Komt het nog goed met Nederland 3?
- Media
- 3 mrt 2014 @ 14:04
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PolitiekTelevisieContent
- 3 mrt 2014 @ 14:04
- Jeroen Mirck
De NPO nam dit weekend afscheid van Roek Lips, netmanager van Nederland 3. Reden: een 'verschil van inzicht' over hoe de zender moet worden aangestuurd. Het probleem ligt natuurlijk dieper: Nederland 3 is gekelderd qua kijkcijfers sinds De Wereld Draait Door naar Nederland 1 is verhuisd. Lips kon het vertrek van dat kijkcijferkanon niet opvangen. Maar wie had dat dan wel kunnen doen?
Het vertrek van Lips werd vrijdag bekendgemaakt, enkele uren voordat dat vertrek ook daadwerkelijk in zou gaan: per 1 maart. Dat ging dus nogal plotseling. Nederland 3 is het kind van de rekening geworden van de herschikking van programma's. De tv-soap Startup moest voor een nieuwe impuls zorgen, maar flopte totaal.
Dat betekent dus exit Lips. Hij werd in 2005 netmanager van Nederland 1 en werd een jaar later verantwoordelijk voor de programmering van Nederland 3. Volgens de NPO heeft Lips een grote rol gespeeld in de vernieuwing van Publieke Omroep. Een van zijn geestekindjes is TV Lab.
In oktober vorig jaar stapte ook al tv-directeur Gerard Timmer op, na eveneens een 'verschil van inzicht' in de vernieuwing van de organisatie. Het toont de worsteling die de NPO momenteel doormaakt, mede ingegeven door de bezuinigingen die de omroepen boven het hoofd hangen.
Nederland 3 lijkt nu het kind van de rekening geworden. In de politiek wordt wel eens gespeculeerd over het opheffen van het derde publieke net. Dat idee krijgt alleen maar meer voedingsbodem bij de slechte kijkcijfers van het net. De Raad van Cultuur komt eind deze maand ook nog eens met een toekomstvisie, die voorstelt om voortaan nog maar 50% van het totale budget te geven aan de omroepen. De rest van het budget is dan bestemd voor iedereen met een goed programma-idee. Ingewijden melden het AD dat er ronduit 'paniek' heerst op het Mediapark.
De functie van Lips wordt tijdelijk waargenomen door Suzanne Kunzeler, netmanager kinder- en jeugdprogrammering. De komende tijd gaat zij samen met de omroepen de intekening vormgeven voor nieuwe programma’s op Nederland 3 in 2015. Dat jaar vinden er veel veranderingen plaats vanwege de bezuinigingen op de Publieke Omroep. D-Day dus voor de NPO, en dan zeker voor Nederland 3.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Publieke Omroep
- DWDD
- vertrek
- Roek Lips
- politiek
- bezuinigingen
- Suzanne Kunzeler
- Gerard Timmer
- NPO
- netmanager
- Nederland 3
- programma's
- TV Lab
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

