John de Mol wint 'bitcoin-zaak' tegen Facebook
- Media
- 12 nov 2019 @ 10:56
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OnlineOnline advertisingZakelijkSocial media
- 12 nov 2019 @ 10:56
- Jeroen Mirck
Facebook is verplicht om nu en in de toekomst nepadvertenties waarin mediamagnaat John de Mol bitcoins of andere cryptovaluta aanprijst te weren. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam maandag bepaald in kort geding.
'Dat advertenties soms na enig aandringen alsnog verwijderd worden, laat zien dat het kennelijk technisch wel mogelijk is om actiever op te treden', zo citeert Villamedia.nl het vonnis. 'Dat dit mankracht en geld kost, is geen reden het niet te doen. Daarvoor is de verantwoordelijkheid van Facebook voor haar advertentieplatform te groot en hebben de valse advertenties te veel impact.'
Facebook moet bovendien de gegevens van de makers van de advertenties aan de Mol verstrekken. Als het platform geen maatregelen neemt -malafide bitcoinreclames moeten binnen vijf dagen weggehaald worden - riskeert het een dwangsom die kan oplopen tot 1,1 miljoen euro. Facebook wordt niet verplicht om de adverteerders voor altijd te weren. Die eis is volgens de voorzieningenrechter te verstrekkend.
Manifest en formulier
Ook andere mensen die in de media werken, zoals Humberto Tan, Alexander Klöpping en Jort Kelder, hebben last van deze 'celeb-bait'. Twee weken geleden publiceerden enkele BN’ers samen een manifest waarin ze Facebook verzoeken om op te treden tegen de misleidende advertenties.
Toeval of niet: op de dag van de uitspraak werd ook bekend dat Facebook in december bij wijze van test een formulier beschikbaar maakt waarin gebruikers dit soort frauduleuze advertenties kunnen aankaarten.
Lees op Marketingfacts.nl hoe Facebook zelf denkt dit probleem te tackelen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

