de klant met zijn aankoop óók een deel van de aankoop aan een goed doel. Je bepaalt natuurlijk helemaal zelf welk bedrag je overmaakt per aankoop.

Geef jouw unieke waarde
Je kunt speciaal voor Black Friday een product van waarde ontwikkelen, waar je klanten ook echt iets aan hebben. Denk hierbij aan een gratis download, een 30 minuten adviesgesprek, een quickscan, een e-mailreeks met waardevolle blogs of een online training met drie video’s over jouw expertise.
Zo hoef jij geen korting te geven op je bestaande diensten, maar kun je helemaal gratis een nieuw product aanbieden. Het enige dat het je kost, is tijd om het te produceren. Maar je hebt nog ruim een maand, dus dat moet lukken!

Geef een unieke beleving
De meeste klanten verwachten geen bijzondere beleving met Black Friday. Ze weten namelijk dat vrijwel iedere ondernemer knetterdruk is. Wanneer je juist nu gaat voor extreme klantgerichtheid, val je absoluut op.
Lever bijvoorbeeld je producten thuis af, op dezelfde dag dat ze zijn besteld. Dat verwacht niemand, omdat mensen weten dat het altijd spannend is of pakketjes überhaupt op tijd komen in deze actieperiode.
Je kunt ook de gekochte items gratis inpakken voor de koper, zodat die er geen enkele zorg meer over heeft. Laat dan ook vooral even zien hoe zo’n verpakking eruitziet, zodat je klant weet wat de meerwaarde is.
Kans maken op een leuke prijs is vaak ook iets waar mensen wel warm voor lopen. Denk aan een loterij, waarbij mensen kans maken op leuke prijsjes zoals dinerbonnen, uitjes, et cetera. De kosten blijven beperkt en het win-element zorgt voor de extra trigger om iets bij je te kopen.

 

Wendy Oude Veldhuis

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken