Vattenfall: wat je altijd al wilde weten over klimaatvooruitgang

Vattenfall: wat je altijd al wilde weten over klimaatvooruitgang
  • Media
  • 22 mrt 2021 @ 04:33
  • 11503 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Storytelling

Naar aanleiding van toenemende klimaatstress komt Vattenfall met een reeks van 6 Spotify-tracks waarop een positief geluid over klimaatvooruitgang is te horen. We bellen even met Ella Hollander-Jalil, Brand Strategy Manager bij VattenFall over dit opmerkelijke initiatief.

Klimaatverandering zorgt volgens Vattenfall bij veel mensen voor slapeloze nachten. Europees onderzoek laat zien dat de veelal negatieve berichtgeving over dit onderwerp in de media een gevoel van onmacht creëert, waardoor mensen zich niet aangespoord voelen om zelf tot actie over te gaan.Terwijl berichten over wat al wél lukt om klimaatverandering tegen te gaan dat wel doen. Daarom lanceert Vattenfall 6 zogenoemde super-rustgevende-klimaatvooruitgang-engineering-tracks.

Super-rustgevende-klimaatvooruitgang-engineering-tracks

Het doel van de afspeellijst is volgens de energieleverancier om de luisteraar op een kalmerende en positieve manier te voorzien van gedetailleerde, technische informatie over de klimaatvooruitgang die op dit moment al worden geboekt. Niet alleen door de energieleverancier zelf, maar binnen de gehele samenleving.

Elke track zoomt in op een specifiek onderwerp, zoals zonne-energie, windenergie, elektrificatie van transport, waterkracht en de elektrificatie van de industrie.

De 10 tot 15 minuten durende verhalen worden op een kalmerende manier en door een geruststellende stem verteld. Audio apps voor meditatie en slaaphulp zijn volgens Ella Hollander-Jalil een veelvoorkomend hulpmiddel geworden bij gevoelens van angst of gewoonweg als manier van ontspanning. Om die reden is gekozen voor deze tracks.

Campagne

De campagne gaat in week 12 van start in Zweden, Finland, Duitsland en Nederland. De eerste weken staan in het teken van PR en influencers, gevolgd door de mediacampagne op digitale- en sociale-mediakanalen. Voor deze campagne heeft Vattenfall ontwikkeld samen met lead agency DDB Nord, de films zijn geproduceerd met regisseur Mikael Marcimain en het productiebedrijf BRF (B-Reel Films). Alles werd in februari 2021 in Zweden gefilmd en geproduceerd, geheel conform de COVID-19- en algemene heath & safety richtlijnen.

De Super-rustgevende-klimaatvooruitgang-engineering-tracks zijn exclusief te beluisteren bij Spotify; https://open.spotify.com/playlist/75DWxzSIC8mJzS7ex6KYVB?si=LbH3Nz7UTb2QLDRS1O7wHg

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

Ella Hollander-Jalil (zie foto boven): ‘De basis voor het idee is gekomen uit het genoemde grootschalig Europees onderzoek dat we vorig jaar hebben uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat bijna een derde (28%) van de deelnemers uit onder andere Nederland, klimaatverandering vandaag de dag als het meest urgente mondiale probleem zien, belangrijker dan epidemieën en economische recessie. Maar liefst 69% van de mensen omschrijft zichzelf als "heel" of "heel erg" bezorgd over klimaatverandering.  Ook blijkt dat de veelal negatieve berichtgeving over dit onderwerp in de media een gevoel van onmacht creëert, waardoor mensen zich niet aangespoord voelen om zelf tot actie over te gaan. Terwijl berichten over wat al wél lukt om klimaatverandering tegen te gaan dat wel doen. Voor ons reden om te kijken hoe we positief en rustgevende berichten over wat er allemaal al gebeurt op weg naar fossielvrij leven vorm konden geven.’

Ook blijkt dat de veelal negatieve berichtgeving over dit onderwerp in de media een gevoel van onmacht creëert, waardoor mensen zich niet aangespoord voelen om zelf tot actie over te gaan

Criticasters zullen zeggen: leuk die tracks, maar je kunt beter geld steken in concrete klimaatoplossingen?

‘Wij realiseren ons als geen ander hoe groot het klimaatprobleem is – we werken er elke dag hard aan om nieuwe wind- en zonneparken te bouwen en het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen. Zo geven we de komende jaren meer dan 3 miljard euro uit aan het opwekken van zon- en windenergie. En werken we aan 100% groene stroom uit Nederland, voor ál onze klanten. Bij deze grote uitdaging hoort óók het benoemen van de positieve vooruitgang die we boeken bij het bereiken van ons doel; het mogelijk te maken fossielvrij te leven binnen één generatie. Een evenwichtigere discussie over klimaatverandering kan ons daadwerkelijk inspireren om klimaat-slimmer te leven. Vattenfall hoopt door deze Spotify-ervaring luisteraars, met een knipoog, een beetje te verlichten en iets meer te laten ontspannen. Er moet echt nog veel gebeuren om de klimaatuitdaging op te lossen, maar er wordt wel al voortgang geboekt. En dat mag ook wel eens getoond worden.’

Zijn jullie niet bang dat klanten vermoeid zullen reageren: we weten het nu wel met dat klimaat?

‘We willen precies het tegenovergestelde bereiken door te laten zien wat er allemaal al wel gebeurt! Dat is wat veel mensen niet weten of zich niet realiseren. Een evenwichtigere discussie over klimaatverandering kan ons daadwerkelijk inspireren om klimaat-slimmer te leven.'

Vattenfall hoopt door deze Spotify-ervaring luisteraars, met een knipoog, een beetje te verlichten en iets meer te laten ontspannen

Er komt steeds meer kritiek op windmolens. Veel mensen vinden groene energie prima, maar niet in hun achtertuin. Hoe reageren jullie daarop en is die problematiek wellicht ook een track waard?

‘We beseffen dat Nederland voor een grote opgave staat. We willen allemaal lang, gezond en welvarend leven. Onze levensstijl vraagt offers en de energie moet ergens vandaan komen. We zijn ons er van bewust dat veranderingen in iemands leefomgeving mogelijk tot zorgen leidt. Daarom betrekken we de omgeving vanaf het allereerste begin bij de ontwikkeling van onze windparken. We willen dat mensen kunnen meedenken en meebeslissen over manieren om het windpark in te passen in de omgeving en overlast te beperken. Ook vinden we dat de omgeving hoort mee te profiteren van de komst van een windpark. Door het instellen van een windfonds bijvoorbeeld, waar gemeenschapsprojecten uit kunnen worden gesubsidieerd of door mede-eigenaar te worden. Juist omwonenden hebben daar prima ideeën over.

Wanneer is de campagne wat jullie betreft geslaagd?

‘Als meer mensen zich realiseren dat er al positieve stappen gezet worden op weg naar fossielvrij leven en daardoor open staan om zelf ook (meer) stappen te ondernemen.’

 

Credits:

Opdrachtgever: Vattenfall

Lead Creatief bureau: Nord DDB

Regisseur: Mikael Marcimain

Productiebedrijf: BRF (B-Reel Films)

Lokaal bureau: DDB Unlimited

Mediabureau NL: Universal Media

PR: TRIANGLE PR

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken