'Bewuste tijdschriftkeuze zorgt voor meer reclame-effect '
- Media
- 10 jun 2013 @ 00:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Mediastrategie
- 10 jun 2013 @ 00:00
- Redactie MarketingTribune
Tijdschriften zijn een krachtig medium, zowel in bereik als in effectiviteit.Dat blijkt uit onderzoek naar de waarde van tijdschriften door Intomart GfK en Sanoma onder 924 lezeressen. De kracht wordt volgens de onderzoekers grotendeels bepaald door de band die lezers hebben met hun favoriete tijdschrift. Deze wordt versterkt als men zelf de keuze heeft gemaakt voor dat tijdschrift en is significant sterker dan wanneer het gratis is verkregen, zoals bij een dagbladmagazine.
Uit het onderzoek blijkt dat een betaald tijdschrift significant beter aansluit bij de persoonlijkheid van de lezeres; ze herkent zich er in en het past bij haar. Ook ziet ze haar betaalde tijdschrift vaker als haar favoriete tijdschrift. En als haar favoriete tijdschrift iets 'zegt' dan neemt ze dat ook aan als waar. Maar liefst 73% van de lezeressen van een betaald tijdschrift ziet haar tijdschrift als een 'betrouwbare bron van informatie', significant vaker dan bij een gratis tijdschrift. Betaalde tijdschriften worden vooral gezien als een tijdschrift van hoge kwaliteit (81%), terwijl slechts 52% dit zegt over gratis tijdschriften. Het betaalde tijdschrift maakt haar nieuwsgieriger en wordt vaker gezien als inspiratiebron. Uiteindelijk leiden betaalde tijdschriften dan ook tot een significant hoger winkel - en/of websitebezoek dan gratis tijdschriften.
90% van de vrouwen wordt bereikt
Dat tijdschriften een krachtig medium zijn blijkt ook uit het bereik. Maar liefst 87% van de Nederlanders leest tijdschriften, dat zijn ruim 12 miljoen Nederlanders. Vooral vrouwen (90%) en hoger welstandigen (W1 + W2: 91%) worden heel goed bereikt via tijdschriften. De mate waarin het tijdschrift wordt gelezen is voor de reclame-effectiviteit van groot belang. Deze is significant hoger voor betaalde tijdschriften dan voor gratis tijdschriften. 80% leest het betaalde tijdschrift grotendeels/helemaal. Ook de gemiddelde leestijd verschilt behoorlijk; waar in een betaald tijdschrift gemiddeld ruim een uur wordt gelezen, is dit in gratis tijdschriften slechts een half uur. Betaalde tijdschriften worden gemiddeld 3,1 keer opgepakt en opnieuw gelezen. Dit betekent dat de contactkans met een advertentie in een tijdschrift 3 keer zo groot is. Gratis tijdschriften worden gemiddeld 2,2 keer opgepakt.
Goed gevoel beter voor reclame-effect
Betaalde tijdschriften worden vaker op echte relaxplekken gelezen zoals bank, strand, tuin, bad en bed. Dat juist betaalde tijdschriften passen bij echte relaxmomenten blijkt ook uit de stellingen: Men ziet het lezen van het betaalde tijdschrift vaker als een 'moment voor zichzelf' (betaald: 79% vs gratis: 57%) en 'iets waar je lekker voor gaat zitten' (betaald: 81% vs gratis: 66%). 60% van de lezers van gratis tijdschriften gooit het tijdschrift na het lezen direct weg, dit is bij betaalde tijdschriften slechts 12%. Betaalde tijdschriften worden significant vaker (allemaal) bewaard of weggegeven aan anderen. Bovendien wordt het lezen van het betaalde tijdschrift gezien als een cadeautje voor zichzelf (67%), dit is bij gratis tijdschriften slechts 38%. Dit is belangrijk voor de reclame effectiviteit: hoe relaxter en positiever de sfeer waarin de reclameboodschap wordt ontvangen, hoe beter de boodschap overkomt. (NK/PvWK)
Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek 'de emotionele waarde van gratis tijdschriften' is uitgevoerd onder 924 lezeressen in de leeftijd van 25-70 jaar. Het ging hierbij om abonnees of regelmatige lezeres van 9 verschillende titels (5 betaalde tijdschriften o.a. Libelle en Margriet, 4 gratis tijdschriften o.a Vrouw). Het is onderzoek is uitgevoerd door Intomart GfK via hun online panel in opdracht van Sanoma in april 2013.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Telegraaf vernieuwt grondig app en website
- [onderzoek] Digitale vermoeidheid groeit onder jongeren
- DPG Media zet nieuwe standaard in programmatic met eigen PMP...
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit onderzoekt cosmeticamerken
- DPG Media deelt attention score met adverteerders
- Mediaconsumptie zomer: print, podcasts en puzzels winnen terrein
Laatste Nieuws
- Piet Parra ontwerpt literaire... 15-06-2025
- Mediaconsumptie zomer: print,... 13-06-2025
- DPG Media deelt attention score met... 13-06-2025
- Digital stuwt mediabestedingen naar... 10-06-2025
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit... 06-06-2025
- DPG Media zet nieuwe standaard in... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation