Reviewonderzoek: slechte reviews, goede bedoelingen

Reviewonderzoek: slechte reviews, goede bedoelingen
  • Online
  • 21 nov 2018 @ 10:56
  • 9660 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Klantenservice

Aan een slechte review zo nu en dan ontkomt bijna geen enkel bedrijf. Daarom is het als ondernemer en marketeer goed om te weten dat een adequate reactie ervoor kan zorgen dat een ontevreden klant weer een blije klant wordt.

Uit onderzoek van reviewplatform Trustpilot blijkt dat shoppers niet altijd meteen hun geld terug willen na een slechte ervaring. Soms hebben ze andere bedoelingen voor het plaatsen van een slechte review.

Van de 1000 mensen(*) die meededen aan het onderzoek, geeft 55 procent aan dat ze terugkeren naar de winkel als die hun negatieve ervaring goed oppakt. 43 procent is zelfs bereid hun negatieve review te veranderen in een positieve. Eén op de vier geeft aan dat ze een bedrijf zullen aanraden aan anderen, afhankelijk van hoe deze met een negatieve ervaring omgaat.

Feedback

‘Dit laat zien dat een negatieve review niet direct een ramp is voor je bedrijf,’ zegt Chris van Dongen, Team Lead Benelux bij Trustpilot. ‘Sterker nog: open staan voor feedback is een noodzakelijke manier om een sterk merk te bouwen en om teleurgestelde klanten terug te winnen. Bedrijven die laten zien dat ze niets te verbergen hebben en die hun klanten waarderen, zullen altijd aan het langste eind trekken.’

Wat is dan een goede manier voor bedrijven om te reageren op een negatieve review? Ook daar geeft het onderzoek antwoord op. Aangezien de helft van de reviewers aangeeft niet op een reactie van het bekritiseerde bedrijf te rekenen, liggen daar kansen om de verwachtingen te overtreffen. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven het beste eerst het probleem kunnen oplossen en dat vervolgens in een reactie op de review achter te laten. Het overgrote deel (88 procent) selecteerde dit als de meest gewenste manier van handelen.

Vergoeden of vervangen

Een effectieve tweede manier, goed bevonden door 84 procent van de respondenten, is om direct te reageren met een aanbod om de gekochte goederen te vergoeden of te vervangen. Dit betekent echter niet dat mensen die een slechte review achterlaten ook meteen op zoek zijn naar een restitutie van het aankoopbedrag, kortingen of gratis goodies.

De belangrijkste reden om een negatieve review achter te laten, is om anderen te waarschuwen. Ook willen reviewers hun slechte ervaringen delen om anderen te helpen een meer weloverwogen keuze te maken tijdens het shoppen. Het helpen van een bedrijf om hun product of service te verbeteren, wordt ook gezien als een belangrijke reden.

Slechte reviews, goede bedoelingen

Trustpilot ontdekte dat meer dan de helft van alle vrouwen (51%) en mannen (53%) slechte reviews achterlaat om andere shoppers simpelweg te waarschuwen. Een andere belangrijke reden is om een bedrijf in staat te stellen zijn product of service te verbeteren. Slechts een heel klein deel heeft slechte bedoelingen met een negatieve review. Positieve reviews worden vooral, door 65% van de vrouwen en 59% van de mannen, geschreven om anderen te helpen een weloverwogen aankoopbeslissing te maken.

Het hele onderzoek is hier te downloaden.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken