[column] Likes weg op Instagram? Like?
- Online
- 8 okt 2019 @ 09:51
- Link
-
Emilie Tabor
Founding Partner & CMO
IMA - Influencermarketing
- 8 okt 2019 @ 09:51
- Emilie Tabor
Instagram voert momenteel een grote test uit waarbij Instagram-gebruikers niet meer kunnen zien hoeveel likes een post krijgt. Welke gevolgen heeft dit voor je influencermarketing campagne?
Instagram, dat eigendom is van Facebook, heeft aangekondigd dat ze likes zullen verbergen in een aantal landen. Na Canada (waar dit al eerder werd gedaan), zijn nu ook Australië, Brazilië, Ierland, Italië, Japan en Nieuw Zeeland aan de beurt. Woon je in een van voornoemde landen, dan zie jij niet meer hoeveel likes een post van iemand anders krijgt. De gebruikers zien nog wel hoeveel likes hun eigen posts krijgen.
Instagram is bezig met een test en schermt de likes af op posts, waarom heeft Instagram deze verandering doorgevoerd?
Instagram geeft het volgende antwoord: ‘We testen dit omdat we willen dat volgers zich concentreren op de foto’s en video’s die worden gedeeld en niet op het aantal likes dat ze krijgen.’
In Nederland zien we wel nog het aantal likes, maar voor hoe lang?
Voorlopig zijn de likes in Nederland nog voor iedereen zichtbaar, maar daar zou wel eens snel verandering ik kunnen komen. Hoewel Nederland geen onderdeel uitmaakt van de grootschalige internationale test, zien we wel dat er af en toe kleinere tests worden uitgevoerd. Sommige gebruikers binnen Nederland zien likes op hun tijdlijn sporadisch verdwijnen. Enkele dagen later zijn de likes wel weer te zien.
Instagram is deze test bij verschillende doelgroepen aan het uitvoeren om reacties van gebruikers, en met name de invloed op het gebruiksgedrag te meten.
Wat is de reactie van gebruikers?
De veranderingen op Instagram zullen ongetwijfeld een variëteit aan reacties met zich meebrengen. Likes worden vaak als maatstaf voor populariteit gebruikt. Influencers hebben veel tijd geïnvesteerd in het laten toenemen en aanmoedigen van de likes op hun content. Het verdwijnen van deze likes heeft als gevolg dat influencers hun strategieën zullen moeten aanpassen.
De test kan vooral een grote impact hebben op jongeren. Aan de ene kant, zal de hoeveelheid likes die iemand te zien krijgt op Instagram niet langer een benchmark zijn voor offline populariteit onder vrienden. Aan de andere kant ziet iedereen nog steeds zijn eigen likes. Peer pressure wordt daarmee misschien wel minder, maar iemand die veel belang hecht aan het aantal likes kan nog steeds te hard zijn voor zichzelf.
Wat zijn de gevolgen voor je influencermarketing campagne?
Er zal meer aandacht worden besteed aan de inhoud, wat in lijn is met de push van Instagram om een kwalitatiever algoritme te creëren. Als Instagram gebruiker krijg je de meest relevante posts te zien in plaats van de posts met de meeste likes. Dit is een belangrijke strategie voor Instagram.
Verborgen likes zorgen er ook voor dat alleen kwalitatieve engagement, namelijk de comments, zichtbaar zijn. Dit leidt tot betere en meer authentieke connecties op Instagram. Dat is voor een gezonde ontwikkeling van het platform op de langere termijn alleen maar positief.
Ook influencermarketing proberen? Neem vrijblijvend contact op!
-
Emilie Tabor
- Werkt bij: IMA
- Functie: Founding Partner & CMO
- Website:https://imagency.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Apple nieuwe nummer 1 van Twinkle100 10-10-2024
- Consumentenbond: 'Banken leveren... 26-09-2024
- Consumentenbond: Meta laks in aanpak... 24-09-2024
- Vernieuwde Kruidvat app zet in op... 19-09-2024
- ANWB verbreedt online aanbod met... 18-09-2024
- Greetz viert 20 jarig bestaan18-09-2024
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing