Vijf tips om het maximale rendement uit je Data Management Platform te halen

Vijf tips om het maximale rendement uit je Data Management Platform te halen
  • Online
  • 6 jul 2017 @ 10:50
  • 12171 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingautomationBig data

Data, je kunt er eigenlijk niet meer omheen. Veel organisaties leggen al tijden data vast, afkomstig uit verschillende databronnen. De hoeveelheid beschikbare data groeit maar door. Meer en meer data komt beschikbaar via (online) kanalen, CRM- systemen en Internet of Things (IoT). Hoe kun je data nu goed blijven managen, zodat het beheersbaar blijft? Hoe bouw je vanuit deze data een goed klantprofiel op? En hoe kun je tijdens ieder klantcontactmoment via verschillende kanalen dit profiel slim gebruiken om op de juiste wijze te communiceren? Een Data Management Platform (DMP) kan hierbij uitkomst bieden volgens Riens Koopman, Director Data & Insights bij Yourzine.

Een DMP is één centrale plaats waar alle verzamelde data samenkomt, beschikbaar is en met elkaar gecombineerd wordt, zodat er een eenduidig en een zo compleet mogelijk klantbeeld ontstaat. Dit integrale klantbeeld is gebaseerd op first, second en third party data. Met deze data kun je audiences nauwkeurig benaderen via diverse kanalen zoals websites, social media en e-mail. Een DMP levert dan ook niet alleen efficiency op in de uitvoering, maar leidt ook tot effectieve campagnes. Op basis van het klantprofiel kan via het juiste kanaal, op het juiste moment, de juiste aanbieding worden gedaan.

 De belangrijkste vraag is natuurlijk hoe je het maximale rendement uit je DMP kunt halen. Yourzine geeft je daarom vijf tips:

1) Zet de klant centraal: er wordt vaak teveel gedacht hoe je zo goedkoop mogelijk kunt communiceren en zoveel mogelijk kunt verkopen. Hierdoor wordt er regelmatig niet ingespeeld op de wensen en belangen van de klant. Als de klant uiteindelijk niet ervaart hoe hij/zij er beter van wordt, zal hij/zij zich afwenden. Het is daarom goed om te kijken naar customer journeys, maar dan wel vanuit het perspectief van de klant.

2) Focus op data en content: het is belangrijk om niet alleen te letten op de selectie (wie, wanneer en via welk kanaal), maar ook op de content (wat bied ik aan en op welke manier) te focussen. Personalisatie is namelijk alleen mogelijk als er gepersonaliseerde content wordt aangeboden. Dit betekent dat er ook goede oplossingen moeten zijn voor creatie, beheer en het ontsluiten van content over kanalen heen. Daarbij is het belangrijk dat dit allemaal gebeurt op een consistente en efficiënte wijze.

3) Wees kritisch naar kwaliteit en actualiteit van de data: als de data niet op orde of up-to-date is sla je de plank mis en heb je een groot afbreukrisico. Met alle bronnen die er zijn en de dynamiek van de data is dat een uitdaging op zich. Een goede DMP met slechte data is alsnog een slechte DMP.

4) Zorg voor een goed dashboard: een goed dashboard waarin inzichtelijk is wat de campagnes opleveren is erg belangrijk. Uiteindelijk doen we het allemaal om resultaat te behalen. Bepaal daarom welke KPI’s opgesteld kunnen worden op het gebied van campagne effectiviteit, customer value, maar ook customer engagement. En meet ze.

5) Verrijk je profiel: kijk of je op slimme wijze ontbrekende informatie kunt verzamelen en koppelen, zodat je het klantprofiel kunt verrijken. Door alle beschikbare bronnen is er veel over de klant bekend, maar zal er altijd informatie kunnen ontbreken. Vaak gaat het dan om kwalitatieve informatie zoals motivaties, persoonlijkheid en voorkeuren. Deze data kan aanvullend verzameld worden via bijvoorbeeld interactie.

Koopman: ‘Het is belangrijk dat een DMP op de juiste manier wordt ingezet. Let er dus op dat het geen IT-feestje wordt met dure, langlopende implementaties die uiteindelijk een beperkt resultaat opleveren. Door juist de klant centraal te stellen en te focussen op de kwaliteit en toegevoegde waarde van de data bereik je veel meer!’.

Auteur: Riens Koopman, Director Data & Insights bij Yourzine.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken