[column] Begeren
- Media
- 9 jun 2020 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Reclame
- 9 jun 2020 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
De deskundigen tuimelen over elkaar heen als we het onderwerp adverteren in crisistijd aansnijden. Het aloude adagium Adverteren doet begeren doet al sinds de uitvinding van marketing & reclame opgeld, maar in tijden van corona zijn sommige marketeers terughoudend.
Nederland zit thuis en houdt de hand op de knip. In tijden van ‘oorlog’ is het volk spaarzaam en telt schijnbaar alleen de dagelijkse boterham. Adverteerders houden hun geld in kas, want er is toch geen hond die iets koopt.
Tegenstanders van ‘gewoon door adverteren’ zijn er genoeg, zo blijkt. Wat is het nut van adverteren als de economie met een harde klap tot stilstand komt? Om top of mind te blijven? Ik heb al een merk met 100% merkbekendheid, dat vergeten de mensen nooit meer. Mijn klant heeft alleen nog maar oog voor corona en de gevolgen ervan. Ik kan als marketeer maar beter mijn budget even vasthouden tot betere tijden. Op het eerste gezicht een valide reden en ook begrijpelijk.
Maar het is natuurlijk de halve waarheid. Voorop staat dat iedereen klappen krijgt van de crisis. Iedereen - van hoog tot laag - is bang voor de toekomst en post-coronatijd, want de economische gevolgen van dit virusdrama zullen apocalyptisch zijn. Maar er bestaat ook nog zoiets als sympathie kweken, een hart onder de riem steken van partners die jouw als merk altijd hebben gesteund en de miljoenen consumenten die jouw merk altijd trouw zijn gebleven. Door dik en dun. Niets moet, maar ik doe een moreel appèl op alle merken om toch vooral de geldkraan niet helemaal dicht te draaien.
Mijn oproep geldt niet alleen voor adverteren in het consumentenveld. Nee, ik doe nadrukkelijk ook een beroep op adverteerders op ons platform MarketingTribune en in ons vakblad. Ik weet dat het eigenlijk niet past als hoofdredacteur om een lans te breken voor de salesafdeling, maar ik doe het niettemin toch. Wij brengen ook tijdens de coronacrisis dagelijks het nieuws, reportages en interviews van alle betrokkenen uit de sector. Om iedereen te informeren over de laatste ontwikkelingen. Ons platform is populair. Dagelijks krijgen we complimenten, willen vakgenoten bloggen en worden allerlei hartverwarmende corona-initiatieven gelanceerd. Ons platform houden we natuurlijk graag in de lucht. Maar ook dat kost geld. Als je als merk en bureau ons begeert, adverteer dan. In goede en slechte tijden.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 10, 2020.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

