[Interview] Imad Qutob (Thuisbezorgd.nl) over de app Meal of Fortune

[Interview] Imad Qutob (Thuisbezorgd.nl) over de app Meal of Fortune
  • Media
  • 22 jul 2016 @ 08:12
  • 14241 x gelezen
  • Link
  • Dewi Smeenk
    Dewi Smeenk

    Freelance Redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • OnlineApps

Thuisbezorgd.nl en Samsung lanceren een app waarmee via de smartwatch van Samsung, de Gear S2, eten besteld kan worden bij ruim 6.000 aangesloten bezorgrestaurants in Nederland. Wij spreken Imad Qutob, Director of Brand Marketing bij moederbedrijf Takeaway.com.

Wat is de Meal of Fortune-app precies?

De Meal of Fortune-app is speciaal ontwikkeld voor de Samsung Gear S2 met als doel eten bestellen nòg makkelijker te maken. Nadat je het gewenste bestelbedrag hebt ingevoerd, zoekt de app naar populaire maaltijden bij restaurants in de buurt. Het gekozen bedrag, de locatie, de populariteit van de restaurants en gerechten spelen allemaal een rol bij het zoeken naar gerechten. Op deze manier geven wij relevante maaltijdsuggesties die direct besteld kunnen worden. De app zorgt er niet alleen voor dat je snel via je smartwatch eten kunt bestellen; het biedt ook een oplossing voor mensen die zoeken naar inspiratie.

Hoe lang en met welke partijen hebben jullie gewerkt aan deze app? 

We hebben de Meal of Fortune-app in samenwerking met Samsung en TWC ontwikkeld. Van het ontwikkelen van het concept en de functionaliteiten, een uitgebreid testproces, tot de werkelijke uitvoering heeft een paar maanden geduurd.

Waarom hebben jullie hierin gekozen voor een samenwerking met Samsung? 

Samsung is een sterk merk met een focus op innovatie. Inmiddels wordt meer dan 60% van onze bestellingen in Nederland geplaatst via een mobiel device. Wij vinden het belangrijk vroeg in nieuwe bestelkanalen te investeren, zo hadden wij al in 2008 een mobiele site en een iPhone-app in 2009. Ook zaten we al vrij vroeg op Philips NET TV - dat overigens nooit echt een succes is geworden, maar zoiets is niet altijd precies in te schatten.

Kun je de lancering van Meal of Fortune toelichten in relatie tot jullie marketingstrategie?

Wij proberen het leven van de gebruiker net iets makkelijker te maken, door het bestellen van eten veel makkelijker te maken. In de meest extreme vorm van gemak is het eenvoudiger om direct via je horloge te bestellen dan je smartphone uit je broekzak te halen. Daarnaast zorgt de functionaliteit van de app ervoor dat je in drie tikken kunt bestellen op je horloge. 

Hoe belangrijk is de rol van apps in de marketingstrategie? 

Wij zijn als bedrijf natuurlijk erg afhankelijk van retentie. Een nieuwe klant is niet direct rendabel. De retentie van app-klanten is vele malen hoger dan die van desktopklanten. Daarnaast wordt het gebruiksgemak hoger beoordeeld. Dit komt omdat je met één knop je laatste bestelling opnieuw kan inladen en door de koppeling met betaalapps van de banken, dat merk je direct in de conversie.

Waar gaat bij een online platform als Thuisbezorgd.nl het meeste marketingbudget naar toe

Het meeste budget gaat naar brand awareness marketing en search. Eten bestellen is een impulsaankoop. Het creëren van hoge levels van top of mind awareness, zoekgedrag, verkeer en omzet zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Welke ontwikkelingen binnen e-commerce en/of tech zijn kansrijk voor Thuisbezorgd.nl?

Aan het eten bestellen zelf verandert niet veel, de manier waarop wordt besteld wel. Voorheen kon je alleen bellen, nu kan je eten bestellen via websites, apps op je telefoon, smartwatch en TV. Nieuwe ontwikkelingen richten zich op sms, chatbots en domotica. Daarnaast wordt het voorspellen van gedrag natuurlijk makkelijker. We kunnen al voorspellen wanneer je wat waar gaat bestellen, daar doen we alleen nog niet heel veel mee momenteel.

En welke dreigend?

Technisch gezien zie ik nu niet veel dreigingen, je moet er alleen wel op letten dat je bedrijf agile genoeg is om met nieuwe ontwikkelingen om te gaan. Toen ik zo’n 7 jaar geleden bij het bedrijf begon, was de interne communicatie een stuk eenvoudiger. Ik denk dat de meeste dreiging ligt in de manier waarop je intern omgaat met externe kansen en bedreigingen. Er moeten informatiestromen zijn die waarborgen dat de juiste mensen de juiste informatie krijgen.  

De concurrentie trekt stevig aan door nieuwe online platforms, maar ook door nieuwe spelers in de voedselbezorgsector. Hoe spelen jullie hierop in? 

Wij hebben onlangs in Duitsland en Nederland twee bezorgbedrijven overgenomen. Dit stelt ons in staat ook een ander segment restaurants aan ons aanbod toe te voegen. In grote steden in Nederland konden we op het gebied van restaurantaanbod eigenlijk niet veel meer groeien, omdat nagenoeg alle bezorgrestaurants al zijn aangesloten.

Wat is het laatste nieuws bij jullie? 

We zijn nu, na Amsterdam en Den Haag, ook met een eigen bezorgdienst in Utrecht en Rotterdam gestart!

Lees ook: Thuisbezorgd.nl lanceert Meal of Fortune

 

Dewi Smeenk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken