Ster-afdracht aan NPO dreigt te halveren

Ster-afdracht aan NPO dreigt te halveren
  • Media
  • 28 apr 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ReclameCommunicatie

De Ster, verantwoordelijk voor de reclame-inkomsten op de NPO, haalde het afgelopen boekjaar 49 miljoen euro meer op voor de NPO-mediabegroting. Maar door afbouw van reclamezendtijd en verplaatsing van kijkgedrag richting online dreigt nu halvering van de afdracht.

Daarvoor waarschuwt Ster-directeur Frank Volmer op Villamedia. Hij verwijst naar aanpassingen die in 2021 in de Mediawet werden doorgevoerd. Die bepalen een halvering van lineaire commerciële tv-reclamezendtijd die Ster mag verkopen naast beperkingen rondom online reclame. Die mag Ster enkel nog aan ‘partijen van algemeen nut’ verkopen. In 2026 mag reclame nog maar 5 procent van de totale zendtijd van de NPO uitmaken. Ster moet dat van 10 procent nu jaarlijks met één procentpunt afbouwen. Dat zal naar verwachting leiden tot halvering van de afdracht. Kijkers consumeren producties van de publieke omroep bovendien steeds meer online, waardoor een extra gat ontstaat.

Door een maximum aan de jaarlijkse Ster-afdracht te stellen, kan volgens Ster een ‘ideale situatie’ ontstaan waar kijkers niet worden overladen met reclame en de publieke omroep een stabiele inkomstenbron krijgt. Lees verder in het Ster Jaarverlag 2022. Onder marketeers en communicatiebureaus is het winnen van een 'Gouden Loeki', voor de meeste populaire commercial, nog steeds zeer gewild omdat je daarmee blijkbaar massaal bereik en likeability genereert.
(bron: Villamedia, Ster)

Lees ook: Loeki de Leeuw krijgt warm onthaal publiek

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken