Facebook, Insta en Linkedin favoriete community-media

Facebook, Insta en Linkedin favoriete community-media
  • Online
  • 16 apr 2021 @ 11:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnlineStrategie

Een krappe meerderheid Nederlandse ondernemers (50,4 procent) ziet Facebook als dé plek om hun community op te zetten en verder te laten groeien. Instagram (16,7 procent) en LinkedIn (12,2 procent) maken de top drie compleet.

Dit blijkt uit de eerste editie van de Community Monitor van 'We love communities' onder 3.000 ondernemers.

De Community Monitor is geïnitieerd door digital community-expert Maartje Blijleven. Zij is auteur van de bestseller ‘We love communities’ en momenteel één van de eerste Nederlandse ondernemers op Clubhouse. Bedrijven gebruiken ook andere vormen van communities, blijkt. Zo bouwt 9,6 procent van de ondernemers hun community niet via sociale media, maar op hun eigen website of community platform. De nieuwe app Clubhouse wordt al door 5,9 procent genoemd als beste plek voor communities van ondernemers.

Pinterest, Twitter en Whatsapp
De drie platforms die het minste worden genoemd in de Community Monitor zijn Pinterest, Twitter en Whatsapp. Alle drie worden ze door minder dan 1 procent van de ondervraagden genoemd. Andere platforms die weinig worden genoemd, zijn YouTube (slechts 1,8 procent) en opbouw van een community door middel van een maillijst (1,6 procent).

Clubhouse
Maartje Blijleven, digital community-expert en initiatiefnemer van de Community Monitor, vindt het opvallend hoe snel Clubhouse groeit. 'Dat zoveel ondernemers het nu al zien als dé plek om hun community op te bouwen, verbaast mij echter niet', zegt Blijleven. 'Mensen hebben in deze tijd behoefte aan echte en oprechte gesprekken, dat kan goed via Clubhouse.'

28 procent startups vindt community cruciaal voor succes
Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt ook dat bijna 80 procent van de oprichters van startups vindt dat het opbouwen van een community van gebruikers belangrijk is voor hun bedrijf. Daarbij beschrijft 28 procent communities als cruciaal voor hun succes.

Ook topmerken zoals Apple, Microsoft en Amazon hebben allemaal flink geïnvesteerd in digitale en in-person community engagement in hun verschillende product portfolio’s, concludeert hetzelfde onderzoek.

Communities zijn een trend
Bedrijven zijn vanwege de lockdown op zoek gegaan naar andere manieren om relaties te bouwen en onderhouden en nieuwe klanten aan te trekken. Blijleven: 'Een online community is een goed alternatief voor offline netwerken. Mensen zijn nu gewend geraakt aan online werken en samenkomen. Via een online community kan dat op een authentieke en aansprekende manier. Daarom verwacht ik dat deze trend in 2021 doorzet.'
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken