Het effect van de trainerswissel
- Media
- 29 aug 2016 @ 14:32
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Uitgevers
- 29 aug 2016 @ 14:32
- Gastblogger
Nu het voetbalseizoen is begonnen, is het wachten op de eerste ontslagen trainer, wat meestal niet zo heel lang duurt. Ikzelf volg het Nederlandse voetbal niet zo, maar mijn huisgenoten zijn er behoorlijk fanatiek in. Toch voel ik mij soms een voetbalsupporter: ik kijk aan de zijlijn naar wat er in het veld gebeurt en heb daar zo mijn gedachten en meningen over. In mijn geval staat het veld voor de uitgeefbranche, waar een groot deel van mijn werkzame leven ligt.
Er is de laatste jaren echter iets veranderd, want sinds ik als zelfstandig professional door het leven ga, ben ik nog maar deels in onze branche werkzaam. Dat maakt dat ik in veel gevallen eerder toeschouwer dan deelnemer ben en ik kan je verzekeren: dat verandert je blik.
Zo is het me meer dan vroeger opgevallen dat – net als in de voetbalwereld – met grote regelmaat de trainer (lees: uitgever, directeur, hoofdredacteur) op non-actief wordt gezet wanneer de zaken niet zo lopen als men op voorhand had bedacht. Eerlijk is eerlijk, het is mij ook weleens overkomen. Een heftige maar goede ervaring, ik kan het je van harte aanbevelen.
Maar terug naar de ontslagrondes. Na mijn vakantie staat de teller al op twee en ik ben pas anderhalve week aan het werk. Het riep de vraag bij mij op: heeft het zin om al die mensen de laan uit te sturen? Talloze argumenten voor natuurlijk: frisse wind, nieuwe energie, bezuinigen, bezem erdoor, enfin je kent het rijtje. Maar hoe vaak is er nu wezenlijk iets veranderd nadat er nieuwe poppetjes op oude plekken zijn gezet?
Nou?
Dat bedoel ik. Vanochtend las ik het zoveelste artikel over hoe vastgeroest de uitgeefbranche is en dat er nooit iets verandert en dat het ook nooit gaat veranderen, want niemand weet hoe. Dus in plaats van nieuwe poppetjes op oude plekken te zetten, zouden er eindelijk echt nieuwe plekken moeten komen. Met een mix van oude en nieuwe poppetjes, want ervaring gecombineerd met jong elan, dat zou weleens tot de mooiste resultaten kunnen leiden. En als het niet lukt, toon dan moed en trek gewoon de stekker eruit. Helemaal niet erg. Wij hebben tenslotte ook niet het eeuwige leven.
Femke Leemeijer is zelfstandig marketing consultant
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
Laatste Nieuws
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes