Online travelmarketeer, kun jij het wel winnen van Google of Facebook?

Online travelmarketeer, kun jij het wel winnen van Google of Facebook?
  • Online
  • 21 jun 2017 @ 12:18
  • Link
  • Jacco Bouw
    Jacco Bouw

    Founder Webpower
    Webpower
  • Social mediaBig dataContent

Geen marketeer in de online reisindustrie kan er eigenlijk nog omheen: datagedreven personalisatie. Data helpen inzicht te geven in de wensen en behoeftes van de doelgroep om op een relevante manier met klanten te communiceren en om het aantal online boekingen te verhogen. Maar als data zo belangrijk worden voor succes, dan is het een kwestie van tijd dat een van de GAFA’s (Google, Apple, Facebook en Amazon) zich serieus in deze markt gaat begeven. Hoe wapen je je tegen de komst van deze datagiganten?

Bedrijven als Google, Facebook, Apple en Amazon beschikken over een enorme berg aan informatie over hun gebruikers. De informatie waar gebruikers naar zochten in zoekmachines bijvoorbeeld. Of waar ter wereld ze inlogden in hun accounts en hoe vaak ze er dus op uit trekken en naar wat voor soort locaties. Interessante informatie om iemand een gepersonaliseerde reisaanbieding te doen, zeker als je bedenkt dat de GAFA’s met hun kanalen en devices ook nog eens de middelen hebben om hun gebruikers op grote schaal te bereiken.

Ben jij als online travelmarketeer eigenlijk wel opgewassen tegen de komst van deze datagiganten? Het antwoord is ja, maar alleen als ook jij gebruikmaakt van je eigen data. Waar veel reisorganisaties zich namelijk niet van bewust zijn, is dat ook zij enorme hoeveelheden gegevens tot hun beschikking hebben waarmee ze mensen relevante aanbiedingen kunnen doen. In combinatie met de juiste technologie is het zelfs mogelijk om een boodschap één-op-één te personaliseren voor ontvangers en ze over meerdere devices te volgen. Of in andere woorden: wat de GAFA’s kunnen, dat kan jij ook.

Historische data als basis voor succes
De meest voor de hand liggende informatie die je hebt om datagedreven personalisatie toe te passen, is iemands boekingshistorie. Het type reizen dat iemand in het verleden boekte, zegt immers al veel over zijn interesses. Maar denk ook aan andere historische data, die op het eerste gezicht minder logisch zijn. Als iemand in het verleden voor zijn wintersportvakantie bijvoorbeeld ski’s huurde bij jouw organisatie, dan is de kans groter dat hij daar dit keer weer voor open staat.

Maar ook bij nieuwe klanten liggen er kansen voor upselling. Een stel dat reist met jonge kinderen hoef je bijvoorbeeld geen aanbieding te sturen voor wilde feesten in de buurt van het hotel waar zij verblijven. Wel kun je ze wijzen op de huur van een stationwagen of ze een kortingsbon voor een attractiepark sturen.

Relevante content als trigger
Waar bovenstaande aanpak door een meerderheid van de marketeers in enige vorm nog wel zal worden toegepast, is het al minder gebruikelijk om inzicht in contenttriggers in te zetten als basis voor personalisatie. Terwijl het gedrag dat iemand vertoont op je website of in je e-mails wel degelijk interessante informatie oplevert over iemands voorkeuren.

Denk aan:
* Het soort content waarop iemand verder klikte in een e-mailing. 
* De content die iemand bekijkt op je website;
* De zoekopdrachten die iemand uitvoerde op je website.

Cross-device-inzichten
Uit de meest recente versie van het Cross Device Commerce-rapport van Criteo blijkt dat mensen die online een reis boeken, daar vaak meerdere apparaten voor gebruiken. Voor veel marketeers ligt hierin gelijk een flinke uitdaging. Om inzicht te krijgen in iemands interesses is het immers belangrijk om te weten dat het bij het gebruik van meerdere devices om dezelfde persoon gaat. Maar hoe kom je daar achter?

Er zijn verschillende online platformen die je hierin kunnen helpen, maar vaak kun je dat ook zelf – waarbij je e-maildatabase de sleutel vormt. Als iemand van meerdere apparaten vanuit je e-mail doorklikt naar je website bijvoorbeeld. Of door het apparaat dat werd gebruikt om de boeking te doen, te vergelijken met dat van waaruit iemand vanuit jouw e-mail doorklikt naar content op je website.

Data slim inzetten
Een van de dingen die marketeers tegenhoudt om datagedreven personalisatie toe te passen, is het idee dat het hier gaat om een erg ingewikkeld en omslachtig proces. Realiseer je echter dat een groot deel van het werk waarschijnlijk al gedaan is: het verzamelen van data. Het is aan jou nu de taak om die slim in te zetten in plaats van ze te laten verstoffen in je database. Om je voor te bereiden op de komst van datagiganten. Maar nog belangrijker: om zelf achter het stuur te kruipen om je klanten beter te kunnen bedienen en je omzet te verhogen. 

Jacco Bouw

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken