LinkPizza over het geheim van online influencer marketing

LinkPizza over het geheim van online influencer marketing
  • Online
  • 9 apr 2020 @ 11:10
  • 19050 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CommunityInfluencermarketing

Bureau LinkPizza is trots op een tweede plaats in #emerce100, inzake de beste bedrijven in e-business 2020, die behaald is in de categorie influencer marketing bureaus. We bellen met Klaas Joosten, ceo LinkPizza.

In crisistijd komt de ware aard naar boven in bedrijven en mensen, zou je kunnen zeggen. Wie heeft er lef en creativiteit met het oog op de toekomst en wie laat zich leiden door angst? In de wereld van influencer marketing wordt dit meer dan ooit duidelijk. Er wordt vaak gepleit voor automatisering, maar uiteindelijk gaat in deze tijden het toch om mensenwerk. We spreken Klaas Joosten, eindbaas van LinkPizza, over deze materie.

Wat is LinkPizza voor een bedrijf?

'LinkPizza is een platform voor influencers en content marketing. Wij brengen vraag en aanbod bij elkaar door een uniek matching systeem en zeer effectieve workflow. Vanaf het aanmaken van een campagne tot en met het meten van de resultaten ervan: alles in één platform, altijd en overal inzichtelijk. Wij maken influencer marketing meetbaar, transparant, tijdsefficiënt en toegankelijk voor iedereen.'

Voor wie is LinkPizza interessant?

'LinkPizza is interessant voor influencers met een kwalitatief bereik aan de ene kant. Aan de andere kant is ons platform bedoeld voor brands, media agencies, influencer marketeers, en iedereen die graag samen wil werken met influencers.'

Hoe werkt de methode LinkPizza?

'Een adverteerder maakt in een aantal stappen een influencer campagne aan. Vervolgens zijn er twee opties:

1. Alle influencers die voldoen aan de voorwaarden die bij het aanmaken van de campagne vastgesteld zijn ontvangen een uitnodiging voor deze campagne en zullen zich - als zij geïnteresseerd zijn - aanmelden met een gevalideerde mediakit, motivatie en tarief.

2. De adverteerder maakt gebruikt van onze slimme filters en nodigt zelf influencers uit vanuit de marktplaats waarin 3000 influencers te vinden zijn die zichzelf hiervoor hebben aangemeld. Vervolgens zijn beide partijen in contact met elkaar binnen LinkPizza, onderhandelen over de prijs, inhoud van de opdracht, previews, deadline en uiteindelijke posts. LinkPizza managet automatisch de resultaten van blogs, artikelen, Instagram posts, Facebook posts en YouTube vlogs.'

OK. Is het gebruik van LinkPizza duur?

'Voor bijna ieder budget zijn er mooie samenwerkingen te vinden. Wij gaan uit van de vraagprijs van de influencer, die echter onderhandelbaar is. Door de marktwerking en het grote aanbod binnen LinkPizza, zien we dat de prijzen vaak afwijken van de prijzen die standaard door de influencer gehanteerd worden. Dit is afhankelijk van vraag en aanbod, maar ook van de match tussen de influencer en het merk. LinkPizza rekent een kleine fee voor haar dienst en als afhankelijk van de gewenste features kan er een abonnement afgesloten worden.'

Zie jij dat de corona crisis effect heeft op jullie bedrijf?

'We zien dat de campagnes een andere vorm krijgen en influencers nog creatiever dan anders te werk gaan. Influencers blijven meer dan ooit trouw aan zichzelf en nemen zo hun volgers mee in hun eigen leven en zien 'the bigger picture' van alle maatregelen die de overheid neemt. Hierin hebben zij een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Tevens merken we dat brands en agency's die werken vanuit kansen en mogelijkheden nu hele mooie creatieve campagnes starten, voor een scherper tarief dan voorheen. Doordat de consument zich nu meer dan ooit online begeeft en zich graag laat inspireren, is er een groter bereik en kunnen zij makkelijker engagement creëren. Echter is het heel belangrijk dat de content en producten die gepromoot worden passend zijn in de context. We zien daarin grote verschillen per campagne qua aanbod van influencers, maar ook in de uiteindelijke resultaten.'

Welke observaties hieromtrent zou je met ons kunnen delen?

'Influencers beseffen dat zij van invloed zijn op het gedrag en de denkwijze van hun volgers. Deze inspireren ze graag op een positieve manier. Zij zetten zich dus ook meer dan ooit in voor mooie initiatieven. Echter zie ik ook enorm veel bedrijven die kansen laten liggen omdat zij het (influencer) marketing budget hebben bevroren uit angst, of juist doordat producten al heel goed lopen door het effect dat Corona op ons land heeft. Het is nu de juiste tijd om de juiste producten meer bekendheid te geven. Dat vergt lef, creativiteit en tijd maar zal zich dubbel en dwars terug verdienen.'

Welke trends zie je ontstaan in jullie branche?

'Influencers laten meer van zichzelf zien, willen graag wat terug doen voor de maatschappij, maar hetzelfde geldt voor adverteerders: merken willen graag de wereld een stukje mooier maken in een tijd waarin angst een veel gevoelde emotie is. Marketing wordt weer menselijker, in een tijd waarin juist de meeste pijlers gericht waren op marketing automation. We zien merken hun consumenten bedanken voor het vertrouwen, bedrijven die hun medewerkers in het zonnetje zetten en andere mooie initiatieven. Het opbouwen en/of onderhouden van een goede band met de consument is waar je je nu op wilt focussen. Daarnaast wil je als merk de consument in zijn of haar woonkamer bereiken juist nu streamingdiensten de boventoon voeren waardoor een TV commercials niet langer de enige manier is om de thuiszitter te bereiken. Het is gebleken dat mensen die een langere periode thuis zitten, steeds passiever worden. Zij hebben dus triggers nodig om weer actief te worden, zowel in het huishouden, klussen, bewegen als shoppen etc. Consumenten bevinden zich meer dan ooit op social media en influencers worden bewust gevolgd omdat zij interessante content delen voor die betreffende consument. Influencers beseffen dit heel goed en blijven content plaatsen, ook als zij zich niet niet oké voelen delen zij die gevoelens. Het lijkt alleen of veel online marketeers en merken die normaliter zo creatief zijn, die kwaliteit nu niet benutten. De mooie uitzonderingen daargelaten.'

Wat doen jullie zelf anders in deze tijden?

'Wij geven onze adverteerders nog meer aandacht dan anders, we plannen bijvoorbeeld uitgebreide calls in om strategieën te bespreken. We maken samen mooie creatieve plannen en proberen het kostentechnisch zo aantrekkelijk mogelijk te maken door afspraken met influencers te maken. Ook wij merken dat onze service collega's sneller en vaker benaderd worden, niet omdat er meer vragen zijn, wel omdat persoonlijke aandacht nu erg belangrijk is.'

Heb je ook veranderende aanvragen in deze tijd?

'Wij zien dat influencers meer dan eerst openstaan voor affiliate samenwerkingen, oftewel een beloning op basis van performance en dat adverteerders meer tijd nemen om in gesprek te gaan met influencers.'

Wat maakt LinkPizza anders dan de concurrentie?

'Onze marktplaats en mogelijkheid tot onderhandeling zorgen voor een mooie marktwerking. Dit heeft effect op de kosten, de plaatsings snelheid en mogelijkheid om influencers het initiatief te laten nemen in de samenwerking. Wij zijn geen agency die tussen beide partijen zit in de communicatie, je communiceert en schakelt direct met de influencer en wij fungeren als adviseur. Wij zijn een relatief klein team maar daardoor des te flexibeler. Onze campagne manager plant regelmatig calls met klanten in de avond omdat wij de struggle van veel ouders zien die overdag tevens de functie van leerkracht bekleden. Tevens zorgen wij ervoor dat campagnes binnen een aantal uur live staan en je de eerste aanmeldingen van influencers dan ook al ontvangt.'

Hoe scheiden jullie het kaf van het koren, qua influencers?

'Elke influencer moet zich handmatig zelf aanmelden en haar social media kanaal of website koppelen. Wij valideren zelf het bereik, de kwaliteit van de content en de volgers. Na deze strenge selectie (minder dan 25% van alle aanmeldingen wordt daadwerkelijk goedgekeurd) worden mediakits gecheckt en komen de influencers in onze marktplaats en zijn ze bereikbaar voor campagnes.'

Kun je een in jouw ogen mooie geslaagde LinkPizza campagne noemen?

'Twee jonge ondernemers met een online printservice zagen dat veel thuiswerkers en ouders met schoolgaande kinderen vast liepen doordat zij niet in het bezit zijn van een printer. Zij bieden aan dat mensen hun printopdracht kunnen mailen en deze wordt gratis geprint en opgestuurd door dit bedrijf. Een onwijs mooi initiatief en dat vonden onze influencers ook. Binnen 1 dag waren er meer dan 30 samenwerkingen opgestart. Inmiddels hebben 55 grote en minder grote influencers deze actie kosteloos gepromoot onder zijn of haar volgers. Hiermee bereiken we een ontzettend grote groep mensen en ondersteunen we niet alleen dit mooie initiatief maar met name de mensen die deze actie heel hard nodig hebben om hun werk uit te kunnen oefenen of kinderen te blijven lesgeven. Hier zie je dus de kracht van LinkPizza: vraag en aanbod komt bij elkaar, creatieve ideeën ontstaan en de doorlooptijd is minimaal.'

Je beweert: door LinkPizza is Influencer marketing volwassen geworden. Hoezo?

'Door een marktplaats zie je dat er een marktwerking plaatsvindt. Adverteerders kunnen aanbiedingen met elkaar vergelijken op basis van inhoud, bereik, prijs en engagement. Daarnaast maakt een platform als LinkPizza influencer marketing toegankelijk voor iedereen. Hierdoor is een bedrijf of merk niet langer alleen afhankelijk van media agencies. Je kunt zelf in gesprek gaan met influencers en zo een mooie samenwerking tot stand laten komen. Dan komt er vaak een veel creatievere oplossing voor het promoten van een product of dienst. Bovendien komen ze tot een oplossing die meer passend is bij de doelgroep van de influencer dan wanneer een media agency het allemaal uitstippelt. Iedereen die influencers volgt, is het volgende wel eens tegengekomen: meerdere influencers die in dezelfde periode een product promoten, op dezelfde manier, met dezelfde tekst en het liefst een zeer originele slogan plaatsen met een niet te missen - natuurlijk ook precies dezelfde - call-to-action richting de volgers. De consument wordt óók volwassen, herkent dit en neemt de mening van deze influencer minder serieus dan bij eenzelfde product dat gepromoot wordt op een manier die bij de influencer past, met een tone-of-voice en call-to-action die men van die betreffende influencer gewend is. Dát is de kracht van influencer marketing en binnen LinkPizza maken adverteerders snel en gemakkelijk kennis met deze vorm van marketing.

Door in gesprek te gaan met influencers en te sparren met onze medewerkers ben je binnen no-time zelf influencer marketing expert.'

Waarom groeit influencer marketing eigenlijk zo snel?

'Het is een manier om op een meer persoonlijke manier in een niche markt de consument te bereiken. Je betaalt niet voor de waste zoals dat bij traditionele marketing wel vaak het geval is. Mensen volgen een influencer uit vrije wil en omdat men daar iets kan 'halen'. Daarom is een juiste match tussen een product en de influencer het belangrijkst binnen influencer marketing.'

Klopt het volgens jullie dat mensen zo’n sterk geloof aan de mening van influencers hechten?

'Mensen volgen een influencer vaak omdat zij zichzelf kunnen of juist willen identificeren met deze persoon. Je haalt er inspiratie, herkenning en/of informatie. Doordat influencers op social media vaak ook persoonlijke posts plaatsen krijgt men het idee een soort van long-distance-friend te hebben. De mening van je vrienden neem je serieus en men laat zich graag inspireren door iemand waar zij zich mee kunnen vergelijken.'

Veel mensen denken dat alle influencers jonge vrouwen met veel make-up en weinig kleren zijn. Is dat waar?

'Iedereen kan in principe een influencer zijn, echter zijn de influencers met een kwalitatief (groot) bereik in een bepaalde niche markt interessant om mee samen te werken. Daar zitten ook jonge vrouwen met veel make-up en weinig kleding bij. Het is alleen naïef om te denken dat haar bereik uit eenzelfde soort volgers bestaat. Daardoor is het goed om een samenwerking te baseren op het type volgers van een influencer in plaats van alleen de influencer zelf.'

(PvWK, met dank aan APC)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken