Maak het verschil op social media in 2015 #2
- Online
- 19 mrt 2015 @ 00:01
- Link
-
Martin Kloos
head of strategy & consulting
Isobar - Social media
- 19 mrt 2015 @ 00:01
- Martin Kloos
Nieuwe trends en ontwikkelingen kiezen vaak de weg van de minste weerstand of belanden uiteindelijk in een stadium dat men wél begrijpt. Zo ook social media-marketing. Lang onthaald als dé disruptie die het marketing- & reclamevak overhoop zou gooien, maar dat is maar ten dele waarheid geworden. In 2015 is social media-marketing volwassen geworden en is het in een staat beland die de CMO - toch de belangrijkste geldschieter - begrijpt. Of je nou een social brand of social advertiser bent, de trends waarmee merken in 2015 het verschil kunnen maken zijn vergelijkbaar*. In dit tweede deel van mijn blog trend 4 tot en met 6.
4. Meer persoonlijk
Segmentatie van social content staat in Nederland nog aan het begin. Waarom echter één boodschap naar miljoenen mensen brengen, terwijl je honderd gesegmenteerde boodschappen naar kleinere groepen kunt brengen? De hogere relevantie moet per groep voor een hogere impact en resultaat zorgen. De truc zit in een juiste definitie van de karakteristieken van je doelgroepen en de manier waarop je ze wilt aanspreken.
5. Kies de juiste kanalen en laat de regie los
Het overgrote deel van alle advertising wordt inmiddels uitgeserveerd op mobiel. Content, advertising en campagnes moeten daar werken. Maar daar houdt het niet op. Waar social dankzij de inzet van advertising een snelle toegang tot je doelgroep garandeert, zijn succesvolle merken weer aan het investeren in eigen platforms. Meer gericht, voor loyalty of cocreatie-doeleinden, maar engagement op eigen platforms, waarbij het verzamelen van data gekoppeld aan CRM een belangrijk doel is, wordt belangrijker. Succesvolle merken beperken zich niet tot eigen kanalen. Het succes van influencers en vloggers betaalt zich voor merken die in die netwerken adverteren uit. Product placement in een format van Stuk TV op YouTube kan net zo goed de gewenste uplift in merkbekendheid opleveren. Merken moeten dan echter wel de regie over hun product durven loslaten en kritisch zijn op de ‘fit’ met de influencer.
6. Maak campagnes die aanzetten tot conversaties
Alleen een passieve contentstrategie geadverteerd onder de doelgroep levert niet altijd de gewenste impact. Soms is het voor een merk wél belangrijk meer betrokken te zijn bij de doelgroep. Dat is de reden dat merken al jarenlang activaties doen. Social media maken activaties vele malen krachtiger. Het kan het bereik, de word of mouth en daarmee de impact vele malen vergroten. Succesvolle merken zetten activaties dan ook in om consumenten over het merk te laten praten.
Social media-marketing heeft in de afgelopen jaren een scherpe transitie doorgemaakt. Van een focus op always-on conversation management naar een focus op hoogwaarde storytelling en contentcreatie geadverteerd in de juiste groepen voor impact op het merk. De way to go voor merken in 2015 en daarna.
*Dit artikel is gebaseerd op een recent artikel van global digital director Jerry Daykin van Dentsu Aegis gepubliceerd op theguardian.com.
Lees hier het eerste deel van dit blog.
-
Martin Kloos
- Werkt bij: Isobar
- Functie: head of strategy & consulting
- Website:https://www.isobar.com
- Profiel »
- influencer
- activatie
- persoonlijk
- social content
- cocreatie
- social media
- marketing
- 2015
- trends
- social brand
- kanalen
- social advertiser
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nederlanders shoppen bewust en... 10-07-2025
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers