Zo word je een social influencer

Zo word je een social influencer
  • Online
  • 6 jan 2014 @ 08:00
  • 16945 x gelezen
  • Link
  • Koen Rakers
    Koen Rakers

    marketingmanager Benelux
    Salesforce.com
  • Social media

Social media-influencers hebben een grote achterban, zijn actief betrokken op social media en creëren goede content. Uit onderzoek van Forrester blijkt zelfs dat meer dan 80 procent van de inhoud en discussies op social media wordt gegenereerd door influencers. Met een beetje geduld kun je zelf een social media-influencer worden. Met de volgende tips ga je goed van start.

Creëer relevante en unieke content
Zorg dat je expertise en de interesses van je doelgroep overeenkomen, zodat je content kunt creëren die vragen beantwoordt, een probleem oplost, vermakelijk is of inspireert.
De content moet uniek zijn. Je ideeën en je merk moeten opvallen. Bedenk een interessante en bijzondere invalshoek over een onderwerp dat leeft bij je doelgroep. Hanteer een planning om content te publiceren, zodat je regelmatig een blog of tweet plaatst die aan het denken zet en die de interesse van je doelgroep wekt. Daarbij heeft relevantie altijd voorrang op frequentie; je posts moeten niet als spam worden ervaren. Door content te publiceren die meerwaarde biedt voor de doelgroep, kun je een buzz creëren rondom je merk.

Zorg dat je aanwezig bent
Het is belangrijk dat je via zoveel mogelijk relevante social media-kanalen te vinden bent. Zorg ervoor dat elk specifiek profiel is aangepast aan het kanaal en dat het herkenbare elementen en dezelfde tone of voice bevat. Content kun je voor meerdere social media-kanalen inzetten. Maak een vertaalslag naar het specifieke platform en optimaliseer de content met populaire, branchespecifieke zoektermen om de zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren.

Bouw een team
Mensen zijn niet geïnteresseerd in wat je te melden hebt als ze het vermoeden hebben dat de content automatisch wordt gegenereerd. Men verwacht echte betrokkenheid in social media en dit kun je als merk niet negeren. Dus zorg dat je merk aan de verwachtingen voldoet en dat er een team binnen het bedrijf klaar staat die de interactie met de doelgroep aan kan gaan.

Ga offline
Je netwerk uitbreiden om zo een influencer in social media te worden, gebeurt niet exclusief in de online wereld. Het bezoeken van evenementen en conferenties is een perfecte manier om te netwerken en anderen te ontmoeten die dezelfde interesses hebben.
Het organiseren van een bijeenkomst of een Tweetup (een bijeenkomst onder twitteraars die via Twitter wordt opgezet) is een goede manier om betrokken te zijn bij de community en een toonaangevende rol te veroveren.

Wees behulpzaam
Chris Brogan, een Amerikaanse schrijver en uitgever, zegt: ‘One thing that helps one become influential is to work on helping others rise up.’
Door vragen van je connecties te beantwoorden of ze verder te helpen met nuttige informatie, help je niet alleen anderen hun netwerk te vergroten, maar zal ook je eigen netwerk groeien. Bovendien wordt het steeds gemakkelijker om je inspanningen toe te spitsen op je doelgroep en zo duurzame relaties op te bouwen.

Update sociale netwerken regelmatig
De nieuwsstromen van gebruikers op Facebook, Twitter, Google+ en andere sociale netwerken krijgen voortdurend updates. Zorg dat je altijd aanwezig bent, om op te blijven vallen tussen deze vluchtige gesprekken. Publiceer en reageer minstens een paar keer per dag op de platformen waar je doelgroep actief is.

Neem tijd om nieuwe connecties te vinden
Dankzij social listening kun je er eenvoudig achterkomen wie het meest invloedrijk is binnen een bepaalde branche. De aanbevelingstool van bijvoorbeeld Twitter of Facebook geeft aan de hand van populariteit aan welke personen nog meer interessant kunnen zijn om te volgen. Dit kan handig zijn bij het vinden van nieuwe connecties. De suggesties van Twitters ‘Who to follow’ en ‘Similar to’ laten zien wie raakvlakken hebben met degenen die je al volgt. Kortom, steek tijd in het vinden van nieuwe connecties op de verschillende social media-kanalen.

Koen Rakers is marketingmanager Benelux bij salesforce.com.
 

Koen Rakers

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken