Vernieuwd FNV Magazine haalt oplage van 750.000 stuks

  • Media
  • 7 aug 2015 @ 12:19
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintJournalistiekBranded contentMedia

Nederland is sinds kort een tijdschrift rijker met een enorme oplage: FNV Magazine. Dit blad is het gevolg van de reorganisatie van vakbond FNV, die ook leidde tot de vervanging van verschillende publicaties. Het resultaat is een ledenblad met een papieren oplage van 750.000 stuks en 100.000 digitale abonnees.

Het nieuwe gezamenlijke FNV Magazine is ontwikkeld door hoofdredacteur Eldert Kuiken en eindredacteur Peter Beekman. Zij namen ruim anderhalf jaar geleden het initiatief tot het magazine. De redactie van het FNV Magazine wordt gevoerd in samenwerking met MediaPartners in Amstelveen, dat sinds juni voortaan MPG heet.

‘De gezamenlijke FNV was nog niet helemaal zeker, maar wij wilden vast beginnen om iets klaar te hebben tegen de tijd dat de besluitvorming rond zou zijn', zegt Kuiken in een interview met Villamedia.nl. 'Om de tijd te hebben iets echt goeds te maken dat inspireert mee te doen aan de vernieuwing en een goede eerste indruk van de vernieuwde FNV is.’

Bladformule met edities

Het resultaat is een magazine dat de uitgaven van Bondgenoten, FNV Bouw, AbvaKabo en Senior vervangt. De bladformule van het magazine is stapsgewijs met alle afdelingen marketing en communicatie van de bonden uitgewerkt. Volgens Kuiken is er echt een nieuw tijdschrift ontwikkeld, in plaats van het in elkaar schuiven van de oude magazines.

Wel houdt elke sector (zoals Spoor, Metaal, Bouw, Senioren, Zorg & Welzijn) de mogelijkheid zijn eigen geluid te laten horen. Daartoe is een editiestelsel ontwikkeld, waar (sub)sectoren onder bepaalde redactionele voorwaarden input voor kunnen aanleveren. De technische ondergrens van een editie ligt op 5.000 exemplaren, dus kunnen de sectoren zelf bepalen hoe gedetailleerd zij hun leden willen informeren. Inmiddels kent FNV Magazine zestien edities en is de zeventiende op komst.

FNV Magazine heeft nog geen duidelijke koppeling met de website van de vakbond. Een crossmediale invulling zou een mooie volgende stap kunnen zijn, laat Kuiken weten. Hij gaat dat niet meer meemaken als medewerker van de FNV, want hij heeft besloten om per september andere projecten te gaan opzetten buiten de vakbond. Peter Beekman blijft wel op zijn post bij FNV Magazine. Kuiken zegt tegen MarketingTribune: 'Ik denk dat we erin zijn geslaagd om de veranderingen binnen de vakbond een goede onderscheidende invulling te geven met dit vernieuwde tijdschrift.'

Dit nieuwsbericht citeert uit een interview op Villamedia.nl

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken