Dagblad stopt met Facebook: 'Nepnieuws krijgt voorrang'
- Media
- 21 feb 2018 @ 09:55
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - VerdienmodellenNieuwsmediaJournalistiekSocial mediaOnline
- 21 feb 2018 @ 09:55
- Jeroen Mirck
De veranderingen in de timeline van Facebook benadelen nieuwsmedia. Dit is reden voor de Braziliaanse krant Folha de São Paulo om maar helemaal te stoppen met het publiceren van nieuws op Facebook. 'Hiermee doet Facebook de professionele journalistiek in de ban. Onbedoeld krijgt nepnieuws nu een voorkeursbehandeling.'
Hoofdredacteur Sérgio D'Avila voorspelt een toename van nepnieuws in Brazilië. 'Wat denk je dat meer indruk maakt op de gemiddelde Facebookgebruiker? Nepnieuws, met een sensationele kop, of serieus nieuws van een professionele journalistieke organisatie?'
Het conflict tussen media en Facebook duurt al jaren. Met de dienst Instant Articles wilde het netwerk in 2015 media ertoe verleiden om direct op Facebook hun nieuws te publiceren. Doel: een 'walled garden', oftewel nooit meer van Facebook af hoeven om te lezen wat media schreven. Inmiddels zijn veel media gestopt met deze dienst.
Toename van nepnieuws
Nu is de veranderde timeline dus de doorn in het oog. Media en belangenorganisaties vrezen is dat minder nieuws op Facebook leidt tot meer nepnieuws. Daarbij wordt gewezen op zes testlanden, waar het echte nieuws wordt gescheiden van nieuwtjes van vrienden en familie. The New York Times constateerde al eerder dat dat zorgt voor een toename van nepnieuws.
De website van Folha de São Paulo heeft zo'n 35 miljoen unieke bezoekers per maand. De Facebook-pagina van de krant heeft bijna zes miljoen volgers. De pagina bestaat nog wel, maar wordt sinds vorige week donderdag niet meer geüpdatet. Dat kostte de website van de krant in de eerste week zo'n 180.000 bezoeken.
Bekijk een video-interview met D'Avila op NOS.nl
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

