Ster-afdracht aan NPO dreigt te halveren
- Media
- 28 apr 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ReclameCommunicatie
- 28 apr 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
De Ster, verantwoordelijk voor de reclame-inkomsten op de NPO, haalde het afgelopen boekjaar 49 miljoen euro meer op voor de NPO-mediabegroting. Maar door afbouw van reclamezendtijd en verplaatsing van kijkgedrag richting online dreigt nu halvering van de afdracht.
Daarvoor waarschuwt Ster-directeur Frank Volmer op Villamedia. Hij verwijst naar aanpassingen die in 2021 in de Mediawet werden doorgevoerd. Die bepalen een halvering van lineaire commerciële tv-reclamezendtijd die Ster mag verkopen naast beperkingen rondom online reclame. Die mag Ster enkel nog aan ‘partijen van algemeen nut’ verkopen. In 2026 mag reclame nog maar 5 procent van de totale zendtijd van de NPO uitmaken. Ster moet dat van 10 procent nu jaarlijks met één procentpunt afbouwen. Dat zal naar verwachting leiden tot halvering van de afdracht. Kijkers consumeren producties van de publieke omroep bovendien steeds meer online, waardoor een extra gat ontstaat.
Door een maximum aan de jaarlijkse Ster-afdracht te stellen, kan volgens Ster een ‘ideale situatie’ ontstaan waar kijkers niet worden overladen met reclame en de publieke omroep een stabiele inkomstenbron krijgt. Lees verder in het Ster Jaarverlag 2022. Onder marketeers en communicatiebureaus is het winnen van een 'Gouden Loeki', voor de meeste populaire commercial, nog steeds zeer gewild omdat je daarmee blijkbaar massaal bereik en likeability genereert.
(bron: Villamedia, Ster)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

