Kamer verdeeld over toekomst Publieke Omroep

Kamer verdeeld over toekomst Publieke Omroep
  • Media
  • 24 nov 2014 @ 11:30
  • 21724 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaTelevisiePolitiekMediastrategieDigitaal

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de Mediabegroting, en dus over de Publieke Omroep. Media-woordvoerders van de verschillende partijen hebben dit weekend alvast een paar schoten voor de boeg afgevuurd, waaruit duidelijk wordt dat de meningen sterk uiteen lopen.

Tot de meeste discussie leidde dit weekend het standpunt van D66-Kamerlid Kees Verhoeven. De publieke omroepen moeten zich wat de D66-fractie betreft beperken tot de kerntaken: het maken van programma's voor radio en televisie. Allerlei activiteiten zoals apps, websites, livestreams en aanbiedingen horen daar niet bij.

Verhoeven pleit voor een ‘kerntakentest’ die aangeeft of de activiteiten van de omroep echt publieke meerwaarde hebben en ook of ze marktverstorend uitpakken voor andere media- en internetpartijen.

Daarnaast vraagt de D66'er zich af de NPO apps moet ontwikkelen, zoals de WK-app of de Olympische Spelen-app, of een betaalde variant van Uitzending Gemist. Activiteiten die buiten de kerntaak vallen moeten worden gerealiseerd op eigen kosten, dus via ledencontributies. Verhoeven noemt daarbij De Wereld Draait Buiten, Max Proms, de omroepmagazines en websites als Sterren.nl en Joop.nl.

Deze stellingname lijkt in tegenspraak met het standpunt van VVD-staatssecretaris Sander Dekker van Media. Hoewel Dekker in zijn presentatie vorige maand kritisch was over de Publieke Omroep, bepleit hij juist wel dat de NPO op alle platforms actief moet zijn. Juist om de publieke taak uit te kunnen oefenen, dient het aanbod daar te zijn waar het publiek is. Dit is in toenemende mate online en on demand.

In weerwil van wat Trouw schrijft na een rondgang langs producenten stelt VVD-Kamerlid Ton Elias dat externe aanbieders staan te trappelen om aan de slag te kunnen. Geluiden dat er juist weinig animo voor is, herkent hij niet. Zijn hoofdlijn is dat met belastinggeld programma's moeten worden gemaakt, zonder bureaucratie en vergaderstructuren zoals volgens hem nu het geval is in Hilversum. Verder stelt de VVD net als D66 vraagtekens bij de tientallen miljoenen euro's die de publieke omroep (NPO) jaarlijks voor sportrechten betaalt.

De SP is juist heel kritisch op de plannen van Dekker. SP-woordvoerder Jasper van Dijk voorziet een sterfhuisconstructie, omdat de programma's smal en elitair worden. 'Als na jaren blijkt dat er weinig kijkers zijn, kan het kabinet opnieuw bezuinigen', aldus Van Dijk. Hij stoort zich er aan dat er na diverse bezuinigingsrondes voor de publieke omroep opnieuw door Dekker gemorreld wordt aan de Publieke Omroep. De SP wil de discussie over de taak van de NPO daarom uitstellen tot 2021.

CDA-Kamerlid Pieter Heerma vreest dat de publieke omroep door de plannen van Dekker, met strakkere regels voor amusement, straks vol zal zitten met elitaire en zware programma's. Heerma: 'Er moet ook ruimte zijn voor leuke programma's voor gewone mensen.'  

Het debat is live te volgen op NPO-kanaal Politiek24. 

Discussie over het debat? Volg #mediadebat op Twitter.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken