Maak het verschil op social media in 2015 #2

Maak het verschil op social media in 2015 #2
  • Online
  • 19 mrt 2015 @ 00:01
  • Link
  • Martin Kloos
    Martin Kloos

    head of strategy & consulting
    Isobar
  • Social media

Nieuwe trends en ontwikkelingen kiezen vaak de weg van de minste weerstand of belanden uiteindelijk in een stadium dat men wél begrijpt. Zo ook social media-marketing. Lang onthaald als dé disruptie die het marketing- & reclamevak overhoop zou gooien, maar dat is maar ten dele waarheid geworden. In 2015 is social media-marketing volwassen geworden en is het in een staat beland die de CMO - toch de belangrijkste geldschieter - begrijpt. Of je nou een social brand of social advertiser bent, de trends waarmee merken in 2015 het verschil kunnen maken zijn vergelijkbaar*. In dit tweede deel van mijn blog trend 4 tot en met 6.

4. Meer persoonlijk
Segmentatie van social content staat in Nederland nog aan het begin. Waarom echter één boodschap naar miljoenen mensen brengen, terwijl je honderd gesegmenteerde boodschappen naar kleinere groepen kunt brengen? De hogere relevantie moet per groep voor een hogere impact en resultaat zorgen. De truc zit in een juiste definitie van de karakteristieken van je doelgroepen en de manier waarop je ze wilt aanspreken.

5. Kies de juiste kanalen en laat de regie los
Het overgrote deel van alle advertising wordt inmiddels uitgeserveerd op mobiel. Content, advertising en campagnes moeten daar werken. Maar daar houdt het niet op. Waar social dankzij de inzet van advertising een snelle toegang tot je doelgroep garandeert, zijn succesvolle merken weer aan het investeren in eigen platforms. Meer gericht, voor loyalty of cocreatie-doeleinden, maar engagement op eigen platforms, waarbij het verzamelen van data gekoppeld aan CRM een belangrijk doel is, wordt belangrijker. Succesvolle merken beperken zich niet tot eigen kanalen. Het succes van influencers en vloggers betaalt zich voor merken die in die netwerken adverteren uit. Product placement in een format van Stuk TV op YouTube kan net zo goed de gewenste uplift in merkbekendheid opleveren. Merken moeten dan echter wel de regie over hun product durven loslaten en kritisch zijn op de ‘fit’ met de influencer.

6. Maak campagnes die aanzetten tot conversaties
Alleen een passieve contentstrategie geadverteerd onder de doelgroep levert niet altijd de gewenste impact. Soms is het voor een merk wél belangrijk meer betrokken te zijn bij de doelgroep. Dat is de reden dat merken al jarenlang activaties doen. Social media maken activaties vele malen krachtiger. Het kan het bereik, de word of mouth en daarmee de impact vele malen vergroten. Succesvolle merken zetten activaties dan ook in om consumenten over het merk te laten praten.

Social media-marketing heeft in de afgelopen jaren een scherpe transitie doorgemaakt. Van een focus op always-on conversation management naar een focus op hoogwaarde storytelling en contentcreatie geadverteerd in de juiste groepen voor impact op het merk. De way to go voor merken in 2015 en daarna.

*Dit artikel is gebaseerd op een recent artikel van global digital director Jerry Daykin van Dentsu Aegis gepubliceerd op theguardian.com.

Lees hier het eerste deel van dit blog.



 

Martin Kloos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken