Biografie Ruud Brink, Digital Data expert (Digital Transformation). Ruud is een data gedreven marketeer die bedrijven begeleidt in hun digitale transformatie. Met advies en concrete (implementatie)trajecten binnen een internationaal en multidisciplinair opererend team, lost hij complexe businessuitdagingen op voor zijn opdrachtgevers, waarbij hij zich vooral richt op financiële diensten.
Ruud Brink


Hoe ziet agile in control eruit?
De muziekdienst Spotify heeft agile werken tot in de vezels doorgevoerd. Als bedrijven sneller nieuwe digitale diensten willen leveren, wordt dan ook vaak het Spotify-model uit de kast gehaald. Maar het is wel belangrijk om het volledig in te voeren en niet halfbakken.

[column] ‘Autonoom’, het nieuwe laagje chroom
Nu we beginnen te leren hoe we grote hoeveelheden data op een intelligente manier kunnen verwerken, komen autonome systemen steeds meer binnen handbereik.

Uittocht data scientists van dienstensector naar maakindustrie
Omdat bij veel financiële en telecombedrijven de focus momenteel ligt op datamanagement en compliance, stappen data scientist vaak over naar andere sectoren. Zij zitten namelijk niet op dat ‘saaie’ werk te wachten en zoeken massaal hun heil in spannendere industrieën, die daar garen bij spinnen.

Marketeer, maak die start-ups gek!
Corporates kunnen veel succesvoller zijn dan start-ups. Feitelijk staan ze zelfs dik voor, als ze de fundamentele voorsprongen die ze hebben ook benutten. Het is volgens mij dan ook tijd dat corporate marketeers start-ups gek gaan maken, in plaats van andersom!

GDPR is vooral een zaak van marketeers
Door de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in mei 2018 richten veel organisaties hun blik naar binnen. Is onze beveiligingstechnologie state-of-the-art, is ons beleid AVG-proof, zijn onze medewerkers voldoende privacybewust? Bij drie vinkjes leunen ze tevreden achterover. Check! Maar dan begint het wat mij betreft pas. De AVG (of GDPR) biedt bij uitstek een kans om je als organisatie te onderscheiden.

Marketeer, HR heeft je nodig!
Iedere marketeer vernieuwt zich om de paar jaar. De digitale wereld leent zich daar perfect voor; veranderingen volgen elkaar sneller op dan files in de randstad. De volgende markt die klaar is voor een transitie richting een data driven model is HR en recruitment. Deze markt biedt grote kansen voor digital marketeers, en marketeers, deze tak schreeuwt om mensen zoals jij.

Weg met de app
Voor veel bedrijven is een eigen consumenten app nog steeds een soort heilige graal. Maar het eind komt in zicht. Sterker nog: in feite is de app al achterhaald. Wie werkelijk serieus werk wil maken van de groeiende mobiliteit, kijkt niet meer naar het middel, maar naar de ervaring.

Meedelen in de deeleconomie
Veel technologische scale-ups die inmiddels niet meer weg te denken zijn, komen uit de deeleconomie. In toenemende mate zijn ook gevestigde bedrijven naarstig op zoek naar mogelijkheden om aan te haken bij de razendsnel groeiende deeleconomie. En dat is goed mogelijk, want de markt behoort niet exclusief toe aan nieuwkomers en biedt volop kansen aan traditionele spelers. Naast adviseur bij PA Consulting Group waar ik gevestigde bedrijven adviseer, ben ik ook ondernemer. Uit beide werelden haal ik lessen over hoe bedrijven met digitale disruptie omgaan. De deeleconomie is voor mij een belangrijke inspiratiebron, daarom heb ik eens goed gekeken naar de factoren die maken dat klein beginnende initiatieven uitgroeien tot eclatante successen die bestaande markten ontwrichten.

Maak van je scrum team succesvolle growth hackers
De voorbije jaren hebben methodologieën als agile en scrum voet aan de grond gekregen om snel een website, dienst of app in de markt te zetten. Scrum belooft een manier om binnen projectteams sneller, beter en flexibeler te werken en agile belooft bedrijven sneller te kunnen inspelen op veranderingen en klantwensen. Maar wordt in de praktijk de klant dan ook echt begrepen? Worden bestaande werkwijzen wel optimaal gebruikt? Met growth hacking zorg je ervoor dat de aandacht niet alleen uitgaat naar een nieuw flitsend product of extra features, maar dat bestaande producten worden verbeterd.

Iedere marketeer een eigen data buddy
De tijd dat afgestudeerde marketeers welhaast als vanzelfsprekend kozen voor de managementtraineeprogramma’s van grote multinationals ligt ver achter ons. Nu starten afgestudeerden vaak hun eigen onderneming - of liever nog: start-up - en gaan ze na hun buluitreiking bij de overheid werken of vertrekken ze naar het buitenland.

Deel data en word lokale superheld
Alibaba, Amazon, Apple, Facebook en Google zijn volgens marketingprofessor Steven van Belleghem van Vlerick Business School de digitale superhelden van onze tijd. In zijn boek ‘When digital becomes human’ beschrijft de Vlaamse hoogleraar de transformatie in klantrelaties. Hoe slagen de vijf digitale superhelden erin geld te verdienen? Wat is hun ‘secret sauce’ en wat hebben ze gemeen? Ze maken optimaal gebruik van data uit de eigen en andere organisaties. Zij begrijpen hoe een digitaal ecosysteem en algoritmes de klant centraal stellen. Ze weten hoe je relevant kunt blijven.

Klant ook online vip dankzij big data
Gartner voorspelde jaren geleden al dat de rollen van Chief Marketing Officer (CMO) en Chief Information Officer (CIO) in 2019 opgaan in de Chief Digital Officer, die digitale data kan vertalen naar inzichten om businessdoelstellingen te verwezenlijken. Ook liet Gartner weten dat marketeers inmiddels meer aan technologie uitgeven dan IT-ers. Denk daarbij aan investeringen in klantrelatiesystemen. Niet vreemd dus dat de Chief Digital Officer in opkomst is. Het beestje bij de naam noemen is prima, maar het gaat er natuurlijk om dat de marketeer weet hoe hij de kenniskloof tussen traditionele en data driven marketing kan dichten.
- AlgemeenWeblog [column] Slimme merkmanagers hebben...Nieuws Pionieren in een markt die volwassen...Nieuws Dozijn nieuwe trends volgens Lidewij...Nieuws Max van Oosterhout eerste PIM...Nieuws Shortlist Nima Marketingprijzen...Nieuws Ontdek hoe merken hun effect op...
- B2BNieuws De marketingtransfers van week 16,...Nieuws Van buikgevoel naar breinstrategie...Nieuws De marketingtransfers van week 15,...Nieuws Nima Marketing Day 2025: Het hoe en...Nieuws AI houdt miljarden slechte...Nieuws Digital advertising naar...
- BureausNieuws Superrebel.Agency fuseert met The...Nieuws Branded content zonder verhaal is...Nieuws [column] Echte verhalen werken beterNieuws Diva Agency wint internationaal...Nieuws Branded content werkt pas echt als...Nieuws WE Fashion selecteert Springbok voor...
- ContentmarketingWeblog [column] All or Nothing - in de OTT...Nieuws Tabloo start speelse...Nieuws Sterk, creatief en vol lef - ANWB...Weblog Vier TikTok-ads die wél werken (en...Nieuws McDonald’s laat lef en...Nieuws Heineken introduceert ‘The Flipper’...
- DesignWeblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan Nieuws Philips lanceert OneUp elektrische...
- Food en RetailNieuws Fritz-kola en Laser 3.14 vieren...Nieuws Albert Heijn introduceert vernieuwd...Nieuws [marketeer 223] Sophia Tienstra -...Nieuws Jonnie Boer pionier in gastronomie...Nieuws ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea...Nieuws Grolsch lanceert zomers bier met...
- MediaNieuws Sijthoff Media stopt met Business...Weblog [column] TikTok in april: álle...Nieuws Nieuwe Dumpert-serie volgt...Nieuws 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken...Nieuws NMO breidt luisteronderzoek uit met...Nieuws AvroTros analyseert kijkgedrag met...
- Online MarketingNieuws 3D-advertenties brengen...Nieuws Influencers moeten zich opnieuw...Nieuws Nieuwe website MP Motorsport draait...Weblog [column] Marketingfacts Focus #3Nieuws Swapfiets lanceert speelse...Nieuws [digital detox] Rozemarijn Koopmans...
- SponsoringNieuws a.s.r. zet ouders en kinderen aan...Nieuws Total 90-shirt maakt iconische...Nieuws Coca-Cola nieuwe Official Partner...Nieuws KNVB en DPG Media verlengen...Nieuws Van kantine tot klimaatneutraalNieuws Topschaatser Marijke Groenewoud:...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- 3D-advertenties brengen... 23-04-2025
- Influencers moeten zich opnieuw... 22-04-2025
- Nieuwe website MP Motorsport draait... 18-04-2025
- Swapfiets lanceert speelse... 09-04-2025
- [digital detox] Rozemarijn Koopmans... 09-04-2025
- 'Verkeer naar websites daalt'07-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management