Dagblad stopt met Facebook: 'Nepnieuws krijgt voorrang'

Dagblad stopt met Facebook: 'Nepnieuws krijgt voorrang'
  • Media
  • 21 feb 2018 @ 09:55
  • 20018 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • VerdienmodellenNieuwsmediaJournalistiekSocial mediaOnline

De veranderingen in de timeline van Facebook benadelen nieuwsmedia. Dit is reden voor de Braziliaanse krant Folha de São Paulo om maar helemaal te stoppen met het publiceren van nieuws op Facebook. 'Hiermee doet Facebook de professionele journalistiek in de ban. Onbedoeld krijgt nepnieuws nu een voorkeursbehandeling.'

Hoofdredacteur Sérgio D'Avila voorspelt een toename van nepnieuws in Brazilië. 'Wat denk je dat meer indruk maakt op de gemiddelde Facebookgebruiker? Nepnieuws, met een sensationele kop, of serieus nieuws van een professionele journalistieke organisatie?'

Het conflict tussen media en Facebook duurt al jaren. Met de dienst Instant Articles wilde het netwerk in 2015 media ertoe verleiden om direct op Facebook hun nieuws te publiceren. Doel: een 'walled garden', oftewel nooit meer van Facebook af hoeven om te lezen wat media schreven. Inmiddels zijn veel media gestopt met deze dienst.

Toename van nepnieuws

Nu is de veranderde timeline dus de doorn in het oog. Media en belangenorganisaties vrezen is dat minder nieuws op Facebook leidt tot meer nepnieuws. Daarbij wordt gewezen op zes testlanden, waar het echte nieuws wordt gescheiden van nieuwtjes van vrienden en familie. The New York Times constateerde al eerder dat dat zorgt voor een toename van nepnieuws. 

De website van Folha de São Paulo heeft zo'n 35 miljoen unieke bezoekers per maand. De Facebook-pagina van de krant heeft bijna zes miljoen volgers. De pagina bestaat nog wel, maar wordt sinds vorige week donderdag niet meer geüpdatet. Dat kostte de website van de krant in de eerste week zo'n 180.000 bezoeken.

Bekijk een video-interview met D'Avila op NOS.nl


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken